Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1876 besök totalt |
En bågfråga
Förra gången jag ställde denna frågan så försvann den med databaskraschen. Jag fick ett mail om att någon svarat men jag fick tyvärr aldrig tillfälle att läsa det. Så här kommer det igen: Jag har planer på att montera något slags rullningsskydd på min Miata i vinter så att jag vågar köra lite mer seriöst på bana. Men jag är inte ute efter att tävla med den så den behöver inte vara godkänd för sånt. En av de bågarna jag har funderat på är denna http://www.teammiata.com/mall/Boss_Frog_Roll_Bar.asp då den är hyfsat snygg och dessutom ganska praktisk i vardagsbruk med tanke på att man kan använda hardtop, ha fri bakåtsikt, att man kan lägga suffletens plastruta plant mot hatthyllan etc. Med en "standard"-båge (en hel båge som täcker hela sittbrunnens bredd med två bakåtsträvor och eventuellt en eller två diagonaler) blir det oftast lite mer opraktiskt, skulle jag tro. Men då är ju frågan om man med en sådan båge skulle bli godkänd för sådana bankörningar där man kräver båge på öppna bilar, t.ex. Gotland Ring. Vad tror ni? Till saken hör också att detta är den enda bågen till Miatan som jag har sett att de har gjort ett belastningstest enligt FIAs spec på men det kanske bara beror på att dess konstruktion är lite annorlunda. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Re: En bågfråga
Vet att Guss gjorde någon variant till den gamle röda kompressorvagnen runt -95, du kan ju alltid höra med honom. Han vet förhoppningsvis vad som är godkänt också. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Hej Joakim,
för att vara en "double hoop" ser bågen schysst ut. Men, som alla bågar som monteras långt bak för att hardtopens mittre spännen ska gå fritt, så är bågen lägre än t ex min, vilket gör att man får vara rätt liten för att hjälmen inte ska vara högsta punkten. Man kan kompensera lite för det genom att montera "riktiga" stolar direkt i golvet. Även en för låg båge är betydligt bättre än ingen båge. ![]() På banträffar har jag än så länge inte råkat ut för krav på godkänd båge. Det har på senare tid diskuterats lite i detta forum m a p ett "reglemente" för banträffar... Min båge är alltså inte heller godkänd, men den är byggd med rätt material och med max höjd på huvudbågen, etc. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Håller med Dennis, den ser ok ut men kanske lite låg.
Guss har definitivt mallar för Miata och även Rolftorp Svets&Smide har ju byggt Miatabågar (det är väl förresten han som bockade Dennis huvudbåge, eller!?). Jag kan dock inte se varför en enkel huvudbåge med bakåtsträvor skulle vara mer ivägen än dubbelbågen? Dubbelbågen har ju också två strävor bakåt. Med diagonalstag minskar naturligtvis sikten något men den behöver ju inte vara ivägen för att lägga ner plastrutan på hatthyllan om digonalen går ut till bakåtsträvornas fästen (vilket den ju ska göra). Hardtop och suflett kan du använda även om du har "vanlig" båge från Guss/Rolftorp/etc. Hela bilen borde styvas upp bättre om man har en hel båge. Kanske kan ses som en fördel... Nåväl, har de spec:at att den uppfyller FIA krav så är den nog ok, mitt val hade dock varit att ha en som är så hög som möjligt (men får plats under hardtop/sufflett). Att provsitta en bil med båge och se om man får plats är att rekomendera! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
Japp.
Jag ser ingen anledning att öppna plastrutan; jag har en ihoprullad filt (vissa kör med rörisolering) som jag lägger på rutan innan jag fäller cabben för att få en radie så att det inte blir några veck på rutan. På bana (där det ibland krävs att cabben är uppe - även om man har båge ![]()
Absolut ![]()
Som referens: jag är 182 cm, med normal benlängd, och kan med originalstolar inte ha cabben uppfälld när hjälmen är på. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Jag skrev ett svar...som försvann
Det gick ut på att spetsiga bågar gräver hål i marken, om man slår runt på löst underlag. Men kompliterar man denna båge med ett rör, i överkant mellan de två U:na...........så blir den säkert bra. Instämmer i ovanstående.......höjden är viktig..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Tack för alla svar. Det lutar mer åt en båge av den här typen nu http://www.teammiata.com/mall/Boss_Frog_Single_Bar.asp, även om just denna ser lite låg ut.
Jag testade att sätt mig med hjälm och suffleten uppfäld och det var precis att jag fick plats (jag är bara 1,70). Så vilken båge jag än väljer så blir det nog svårt att få till höjden perfekt så länge man har originalstolar + underreden. Men innan jag beställer något från staterna så tänkte jag höra med Guss och Rolfstorp Svets & Smide. Hur når jag lättast dem, finns det någon webb där man kan se telefonnummerna? Det är dock synd att jag inte har speciellt nära till någon av dem. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
www.gulasidorna.se kanske
![]() Guss Motor Betsedev. 1, 134 38 GUSTAVSBERG 08-570 300 22 Mobiltfn 070-714 74 22 har för mig att rolfstorps svets o smide blev sålt och han startade ett nytt företag med burar som huvudsyssla: Gunnarsjö Svets & Smide AB Gunnarsjö Sjögared, 519 93 KUNGSÄTER Tfn/Fax 0320-860 55 Mobiltfn 070-292 17 08 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Tackar, tackar. Ibland tänker man inte.
![]() Jag såg att Gunnarsjö också har en webb ifall det är någon annan som skulle vara intresserad att ta kontakt med dem. http://www.svetsosmide.se/ Det står dock inte så mycket på den. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Att få plats med hjälm och sufflett uppe är helt klart inte lätt. Leif Perbeck som kör en Toyota MR2 i Roadport C har varit tvungen att lösa det genom att köra med suffletten nere. För att få bilen godkänd, dvs bågen högre än hjälmen, har Guss fått montera dit en extra "böj" som sitter precis bakom föraren, i övrigt är det en standard båge. Böjen är löstagbar så att han kan köra med suffletten uppe så länge han inte race:ar.
Jag vet att även Leif Ampler hade lite problem med detta i sin Roadsport Miata men han löste det nog genom att "sjunka ner" lite extra i stolen... I RX-7:an har jag fått luta stolen mycket kraftigt bakåt för att få plats under taket men det går ju inte direkt med en Miata för där finns det inte plats bakom stolen. Smeden i Gunnarsjö (vad nu firman heter numera) är i alla fall en trevlig figur att ha att göra med och han jobbar snabbt! En bonus är att han låter som buskiskomikerna "Stefan och Christer" när han pratar. Även Guss verkar vettig men honom har jag bara pratat med per telefon. Sen finns det väl en bra firma i Vålberg också... Butterfly, du kanske vet mer om dem? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
Dom har fått hybris......... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1876 besök totalt |