Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
4104 besök totalt |
Re:
Konceptet påminner vansinningt mycket om just ![]() ![]() |
||||||
Re:
Jag tänkte mer på "konceptet" om hur man tar sig runt på bästa sätt. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re:
Jo jag förstod det, men jag tänkte mer på ![]() ![]() |
||||||
Re:
Martin Stuckys film och bok om vad han anser är ideallinjen för ett säkert snabbt varv runt ringen. Han var instruktör på Scudderuttan kursen i många år. _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||||
Re:
Teorin är att på Ringen finns det ett rätt spår (lite överdrivet ![]() Detta spår har fått benämningen "Ballongspåret" på rejsa (kommer inte ihåg vem som myntade uttrycket), Ideal Line Concept lär ut spåret ( http://www.ideallinie-konzept.de/ ). Därav Ballongbibeln. Edit...och "ballong" syftar på att man (enligt vissa) svänger onödigt mycket. |
||||||
På Scuderian (Ballongkursen) får man också lära sig att man ska titta på vissa grenar och styra in bilen. Exempelvis fick jag lära mig att jag skulle sikta på ett visst träds grenar när jag skulle åka ner i Karusellen. Problemet är ju den dagen någon huggit av grenarna
![]() ![]() Därav Ugglan (analogin - överdriften). Man ska styra in när Ugglan i Bergwerk säger "Hoho", men en dag sitter inte Ugglan där och då sitter man själv i en trädtopp med bilen och undrar vad var det som hände. Eller rättare sagt: var var Ugglan? ![]() The moral of the story: lita på dig själv och bilen, lita inte på Ugglan. |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() |
||||||
Eftersom det är min bok som Peter har tagit kort på så vill jag som tittat på lite mer än omslaget bidra med följande nyansering.
Idieal linjen konceptet är en bok som man kan säga motsvarar Peeter Pahvs fina guide till ringen. Den innehåller bilder på bilar som står parkerade i den beskrivna idieallinjen. Separata blad med sektion för sektion samt en DVD. Den är skriven av en mycket trevlig Schweizare vid namn Martin Stucky (och Lothar Fasnacht) som har lång erfarenhet som instruktör på Scuderia Hanseat kursen och tillsammans med 7 andra instruktörer bröt sig loss och startade eget för några år sedan. De tyckte att Scuderia kursen inte utvecklades. De är inte professionella tävlingsförare men dock skickliga amatörer. Stucky som jag har träffat och som jag har fått åka med som beifahrer är även bra på att förmedla sin kunskap. På de första sidorna står det t ex att man inte lär ut det snabbaste spåret utan ett säkert spår. Ett säkert spår ger mer utrymmer för misstag utan att man för den skull hamnar utanför banan. Det är något som går igen i all utbildning för bankörning kan tilläggas. Lite på temat man skall lära sig krypa innan man ska gå. Den gör inget anspråk att vara en bibel eller en absolut sanning som en del försöker framställa den som. Det är en bra instruktionsbok för nybörjare helt enkelt. När man har lärt sig att köra det spår som lärs ut snabbt då är man också så erfaren så att man vet att det inte är den absoluta sanningen. Boken fyller ett behov för alla som vill lära sig NBR på distans eller för att bättre komma ihåg olika partier efter sitt besök (och inte förstår svenska så de kan tillgodogöra sig PPs guide). _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Klockrent beskrivet! En bra början och en bra grund att börja improvisera ifrån. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Macken vid Döttinger Höhe brukar ha den om den inte är slut. Finns en tysk och en Engelsk version. ca EUR 100. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Tyvärr Björn så har jag inte detaljstuderat någon av dem för att uttala mig, jag har mest kört.
Helt ärligt så blev jag lite påsåld boken av trevlige Herr Stucky och jag kunde inte riktigt säga nej tyckte jag. Den gör sig rätt bra i bokhyllan också så att i vinter när det är snö på ringen så hoppas jag få tid att detaljstudera den. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
4104 besök totalt |