Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ballongbibeln
4104 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ballongbibeln

Så här ser den ut!

(Bilden är tagen med en mobilkamera på Pistenklause)

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Det är ju bara ett "koncept" och det vet man ju att de aldrig blir som i verklligheten

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

Erik B skrev:
Det är ju bara ett "koncept" och det vet man ju att de aldrig blir som i verklligheten


Konceptet påminner vansinningt mycket om just


_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Hoppas Ugglan finns med också .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

Mats Thur skrev:
Erik B skrev:
Det är ju bara ett "koncept" och det vet man ju att de aldrig blir som i verklligheten


Konceptet påminner vansinningt mycket om just


Jag tänkte mer på "konceptet" om hur man tar sig runt på bästa sätt.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Björn Fehrm skrev:
Hoppas Ugglan finns med också .


Japp, ugglan Helge är kartläsare

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

Erik B skrev:
Mats Thur skrev:
Erik B skrev:
Det är ju bara ett "koncept" och det vet man ju att de aldrig blir som i verklligheten


Konceptet påminner vansinningt mycket om just


Jag tänkte mer på "konceptet" om hur man tar sig runt på bästa sätt.


Jo jag förstod det, men jag tänkte mer på när jag såg sektionerna...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Vad är det för nåt egentligen?

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Re:

Niklas Maravic skrev:
Vad är det för nåt egentligen?


Martin Stuckys film och bok om vad han anser är ideallinjen för ett säkert snabbt varv runt ringen. Han var instruktör på Scudderuttan kursen i många år.

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Niklas Maravic skrev:
Vad är det för nåt egentligen?


Teorin är att på Ringen finns det ett rätt spår (lite överdrivet ), dvs det spåret som bl a lärs ut på Scuderian. Spåret ska hållas oavsett om man har en racebil med slicks, en gatbil med med motorn fram eller en Trabant med näverdäck.

Detta spår har fått benämningen "Ballongspåret" på rejsa (kommer inte ihåg vem som myntade uttrycket), Ideal Line Concept lär ut spåret ( http://www.ideallinie-konzept.de/ ). Därav Ballongbibeln.

Edit...och "ballong" syftar på att man (enligt vissa) svänger onödigt mycket.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
På Scuderian (Ballongkursen) får man också lära sig att man ska titta på vissa grenar och styra in bilen. Exempelvis fick jag lära mig att jag skulle sikta på ett visst träds grenar när jag skulle åka ner i Karusellen. Problemet är ju den dagen någon huggit av grenarna

Därav Ugglan (analogin - överdriften). Man ska styra in när Ugglan i Bergwerk säger "Hoho", men en dag sitter inte Ugglan där och då sitter man själv i en trädtopp med bilen och undrar vad var det som hände. Eller rättare sagt: var var Ugglan?

The moral of the story: lita på dig själv och bilen, lita inte på Ugglan.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

PeterF skrev:
På Scuderian (Ballongkursen) får man också lära sig att man ska titta på vissa grenar och styra in bilen. Exempelvis fick jag lära mig att jag skulle sikta på ett visst träds grenar när jag skulle åka ner i Karusellen. Problemet är ju den dagen någon huggit av grenarna

Därav Ugglan (analogin - överdriften). Man ska styra in när Ugglan i Bergwerk säger "Hoho", men en dag sitter inte Ugglan där och då sitter man själv i en trädtopp med bilen och undrar vad var det som hände. Eller rättare sagt: var var Ugglan?

The moral of the story: lita på dig själv och bilen, lita inte på Ugglan.



_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Eftersom det är min bok som Peter har tagit kort på så vill jag som tittat på lite mer än omslaget bidra med följande nyansering.

Idieal linjen konceptet är en bok som man kan säga motsvarar Peeter Pahvs fina guide till ringen.
Den innehåller bilder på bilar som står parkerade i den beskrivna idieallinjen. Separata blad med sektion för sektion samt en DVD. Den är skriven av en mycket trevlig Schweizare vid namn Martin Stucky (och Lothar Fasnacht) som har lång erfarenhet som instruktör på Scuderia Hanseat kursen och tillsammans med 7 andra instruktörer bröt sig loss och startade eget för några år sedan. De tyckte att Scuderia kursen inte utvecklades. De är inte professionella tävlingsförare men dock skickliga amatörer. Stucky som jag har träffat och som jag har fått åka med som beifahrer är även bra på att förmedla sin kunskap.

På de första sidorna står det t ex att man inte lär ut det snabbaste spåret utan ett säkert spår. Ett säkert spår ger mer utrymmer för misstag utan att man för den skull hamnar utanför banan. Det är något som går igen i all utbildning för bankörning kan tilläggas. Lite på temat man skall lära sig krypa innan man ska gå. Den gör inget anspråk att vara en bibel eller en absolut sanning som en del försöker framställa den som. Det är en bra instruktionsbok för nybörjare helt enkelt. När man har lärt sig att köra det spår som lärs ut snabbt då är man också så erfaren så att man vet att det inte är den absoluta sanningen.

Boken fyller ett behov för alla som vill lära sig NBR på distans eller för att bättre komma ihåg olika partier efter sitt besök (och inte förstår svenska så de kan tillgodogöra sig PPs guide).

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Säljs "bibeln" nere vid NS någonstans eller är det bara onlineshoppen som gäller?

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Re:

LUX skrev:
Eftersom det är min bok som Peter har tagit kort på så vill jag som tittat på lite mer än omslaget bidra med följande nyansering.

Idieal linjen konceptet är en bok som man kan säga motsvarar Peeter Pahvs fina guide till ringen.
Den innehåller bilder på bilar som står parkerade i den beskrivna idieallinjen. Separata blad med sektion för sektion samt en DVD. Den är skriven av en mycket trevlig Schweizare vid namn Martin Stucky (och Lothar Fasnacht) som har lång erfarenhet som instruktör på Scuderia Hanseat kursen och tillsammans med 7 andra instruktörer bröt sig loss och startade eget för några år sedan. De tyckte att Scuderia kursen inte utvecklades. De är inte professionella tävlingsförare men dock skickliga amatörer. Stucky som jag har träffat och som jag har fått åka med som beifahrer är även bra på att förmedla sin kunskap.

På de första sidorna står det t ex att man inte lär ut det snabbaste spåret utan ett säkert spår. Ett säkert spår ger mer utrymmer för misstag utan att man för den skull hamnar utanför banan. Det är något som går igen i all utbildning för bankörning kan tilläggas. Lite på temat man skall lära sig krypa innan man ska gå. Den gör inget anspråk att vara en bibel eller en absolut sanning som en del försöker framställa den som. Det är en bra instruktionsbok för nybörjare helt enkelt. När man har lärt sig att köra det spår som lärs ut snabbt då är man också så erfaren så att man vet att det inte är den absoluta sanningen.

Boken fyller ett behov för alla som vill lära sig NBR på distans eller för att bättre komma ihåg olika partier efter sitt besök (och inte förstår svenska så de kan tillgodogöra sig PPs guide).

Klockrent beskrivet! En bra början och en bra grund att börja improvisera ifrån.

_________________
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Re:

lofstrom skrev:
Säljs "bibeln" nere vid NS någonstans eller är det bara onlineshoppen som gäller?


Macken vid Döttinger Höhe brukar ha den om den inte är slut. Finns en tysk och en Engelsk version.
ca EUR 100.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Diifar det mycket från Rejsas guide? Den har gu fördelen med videos till text/grafik.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Tyvärr Björn så har jag inte detaljstuderat någon av dem för att uttala mig, jag har mest kört.

Helt ärligt så blev jag lite påsåld boken av trevlige Herr Stucky och jag kunde inte riktigt säga nej tyckte jag. Den gör sig rätt bra i bokhyllan också så att i vinter när det är snö på ringen så hoppas jag få tid att detaljstudera den.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Alltid kul att ha och sticka in handen på gäster som säger "jaså du kör på Nürburgring, ja det är väl bara att gasa som f-n antar jag "

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Nürburgring
Ballongbibeln
4104 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande