| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gummi eller aluminium -bussningar ?
|
2164 besök totalt |
|
En fråga gällande min BMW E36 M3 3,0 -94: Idag sitter aluminiumbussningar mellan växellåda och kaross, men gummibussningar ( orginal ) mellan motor och kaross, det är väl kanske bäst att ha samma antar jag ( !? ), ska jag köra alu eller gummi på båda ställena !? Låter ju fruktansvärt brutalt racigt i bilen med alu, men gör det någon nytta ? Tacksam för synpunkter....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Re:
oj då, i nuläget har jag ju tvärtom, hmm....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Eftersom motor och växellåda sitter stumt monterade i varandra tycker iallafall JAG att man borde ha samma sorts bussning på bägge.
Enligt Alexs argument (eller dem som har skrivit det på PPF) Stelt på motor o rörligt på växellådan, vart tas den rörelsen upp av motorn? om lådan kan röra sig MÅSTE ju motorn röra sig också eftersom de sitter ihop. Jag funderar själv vad jag ska ha på min M50 när den dagen kommer. Lutar åt typ delrinbussningar med en skiva gummi (5mm) mot karossen som tar upp iallafall en del av frekvenserna som annars förs över till karossen, men flexar samtidigt så lite att det kvittar för motorns rörelse. Tål nog att diskuteras... Vad har man på fabriksbyggda räserbilar? _________________ Peter Sternersson |
||
|
Håller med Peter ang att motor och växellåda oftast sitter ihop ganska stumt
Den tävlingsbilen jag skruvade med senast var motor och växellåda monterat rakt i chassit utan någon typ av bussning, det lät mycket i den bilen när man kom upp mot rödmarkeringen 9000 rpm
Sen har det väl mycket att göra med vad man ska ha bilen till, jag personligen ser ingen fördel med att ha det på en gatreggad bil om man inte har så mycket hk/Nm att bussningarna går sönder. Är det en ren banräser så kan det väl vara kul. Själv kör jag med orginalbussningar på min lekbil, har dock ej så mycket hk eller Nm. Richard _________________ Richard Ahlström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2164 besök totalt |