Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Materialfråga till pinnbultar.
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5225 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Normal sett så är det att föredra en punnbult och mutter istället för en bult och ett bult/mutter förband är att föredra framför pinnbult.

Va??? ursäkta en dyslektiker men jag fattar ej vad som skulle vara bäst
Pinnskruv + mutter eller genomgående(skruv med skalle + mutter).
om nu det enna skulle vara bättre så varför???

Med lite gämnförelse 12.9 skruv M10 och M10x1
Så blir förspänningskraften ca 19% högre vid samma jämnförelse spänning. Men man kan inte dra hårdare än vad den klenaste gängan tål för man har samma vrid och dragspänning i begge ändar(M10 i ena och 10x1 i andra). Eller är jag ute och cyklar?????

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Det som jag däremot gärna skulle vilja se där är säkerhetswire igenom muttrar så skiten inte lossnar av vibrationer.

Jag vågar slå vad om vetal kroppsdel på att om du har en skruvlängd på ca 100mm så är det ingen risk för att skurv/mutter jäv... vibrerar upp.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
citat:
Jag vågar slå vad om vetal kroppsdel på att om du har en skruvlängd på ca 100mm så är det ingen risk för att skurv/mutter jäv... vibrerar upp.

Men ändå så kan man aldrig bli för säker när det gäller så små tillägg i vikt, arbete och pengar.

Uppsala
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
citat:
Det som jag däremot gärna skulle vilja se där är säkerhetswire igenom muttrar så skiten inte lossnar av vibrationer.

Förbandet skulle se ungefär så här ut:

100mm M10 8.8 pinnbult är skruvad i hål gängad i 8mm adapterplatta gjort i vanligt bonnstål, den håller kopplingskåpan på plats och har en mutter på andra sidan.

Med andra ord så finns det inte 100mm av gänga att hålla fast den, bara 8mm gänga på adaptersidan och en mutter på växellådssidan...och ~90mm bult mellan.

Norrköping
Här sen Jun 2003

- bättre -
1. Förband med bult/skruv och mutter
2. Pinnbult/pinnskruv gängad i detalj med mutter som låsning för detalj 2
3. Skruv/bult gängad i detalj
- sämre -

Detta är rent generellt då alltså och har att göra med hur man belastar materialet, det finns undantag vilket gör att en viss metod kan vara att föredra framför en annan.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

den största fördelen med att köra med pinnskruv och mutter i t.ex. topplock är att man inte sliter på gängorna i blocket.
dessutom kan man demontera/montera ofta utan byte av skruv.

och som tidigare sagt så finns pinnskruv ofta att få tag i extrema
hållfastheter som borgar för ett långt liv med mkt skruva

original sträckskruvar dras ju bara en gång förhoppningsvis medans en racerbil vill gärna få toppen luftad hyggligt ofta.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Med andra ord så finns det inte 100mm av gänga att hålla fast den, bara 8mm gänga på adaptersidan och en mutter på växellådssidan...och ~90mm bult mellan.

Perfekt ca 90mm inspänningslängd, (90mm mellan adapeterplatta och mutter) thumbs up

Uppsala
Här sen Feb 2003

fuling skrev:

Perfekt ca 90mm inspänningslängd, (90mm mellan adapeterplatta och mutter) thumbs up

Jahaja...så du menar att det finns så gott om material mellan att det kommer att "fjädra" litegrann och på det sättet förhindra att den vibrerar sönder? När jag tänker lite bättre så är inspänningslängd ännu större...cca. 120mm eller så...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Tittar man på normal längden, tumme pekfinger, på M10 så ser jag inspänningslängd på 20-50mm då har du 2-3 gånger så mycket.
Jag skulle inte vara orolig.

Materialfråga till pinnbultar.
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande