| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
knutkors rattstång ?
|
1 besök senaste veckan (3829 totalt) |
|
knutkors rattstång ?
Hej ! Tänkte ersätta en del av min rattstång och skulle behöva två st knutar (kardanknutar). Då jag är helt novis på området splines så undrar jag hur mäter jag detta och var hittar jag lämpliga knutar ? Mäter jag axeldiameter och sen räknar splines ? och en gissning , det finns säkert tum och mm ? Sen var det det där med att svetsa eller använda spännstift om jag inte hittar en knut med rätt splines i båda ändarna. Jag har hylsor med rätt splines och jag skulle kunna kapa loss de gamla knutarna men jag får svårt att få ihop det utan att svetsa och jag skulle uppskatta om det går att styra även om man kör i 200 km/h
Ric _________________ Richard Ahlström |
||
|
om du kan använda 19mm axel......så ska du skaffa Volvo 340 knuttar.
Dom är inte splinesade....utan platta på två sidor. Bara att fila stången. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
OK. Jag får nog vara lite mer specifik med min fråga
Jag har råkat köpa en quickener som jag är sugen på att prova, den ser ut så här ungefär
Jag vill behålla första biten på rattstången pga deformationszon den andra biten är en rörbit med en knut i var ända den kan i och för sig också kollapsa men mycket längre ifrån ansiktet. Rörbiten vill jag ersätta med min quickener och det optimala hade varit om jag kunde hitta små "kardanknutar" med rätt splines och bara skruva ihop delarna. Jag vill undvika att svetsa ihop delarna för att jag inte vet vad det är för material, annars har jag tillgång till div svetsmetoder (gas,pinne,mig/mag, Tig AC/DC) och duktiga svetsare. Frågan är hur vet jag vad jag ska leta efter/beställa ? Ex. Om jag säger en M8 X 40 så vet de flesta vad det är men hur funkar det med splines ? Det måste väl vara någon standard på det också eller ? En till fråga , var kan man hitta så små knutar? _________________ Richard Ahlström |
||
|
Re:
Nja....deformationen är ju inte för att du ska kunna skalla in ratten....utan till för att ratten inte ska komma in i bilen..
Jag skulle tro ett det är 3/4" i änden på din quicksteer...eller? 3/4" = ca 19mm. Då ska det funka med Volvo 340 knutarna. Ser ut så här:
Annars är det oftast standard splines, som används på alla racebilar i USA, på dessa grejor. Bara att beställa från SpeedShop i USA. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
knutkors rattstång ?
|
1 besök senaste veckan (3829 totalt) |