Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R888 vs MPSC?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (10520 totalt)
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

vad menar du med förstärkta?!

jo jag körde så mycket jag kunde fram till 15.30 då jag var tvungen att åka hem för en grej på kvällen. Gick helt OK i blötan och det är alltid bra träning, även om det inte är lika kul som torrt när du kan belasta chassiet fullt ut. Vet inte riktigt när det blir åka av nästa gång. Kalendern stämmer sådär med de möten som är kvar, Kinnekulle 9 aug får vi se, tycker inte den banan är så kul.

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

964 skrev:
vad menar du med förstärkta?!

Med beteckningen RF för förstärkt stomme för att klara högre vikt, C-däck helt enkelt

Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

förstärkt förstod jag innebörden av, min motfråga var mer om man kunde se detta på däcket på nåt sätt utifrån nån märkning etc.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

964 skrev:
har kört båda på min bil i 17 tum.

Toyo: längre livslängd, bättre i regn/stående vatten, snällare beteende på greppgränsen, inte lika känsliga som MSPC för rätt lufttryck.

MSPC: Snabbare(mer grepp) om tid är viktigt. Håller ett konstant beteende i fler varv när de är varma än toyo som tappar successivt när det körts i sitt optimala fönster(inget problem vid korta banmötesstint). Ett mer precist beteende då stommen är hårdare.

Jag kommer byta tillbaka till Toyo nästa gång pga av priset, och fördelarna hos MSPC väger inte upp skillnaden.
En liten fråga, hur skulle du jämföra greppet (tider) det tredje/fjärde körtillfället? Det jag tänker på är försämring genom värmecykler. Jag har inga problem med att prestandan inte är optimal med R888 (jämförda färska mot V70A medium tex) men de verkar av egen erfarenhet inte försämras märkbart över tid (eller så tränas föraren upp lika mycket som däcket försämras under säsongen ).
Våtgrepp ska vi inte snacka om, förmågan att få temp och hålla grepp i fukt till snorblött är ju underbar med R888. thumbs up

Angående MPSC 205/50-15 på lätta bilar, fråga Ginettafoket vad de tycker om dem... R888 i 205/50-15 ska nog helst inte sitta på bilar tyngre än ett ton (195orna ännu lite mindre), kanske lite mer med väljobbande chassi.
Lastindex på däcken kan ju användas som en vink om vad de är designade för.

AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Mina r888 var enormt slitna i fram efter en dag på konbanan. Sliter väldigt lite på bana dock.

Jag kör framhjulsdrivet och kanske inte har världens bästa teknik i konbanan

Smygehamn
Här sen Dec 2003

RD = Reinforced

Det är vad som står på de förstärkta däcken och de dimensioner som jag skall ha, 225 och 265 har just denna märkning.

De dimensioner som Thomas kör på har inte förstärkningen. Bart kör på 235 fram och 165 bak och har ju enligt egen utsago besvär med bakdäcken, fram är inte RD.

Nä jag ger upp, det är bara att prova på egen bil och körstil. Jag beställer Yokohama A048R. Snacka om kovändning

Hälsningar
Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
964 skrev:
har kört båda på min bil i 17 tum.

Toyo: längre livslängd, bättre i regn/stående vatten, snällare beteende på greppgränsen, inte lika känsliga som MSPC för rätt lufttryck.

MSPC: Snabbare(mer grepp) om tid är viktigt. Håller ett konstant beteende i fler varv när de är varma än toyo som tappar successivt när det körts i sitt optimala fönster(inget problem vid korta banmötesstint). Ett mer precist beteende då stommen är hårdare.

Jag kommer byta tillbaka till Toyo nästa gång pga av priset, och fördelarna hos MSPC väger inte upp skillnaden.
En liten fråga, hur skulle du jämföra greppet (tider) det tredje/fjärde körtillfället? Det jag tänker på är försämring genom värmecykler. Jag har inga problem med att prestandan inte är optimal med R888 (jämförda färska mot V70A medium tex) men de verkar av egen erfarenhet inte försämras märkbart över tid (eller så tränas föraren upp lika mycket som däcket försämras under säsongen ).
Våtgrepp ska vi inte snacka om, förmågan att få temp och hålla grepp i fukt till snorblött är ju underbar med R888. thumbs up

Angående MPSC 205/50-15 på lätta bilar, fråga Ginettafoket vad de tycker om dem... R888 i 205/50-15 ska nog helst inte sitta på bilar tyngre än ett ton (195orna ännu lite mindre), kanske lite mer med väljobbande chassi.

Har inget exakt svar på den frågan men tycker att Toyo funkade rätt konsekvent tills jag var nere på korden och då hade jag haft dom i ett par säsonger med banmöten och Ringen, plus gatåka.

Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

om någon är intresserad av bra pris på MPSC så kan jag varmt rekommendera denna säljare på ebay.de http://tinyurl.com/lamjtg beställde däcken i tisdags eller onsdags och hämtade ut dom idag,, frakten gick på 27 euros

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

Magnus Svensson skrev:
om någon är intresserad av bra pris på MPSC så kan jag varmt rekommendera denna säljare på ebay.de http://tinyurl.com/lamjtg beställde däcken i tisdags eller onsdags och hämtade ut dom idag,, frakten gick på 27 euros

Jo men du har ju köpt upp alla 265orna

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Re:

964RS skrev:
Magnus Svensson skrev:

Jo men du har ju köpt upp alla 265orna

Jag är ju en hamster

Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Inga 255/40-17 verkar dom ha heller...
På vissa dimensioner är dom ruskigt billiga och på vissa är det drygt sverigepriser.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Re:

Dea skrev:
Inga 255/40-17 verkar dom ha heller...
På vissa dimensioner är dom ruskigt billiga och på vissa är det drygt sverigepriser.

Maila och fråga är ett hett tips

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Niklas Falk skrev:

R888 i 205/50-15 ska nog helst inte sitta på bilar tyngre än ett ton (195orna ännu lite mindre), kanske lite mer med väljobbande chassi.

Vad är problemet med den dimmensionen på en lite tyngre bil?
Jag kör med 195/50 15 på min bil som väger ~1250 med mig i. Jag ifrågasätter inte ditt påstående, för jag har inga referenser till andra r-däck, men de verkar funka ganska bra för en amatör som jag.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

safe skrev:
Niklas Falk skrev:

R888 i 205/50-15 ska nog helst inte sitta på bilar tyngre än ett ton (195orna ännu lite mindre), kanske lite mer med väljobbande chassi.
Jag kör med 195/50 15 på min bil som väger ~1250 med mig i. Jag ifrågasätter inte ditt påstående, för jag har inga referenser till andra r-däck, men de verkar funka ganska bra för en amatör som jag.
De bilar jag har praktisk (och depåsnacks)erfarenhet av överhettar 195orna ganska lätt och har en peekande greppkurva med 205or (dvs det går att få till det vettigt men greppet varierar över tid med maximum runt varv 10 om du får till det).
Men då är detta vid jagande av tider mot varandra (eller ren sprintracing). Med lite mindre krav på prestanda utan bara konsekvent beteende så funkar det kanske med lite mer vikt, speciellt om chassit inte jobbar däcken så hårt (jag får tex gå ner till låga 1,7 i varmtryck för att få 205/50-15 att inte smöra redan efter 5 varv, dvs inte ett chassi byggt efter de däcken).

Men jag antar att du inte har 195orna bak på 911an iaf (fram har du väl lite mindre än 500kg)?

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Niklas Falk skrev:

De bilar jag har praktisk (och depåsnacks)erfarenhet av överhettar 195orna ganska lätt och har en peekande greppkurva med 205or (dvs det går att få till det vettigt men greppet varierar över tid med maximum runt varv 10 om du får till det).
Men då är detta vid jagande av tider mot varandra (eller ren sprintracing). Med lite mindre krav på prestanda utan bara konsekvent beteende så funkar det kanske med lite mer vikt, speciellt om chassit inte jobbar däcken så hårt (jag får tex gå ner till låga 1,7 i varmtryck för att få 205/50-15 att inte smöra redan efter 5 varv, dvs inte ett chassi byggt efter de däcken).

Men jag antar att du inte har 195orna bak på 911an iaf (fram har du väl lite mindre än 500kg)?

Jodå, jag har 195orna runt om på bilen, smal kaross... Gissningsvis har jag ca 500 kg fram och 750 bak.

Har inte haft några överhettningsproblem, bakdäcken blir klart varmare än framdäcken som inte riktigt vill komma upp i temp.
Men man får väl också erkänna att jag har en del kvar att lära och våga, så jag kör väl för fegt kan jag tänka
Kör bara PCS banmöten utan tidtagning, så jaga sekunder är inte viktigt för mig.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

safe skrev:
Jodå, jag har 195orna runt om på bilen, smal kaross... Gissningsvis har jag ca 500 kg fram och 750 bak.

Har inte haft några överhettningsproblem, bakdäcken blir klart varmare än framdäcken som inte riktigt vill komma upp i temp.
Men man får väl också erkänna att jag har en del kvar att lära och våga, så jag kör väl för fegt kan jag tänka
Kör bara PCS banmöten utan tidtagning, så jaga sekunder är inte viktigt för mig.
Funkar det för dig så är det ju en jättebillig lösning thumbs up .

Mindre temp fram gör ju att det kanske blir balans ändå, annars skulle jag gissat på överstyrning med de bredderna och den viktfördelningen. Men chassi och andra parametrar kan ju motverka.
205/225 F/B är ju en mix som inte är ovanlig för balans (eller 195/225 beroende på) för bilar med lite vikt bak. Men varför ändra så länge som det funkar för dig.

Däck för banåka
R888 vs MPSC?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (10520 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande