| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetermostat, ett måste?
|
1 besök senaste veckan (5687 totalt) |
|
Har en BMW 02a med turboladdad M10 motor som ska busas med på bana. Nu vet ni vad jag har för motor, och hur jag ska bruka den. och till mina frågor; om man ska koppla in ett oljekyl, måste jag då ha en oljetermostat? Vad är fördelen genemot nackdelen med att köra med eller utan termostat? _________________ Samue| Nyho|m |
||||||||
|
Vad jag förstår så har man oftast INTE oljetermostat på tävlingsbilar iaf, utan man får justera oljetempen efter bana, väder osv, genom att byta oljekyl eller strypa luftflödet.
Fördelen med termostat är (ganska uppenbart?) att man får stabilare oljetemp, som inte är lika beroende av omständigheter. Nackdelen är att termostat med extra T-kopplingar mm gör en del motstånd, vilket man kan tappa oljetryck på... Ett alternativ är att kyla oljan med en egen slinga med elpump, som då hämtar olja i sumpen, kyler av den och returnerar den. Lämpligen reglerar man då den pumpen elektroniskt (ungefär som elvattenpumparna som många kör med nu för tiden), eller så sätter man en oljetermostat på den slingan. Detta har iaf diskuterats vid några tillfällen här, men jag är för lat och hungrig för att gräva just nu.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
För många år sen hade jag oxå en 2002a med turbo, över 6kg oljetryck när det var 0 gradigt ute resulterade i en sprängd oljekylare (hade inte termostat)
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||||
|
Re:
Termostaten reglerar inte trycket i sig, däremot regleras de ju indirekt av att oljan ger högre tryck när den är kall till följd av en aldrig stängd termostat. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
|
6bar ska ju för övrigt inte vara några problem för en ny modern oljekylare. En gammal halvrutten som suttit monterad i ur och skur senaste 15åren kanske inte gillar det dock.
Som någon redan skrivit är det väl sällan på räserbilar som man har termostat, utan man täcker över kylaren gradvis för de olika förhållandena. Är man lite finurlig kunde man ju tillverka nån form av gardin/jalusi framför oljekylaren som man kan justera med ett vajerreglage inifrån kupen om man märker att den blir för varm/kall... Till sist lär man ju ha så bra koll så man vet att gardinen ska vara halvvägs om det är 20 grader och halvfuktigt i luften _________________ Peter Sternersson |
||||||||
|
Sedan kan man ju använda sig av en vattenkyld oljekylare som kopplas till kylsystemet, då får man dessutom lite snabbar uppvärmning av oljan vid kallt väder. Då borde inte termostat vara något problem eftersom kylvattnet aldrig är jättekallt.
Visserligen måste kylsystemet dimensioneras upp för att klara den extra värmen så det kanske blir för mycket jobb. _________________ Bo Hugsén Bmw 325iA T, 2009 Mazda Rx-7 (N/A), 1986 |
||||||||
|
Kylaren som sprängdes var en flång ny Setrab, oljan i var 20-50 mineral, hela kylaren såg ut som en banan, hur mycket tryck det var vet jag inte då mätaren bara gick till 6 kg.
Rekomendationen jag fick då var iaf att ha en termostat. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||||
|
De flesta oljekyl ska väl klara 10 bar och man brukar väl provtrycka med det dubbla...? Måste ha blivit rejält tryck där... Tycker snarare det låter som något problem med tryckregulatorn. Jag har iaf aldrig lyckats komma över 7 bar på Westfielden. Tryckregulatorn öppnar ganska tvärt runt 6 bar när oljan är 15-20°; lägre med varm olja. Kommer möjligtvis upp till runt 7 bar med bokstavligen iskall olja uppskattar jag...
Iaf; en termostat kan ju inte göra mer än att låta oljan bli varm lite snabbare. Lyckas man på något sätt få för högt tryck så smäller det väl oavsett, eftersom termostaten bara shuntar flödet genom/förbi oljekylet. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Jag kör utan oljetermostat på min Opel 24V nu, efter att ha blivit rekommenderad att ta bort den. Det är en vaxtermostat och de har tydligen en förmåga att gå sönder så de aldrig öppnar på dessa motorerna.
Även helt nya termostater kan vara såna. Gäller alltså bara Opels C30SE-motor, omega och Senator. Jag har inte kört så jättehårt med bilen än, men har hittills inte noterat mer än 80 graders oljetemp. Både med och utan termostat. Har inte märkt att det tar längre tid att värma upp oljan heller, efter nån mils körning i vanligt landsvägstempo ligger tempen på 50 grader. 80 grader noterade jag så sent som idag när jag skulle baxa in bilen i garaget, men detta berodde nog mer på att oljekylet värms upp av vattenkylet. Trycket ligger på 3,5-4,5 bar med kall motor på tomgång och 2,5-3 bar med varm motor. Kör med Castrol 10W60 helsyntet. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
|
Vad konstigt
Skylinen ligger på 8 bar vid kall olja och vid varm motor så ligger den på 6-7 bar över 4000rpm. Det måste väll oljekylare klara? |
||||||||
|
Re:
Högt oljetryck e bra Slipper man lagerras |
||||||||
|
Re:
trycket transporerar bara oljan till smörjställen så man behöver väl inte så mycket mer än 1-2 bar vid varm motor. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
|
Re:
Högt oljetryck gör bara oljan extra varm i onödan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
När det gäller oljatryck så är det där vanligen dimensionerat så att man uppnår ett visst oljetryck vid ett lägre motorvarvtal med hög oljetemperatur. Vid ett visst tryck så ska sedan övertrycksventilen öppna och begränsa oljetrycket; denna går in vid höga motorvarvtal. Trycket har som sagt bara till uppgift att distribuera oljan i motorn och i vissa fall används den också för att styra hydrauliska funktioner.
När det gäller termostat så skulle jag rekommendera termostat eller kylvätskekyld oljekylare för alla bilar utom rena tävlingsbilar då man värmer upp oljan innan uppstart och termostaten är ytterligare en felkälla. Används bilen mycket till vardags så skulle jag undersöka möjligheterna till att använda en vätskekyld oljekylare vilka idag blir allt vanligare i produktionsbilar då de också kortar ned oljans uppvärmningstid. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (5687 totalt) |