Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan "GT500" | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (34967 totalt) |
Projekt "Nissan GT500"
Mitt bygge är en racebil byggd från grunden baserad på en 1998 Nissan 200sx (S14a) insprierad av Japanska SuperGT GT500. Namnet "Nissan GT500" blev till pga min brist på fantasi och det faktum att jag inte vill kalla bygget/bilen för "En racebil baserad på en 1998 Nissan 200sx/Silvia/240sx med inspiration från Japanska SuperGT's GT500 klass" Så här kommer förhoppningsvis bilen se ut när den är klar: Kort historia På våren 2004 köpte jag mig en 1998 Nissan 200sx (S14a) efter att i många år suktat efter en Japansk sportbil. Efter att ha kört hela sommaren och träffat andra Nissan-nördar och sett alla uppgraderingsmöjligheter vill jag ganska snart ha mer. Under 2005 och 2006 gjordes mindre förändringar och uppgraderingar av chassi och motor. En motorrenovering som startade 2006 blev startskottet på en mycket mer omfattande ombyggnation av hela bilen. Denna ombyggnation blev dock aldrig särskilt väldefinierat och planerna ändrades mest hela tiden. Delar köptes in och såldes av utan att de någonsin ens blivit provmonterade och jag var fortfarande inte nöjd med planerna. Till slut tog jag beslutet att bygga den bil jag drömt om att bygga för länge sedan och det blev starten för detta projekt. I det beslutet övertalade jag även mig själv om att det får ta den tid det tar, bara jag blir nöjd! Så ursprungsbilen från 2004 är nu kapad i bitar och kommer endast användas som plugg för avgjutning av karossen. (Snacka om "learning money"... Köpa en helt okej sportbil för halvdyra pengar bara för att några år senare kapa sönder den för att endast användas som plugg... Men man lär sig så länge man lever. ) Mål Det är flera mål med bygget. Först och främst vill jag lära mig mycket mer om aerodynamik, chassidynamik, motorer mm. Ett mål är att få bilen gatlegal via registrering som amatörbyggt fordon. Och det sista målet är att ha en bil som jag kan utvecklas i som förare i många många år. För en sak är säker; Jag kommer behöva många timmar och tusentals mil bakom ratten för att kunna köra denna bil snabbt när den väl är klar Jag har inga intentioner på att tävla med bilen i någon form, men jag tänker hålla mig inom några GT-reglementen så möjligheten finns utan alldeles för stora ändringar. Det är i första hand enbart tänkt som en himla kul banbil som agerar utvecklingsplattform åt mig som förare. Samt "glassbil" på soliga Söndagar när lusten faller in. Fakta Förhoppningsvis 500-600hp och max 1000kg när den är race ready. Mått: Höjd: ~1070mm (vingen något högre) Bredd: 2000mm Längd: ~4620mm Hjulbas: 2530mm Vikt: ?kg (förhoppningvis max 1000kg) Kaross: Helt i kolfiber med öppningsbara dörrar. Huv, dörrar, front, baklucka och vinge lätt demonterbara. Aerodynamik: Front splitter, dive plates, platt undersida (belly pan), bakre diffusor och en stor vinge. Chassi: Rörram Hjulupphängning: Dubbla a-armar med pushrods, Öhlins coilovers, custom uprights. Hjul: BBS E88 centrumbult, guldfärgade centrum och polerade ytterbanor Front 18*11" med Toyo R888 285/30ZR18 Rear 18*13" med Toyo R888 335/30ZR18 Motor: Nissan SR20DET - modifierad till en SR22VET. Växellåda: Tractive Bromsar: Stoptech ST60 ok Titlon stående pedalställ och cylindrar Elektronik och inredning: Tillet B4 kolfiber stolar En ratt och växelspak Status Just nu är designen det enda som är "klart". Här tog jag hjälp av Vizualtech design för att få ut bilden jag hade i huvudet till papper. Se alla bilder på designen på http://www.gt500.se/gallery Läs mer om designen på bloggen -> http://www.gt500.se/blog Jag håller för närvarande på med bygget av karosspluggen inför avgjutning samt måttar och skissar på chassit. Uppdaterar med bilder på bygget av karosspluggen efter semestern! Same same but different på http://www.gt500.se _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kul med projekt tråd! Har följt ditt bygge innan de spåra ur totalt Blir den lik designen så kommer den vara riktigt fin!
2m är sjukt brett. Finns en race 300zx som just är klar i kaross gjutningarna och de är exakt 2m, Det ser riktigt maffigt ut hehe _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||||||||||||
Sett din gamla tråd på Zatzy o hört ett o annat från Jocke Alvin o blir bara mer o mer nyfiken på hur slutresultatet kommer bli!
Kör hårt!! _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||||||||||||
Ja, jag har en hel del att stå framöver. Men jag är å andra sidan sysselsatt med något riktigt kul Kul att du gillar designen!
Jag tycker den ser riktigt rå ut också, är riktigt nöjd med designen även om det säkerligen kommer bli små ändringar här och där i slutgiltiga produkten.
2m är väldigt brett, framför allt när det är baserat på en bil som är ca 173cm bred... men breda och låga bilar är tuffa
Tack!
Uppdaterar om ett par veckor (när jag är hemma från semestern) med bilder på det jag snickrar på för tillfället.
Jag är också nyfiken, men jag tror och hoppas att det kommer bli riktigt riktigt bra
Tack! Som jag skrev en bit ovanför uppdaterar jag om ett par veckor med bilder på karosspluggens status och lite annat som man kan se då också, t.ex. motorplacering och lite sånt. Nu är det tillbaka till kalla öl som gäller och mobila bredbandet får vila när jag är utanför Sverige då det blir så himla dyrt annars och jag behöver pengarna till bilen _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Mycket mycket snyggt framfört. Hoppas verkligen att den blir av.
Har varit på många SuperGT race i Japan och det är helt klart något fler skulle sträva efter att bygga. Ps. Gillar att du har en Rx7a med i konceptbilderna Ds. _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||||||||||||||||
Tack Stefan! Njae, jag tror nog du är färdig några år före mig... Vi hörs vidare om ölen
Fast jag följer ju inte direkt reglementet för SuperGT, men hela bygget inspireras av de bilarna. Har jag en Rx7a med i bilderna? Nu hänger jag inte med
Tack! Så tätt med updates blir det nog tyvärr inte. Men jag håller äntligen på i garaget igen, så om ett par dagar kommer några bilder på karosspluggen i nuvarande skick. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Jag menar att det är fler som borde bygga bilar som inspireras av SuperGT, det finns inte nån bil, förurtom årets Subaru kanske, som inte ser larvigt bra ut i GT skrud. och bilderna på "väggen" på en av dina konceptbilder är RE-Amemiyas SuperGT 300 bil. 3skivig sugrotor. Dock gamla grafiken men det är nog den snyggaste av dom. Lycka till som sagt! _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||||||||||||||||
Eftersom karossen är det enda jag hade att starta med och mycket är beroende på denna så startade jag arbetet med att skapa de nya formerna.
Först byggdes ett golv i trä som placerades helt i våg och bultades fast i garagegolvet. Trägolvet underlättar skapandet av de nya formerna och agerar även "mätbord" där motor, stolar, pedalställ mm kan tillfälligt skruvas fast för att kontrollera att allt fungerar som planerat. Jag har mycket lättare att se hur saker och ting ska hänga ihop när jag ser det i verkligheten, har ibland svårt att se ritningar i 2D och föreställa mig hur stort/litet/trångt/etc det där. Innan karossen kapades rent på onödig metall så svetsade jag in en simpel struktur för att förhindra att den skulle kollapsa. (Ni får ursäkta de dåliga vinklarna på bilderna, men jag har ingen möjlighet att ta bättre foton med det lilla utrymme till garage (22 kvadratmeter) jag har. Den enda gången jag kan ta vettiga foton från sidan är när garagegrannen inte är på plats ) Här har trägolvet byggts och bultats fast i golvet. Karossen har kapats nästan helt ren på onödig metall samt att den har kapats av längs med trösklarna för att få till en ny höjd. Små stöttor har svetsats dit för att sedan skruva fast karossen på rätt plats på trägolvet och i rätt höjd. Karossen har nu en totalhöjd på ca 990mm (något lägre). Förarstolen är även tillfälligt monterad för att kontrollera om jag får plats med hjälm och med alla framtida chassi-rör och annat i vägen för utrymmet. På dessa bilder är de nya trösklarna byggda i plywood, dörrarna avkapade till rätt höjd och tillfälligt monterade. Motorn är på plats där den senare ska huseras i chassit, "något" tillbaka flyttad En jigg har byggts för att hålla utsidorna av bakskärmarna på plats för att se till att karossen blir exakt 2000mm bred samt att bakskärmarna håller samma distans från karossen. Jiggen är således punktad i karossen samt skruvad i trägolvet för att hålla allt på plats efter mycket kontrollmätande. Fogskum läggs på i sektioner för att ge bakskärmarna lite styrka och struktur. och här är bakskärmarna grovt formade drygt en cm under dessa slutgiltiga höjd och form. På fogskummet kommer ett tunt lager bonocell limmas för att skapa den slutgiltiga formen av, sedan ett tunt lager polyester/glasfiber på detta och avslut med massor av spackel och slipa. Samt det otroligt "roliga" arbetet med att försöka få allt symetriskt från sida till sida. Nästa steg är att flytta jiggen för bakskärmarna och montera sidorutorna. Sedan rikta till dörrarna med tillhörande rutor ordentligt för att fortsätta forma bakskärmarna stegvis. Då karossen är sänkt en hel del och de nya bakskärmarna måste gå upp över orginalbilens sidorutor för att tillgodose fjädringsvägen kommer sidorutorna sitta monterade vid avgjutning (med nya bakskärmsformen skapad utanpå rutorna). Jag kommer jobba mig bakifrån och frammåt då dörrarns inriktning mot bakskärmar kommer agera mall för att korrekt rikta in framskärmar och huv. Se lite fler bilder på karosspluggen i nuvarande status här. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Tack så mycket!
Då är jag helt med på båda punkterna och håller med kring det du säger Många fler borde hitta inspiration från SuperGT, förutom att det är en väldigt cool racing serie så ser ju de flesta bilarna väldigt väldigt råa ut _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan "GT500" | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (34967 totalt) |