Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konvertera kW till Ampere?
2623 besök totalt
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 172


Trådstartare
Konvertera kW till Ampere?

Startmotorn är på 1.4kW kan man räkna ut hur många Ampere det är?

Stod bara Mitsuba 1.4kW i verkstadsmanualen.

_________________
Niklas Walkin -
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cirkus 155A.

Edit: Ändrat efter faktakontroll...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



P=UxI
Gissningsvis har du 12V elsystem så då är märkströmmen på startmotorn 117A. Fast den drar nog betydligt mer än så stundtals.
Dimensionerar du kabel?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kristian Larsson skrev:
Cirkus 100A.

Varför tror du det?
Är det inte den verkliga effekten som är angiven?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 172


Trådstartare
Tänkte köpa mig ett mindre lättare batteri och nya batterikopplingar och kablar.

_________________
Niklas Walkin -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lennart Mäkinen skrev:
P=UxI
Gissningsvis har du 12V elsystem så då är märkströmmen på startmotorn 117A. Fast den drar nog betydligt mer än så stundtals.
Dimensionerar du kabel?


Tror att spänningen sjunker rätt radikalt när man kör startmotorn, troligen ner mot 8V, så strömmen bör nog beräknas utifrån det.

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Kristian Larsson skrev:
Cirkus 100A.

Varför tror du det?
Är det inte den verkliga effekten som är angiven?


Den angivna effekten beräknas med 9V som utgångsläge.
Men! Är man ute efter att dimensionera kabel är det intressantare att se vad batteriet kan leverera. För startmotorn kommer att suga i sig allt som den kommer åt när man vrider på nyckeln...

Edit: Ändrat svar efter faktakontroll.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag tror nog att spänningen håller sig över 10volt när man kör startmotorn, åtminstone om batteriet är någorlunda fräscht. Allt enligt "Tage-testet".
Tage-testet är uppkallat efter en mekaniker på jobbet som heter Tage. En dag när batteritestaren ballade ur så visade han en alternativ testmetod. Man sätter en Fluke över batteripolerna för att mäta spänningen, sedan lägger man i en hög växel klämmer åt bromsen och vrider om nyckeln. Eftersom allting står still så blir det ett allatiders belastningsprov, ett skapligt batteri klarar 10volt.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



tvåtaktsmicke skrev:
Jag tror nog att spänningen håller sig över 10volt när man kör startmotorn, åtminstone om batteriet är någorlunda fräscht. Allt enligt "Tage-testet".
Tage-testet är uppkallat efter en mekaniker på jobbet som heter Tage. En dag när batteritestaren ballade ur så visade han en alternativ testmetod. Man sätter en Fluke över batteripolerna för att mäta spänningen, sedan lägger man i en hög växel klämmer åt bromsen och vrider om nyckeln. Eftersom allting står still så blir det ett allatiders belastningsprov, ett skapligt batteri klarar 10volt.


Det är ju inte riktigt sant för om allt står still utför motorn inget arbete och då används inte lika mycket energi, all tillförd energi går åt att skapa "värme" beroende på startmotorns konstruktion (inre resistans) så blir det mer eller mindre effekt som dras igenom jämfört om motorn går på full belsatning(drar runt motorn).

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Konvertera kW till Ampere?
2623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande