Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2623 besök totalt |
Tror att spänningen sjunker rätt radikalt när man kör startmotorn, troligen ner mot 8V, så strömmen bör nog beräknas utifrån det. _________________ Pär Hylander |
||||
Den angivna effekten beräknas med 9V som utgångsläge. Men! Är man ute efter att dimensionera kabel är det intressantare att se vad batteriet kan leverera. För startmotorn kommer att suga i sig allt som den kommer åt när man vrider på nyckeln... Edit: Ändrat svar efter faktakontroll. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag tror nog att spänningen håller sig över 10volt när man kör startmotorn, åtminstone om batteriet är någorlunda fräscht. Allt enligt "Tage-testet".
Tage-testet är uppkallat efter en mekaniker på jobbet som heter Tage. En dag när batteritestaren ballade ur så visade han en alternativ testmetod. Man sätter en Fluke över batteripolerna för att mäta spänningen, sedan lägger man i en hög växel klämmer åt bromsen och vrider om nyckeln. Eftersom allting står still så blir det ett allatiders belastningsprov, ett skapligt batteri klarar 10volt. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Det är ju inte riktigt sant för om allt står still utför motorn inget arbete och då används inte lika mycket energi, all tillförd energi går åt att skapa "värme" beroende på startmotorns konstruktion (inre resistans) så blir det mer eller mindre effekt som dras igenom jämfört om motorn går på full belsatning(drar runt motorn). _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2623 besök totalt |