Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktfördelning 7
567 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Viktfördelning 7

Vad har olika 7-varianter för viktfördelning ungefär? Chaffisen sitter ju rätt långt bak och även motorn är väl rätt långt bak, tp nästan bakom framaxeln, eller? Borde ju bli bra.

Antar att dom men mc-motor har extra bra viktfördelning?

Skiljer det mycket i viktfördelning på färdig bil beroende på dom olika chassina?

_________________
Pär Hylander
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Hej Pär,

utan så mycket erfarenhet ska jag försöka ge dig lite svar.

Det viktigaste med de olika chassina är valet av stel eller delad bakaxel. Sen är det andra viktigaste valet att få plats själv och att transmissionstunneln är bred så du får in motorn i den så mycket det går. En del chassin har främre änden av motorn ungefär på främre hjulaxeln, en del längre bak. Mitt chassi är den bredaste varianten jag kunnat läsa mig till finns och motorn sitter bra långt bak bakom framaxeln, tippar ca 20cm eller nåt sånt.

Viktfördelningen fram bak lär nog bli rätt så nära 50/50 gissar jag, problemet är ju egentligen fördelningen höger-vänster. Helst vill man ju ha motorn på höger sida för att kompensera för den egna vikten. Jag misstänker att med mig i lär nog vänstersidan ha ca 50kg mer vikt än höger, vilket ju är drygt 8% av hela ekipagets vikt (!!).

De MC-motorförsedda bilarna jag sett har motorn tippad över på vänster sida eftersom det är så motorn sitter i hojen. Förvisso är motorn lätt, men det förvärrar ju viktfördelnigensproblemet höger-vänster. I en sån bil vill man nog helst sitta på höger sida. Många av raceputtarna i Seven-världen har väl högerstyrda bilar iom att de flesta svenska banor går medsols.

Jag kommer cornerweighta bilen när den är klar så då får vi veta svaret definitivt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktfördelning 7
567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande