Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2688 besök totalt |
Behöver hjälp med varvtider!!
behöver eran hjälp med att ta reda på lite varvtider på olika bilar... Har en kompis som bestämt hävdar att 80 och 90 tals firebirdar lätt hänger på tyska sportbilar (och även japanska och italienska för den delen) kring en bana. Jag försöker förklara för honom att det till största sannolikhet är han som är en bättre förare (eller de andra som är urkassa ![]() Så alltså behöver jag tider på: Firebird/Trans am/Camaro från 90-tal BMW M3 (heter den E36? den näst nyaste) från sent nittiotal Porsche från samma era Ferrari 360 Alfa(?) om någon har en annan likvärdig 'sportbil' så får han gärna komplettera... den som är viktigast är ju firebirden, men den kanske också är svårast - finns väl bara rakt fram data på den.. ![]() lämplig bana är väl ringen? Magnus får gärna flytta rätt denna tråden om han anser att den ligger i fel forum.. fanns det inte ett 'ringensnackforum' innan här?? |
||
Min FireBird, med 2.8 liters V6 -89........går runt på Karskoga på 1.28 sek, med gatdäck och standard stötdämpare.
Dom gamla Camaro cup-bilarna går runt på ca 1.18 - 1.20, med R-däck och race "chassi" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Du hittar massor av varvtider på http://www.slc.se .......info.......resultat.
Problemet är att veta hur bilarna är utrustade........men det går att lura ut, med hjälp av reglerna och teamlistan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ska man (med en lagom glimt i ögat) sammafatta det som står ovan så är alltså en amerikansk räserbil lika snabb som en europeisk limo
![]() Edit; har en kollega som har en flyttgodshemtagen Trans Am -99, stora feta hjul och stor fet, trevlig motor, men jag tycker ändå den mest känns som en stor tung Autobahnkryssare. Upplever den inte som speciellt pigg på att svänga. Min 944 turbo gatbil spelade i en helt annan högre svänga-division. Tyvärr inga varvtider som du önskade... _________________ Pär Hylander |
||
Min Alfa GTV TS 2.0 -96 med gatdäck och i övrigt helt standard körde jag också 1.28 med på Gelleråsen. Det var ett av mina första banmöten så jag var rätt grön på bana. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Re: Behöver hjälp med varvtider!!
Har inte sett ngn. av dessa på ringen. Jag undrar varför ![]() Tror att de amerikanska kärrorna får det svårt vid en jämförelse om vi pratar orginal/mindre moddade bilar. Butterfly får vara testpilot på ringen i vår tycker jag. ![]() _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Butterfly: tackar, har inte du kört något icke-amerikanskt på samma banor? Vore kul om samma förare kunde redovisa tider för olika bilar.. så man slipper gissa hur bra förarna är
![]() Ska in på slcsidan och kika lite sen... men de bilarna är som sagt i rejstrim... Magnus: Hur fort skulle du tippa om du inte hade R-döcken? Pär: jo, jänks är väl som sagt inte kända för att vara kurvkramare (vissa undantag finns ju dock)... fick du köra polarens jänk eller bara åka? Hur var körkänslan jämfört med porschen? Har ju själv bara åkt skräpiga vinterbilar (samt nån 205 GTI och lite annat smått... fast de var inge vidare ![]() Janne - hmmm... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() har du några tider på din kärra? |
||
En lätt bil har alltid mindre problem på bana och få "sportbilar" klarar längre stunder på bankörning utan större bekymmer såsom brinnande bromsar, överhettade däck. Därför har jag svårt att se dom bilarna du nämde "lätt" skall haka av dom andra bilarna du nämde. På 1varv kanske dom har en rimlig chans men hur ofta kör man 1 varv? (jaja, jag körde bara 1/2 på mantorp tävlingen senast
![]() Vet iaf att min nuvarande bruksräcer med den gamla motorn gjorde en hög 1.19 på Gelleråsen, mätt med transponder. Killen som ägde bilen då kör numera s60 challenge. Bilen är en 1150kg + alfa75 turbo Hjulupphängningen endast trimmad med bilstein 800 kronors dämpare, okända däck, okända b.belägg, okända fjädrar. Motorn gav styft 200 kusar troligen (den rasade senare på varvstoppet på 5:an. Effekten mättes alldrig) Men det är ju ingen sportbil så den räknas nog inte. Vet dock att Fredrik Ekblom har kört på 1.19 med en helt orginal M3 e46 smg låda på Gelleråsen. Tål att jämföras med Camaro Cup bilarnas tider. Själv skall jag träna o ge mig faan på o ta mig under 1.20 med min 75 3.0 räcer på gelleråsen. 193 org kusar och planerat under 1030kg. Men då är den lite tweekad jämfört med en standardbil _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Lite skillnad om man har en lättad renrensad bil eller om man har 450 kg komfortutrustning o släpa runt på
![]() En rensad räser-E36 kommer lätt ner på runt 1200kg eller nåt AFAIK. Vad väger amrisarna i komfortskick och i räserskick? _________________ ![]() |
||
En riktigt snikig Camaro 91:a väger nånstans runt 1700kg vill jag minnas, nästan lika tung där bak som där fram också vilket jag inte riktigt trodde. Bilen hade den lilla 5Liters maskinen och 5-petad låda.
_________________ Peter Karlsson |
||
Min väger 1620... tror det står 1690 i regbeviset
tror 00orna ligger på ca 1740 nåt... viktfördelning 57-43 EDIT: Firebird 83 (hittade det i en bok) Lateral acc: 0.808G "speed thru 700-ft slalom, mph 62.2" Test Weight 1578 kg Viktfördelning 57-43 EDIT2: min är en -74 |
||
Re: Behöver hjälp med varvtider!!
FireBirden väger 1400 kg.......har jag för mej.....AC, 150 hk och automat. Skulle vara kul att prova på ringen.........men med mitt dåliga minne, så behöver jag en vägvisare. Undrar om det finns någon som är så galen...... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har kört en massa konstigt på Karlskaga......men har inga varvtider. Tex har jag kört BMW 540........och har väl uppfatningen att det gick betydligt fortare än med min Firebird. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
För att anknyta till ursprungs frågan...............så tror jag din kompis är ute och cycklar..........
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Nja, alltså... jag VET att han är ute och cyklar... ![]() eller någon kanske har ett annat tips.. ![]() ![]() |
||
|
||
Jupp, vikt är allt..nästan. btw så ser kontoret på 3.0:an ut så här i princip, lite aluplåt på dörren, stol, bälte samt brytare o några el pryttlar tillkommer endast. Säg, som så här om man inte använder samma förare som normalt sett så betyder inte varvtider så mycket om det inte är proffs som gör dom. Jag är ganska övertygad om att jänkarnas sportbil filosofi får svårt att hänga med på en normalkrokig räcerbana med våra motsvarigheter till sportbilar. Hästkrafter är inte allt Kontoret: ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
apropå jänkare.. kolla denna filmen...
tänker på slutet då det är filmat innifrån kupen och man ser ratten.. inga kvart i tre eller tio i två här inte! ![]() ![]() ![]() http://www.pro-touring.com/videos/Gl |
||
Prova med en gummiklubba............ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Nja.......man ska inte underskatta usa-bilar som är nyare än -86........ Firebirden är MYCKET välbalanserad.......med V6an........tyvärr mindre balanserad med V8an. Men i mitt fall är det efekten som inte räker till. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2688 besök totalt |