Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1595 besök totalt |
Mazda MX-5 Superlight!
http://www.carmagazine.co.uk/News/Se Ser intressant ut! Undrar dock hur det blir med att få in denna i Roadsport... bur lär ju behövas då de till och med har rationaliserat bort vindrutan.. ![]() ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Re: Mazda MX-5 Superlight!
![]() Det är ju ett koncept och att de skulle trycka den igenom godkännandeprocesser (och den förmodade minimala försäljningsvolymen) ser jag som extremt osannolikt. De gjorde ju ett monopostokoncept när NBn var ny och den kom lixom inte heller i produktion. ![]() Men man kan ju alltid drömma om mindre, lättare och agilare bilar ur produktionslinjerna. Koncepten brukar ju förmedla intentioner, även om bönräknarna brukar bromsa dem. |
||||
Varför har den dörrar?
![]() Ta en NB, kapa vindrutan, ta bort dörrarna och svetsa igen (ökar styvheten). Köp en båge och montera = vips har du en superlight ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Re:
![]()
Men NBns colaflaskformer passar nog bättre dörrlöst. Det blir en ganska könlös yta vid dörrpartiet på skissen ovan. |
||||
Re:
![]() Den med normala lampor (inte popup) och lite kurvor längs sidan. Från 2006 är modellkoden NC och designen är en tvålask med markerade skärmkanter. |
||||
Re:
![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
![]() För NA och NB så är hela baljan identisk förutom de exteriöra plåtarna (ok, den mellan sittbrunn och baklucka är samma), det skiljer lite i drivlinan (väldigt lite) och lite geometri fram. Så 17 år (89-05 över alla marknade) med samma pressverktyg för baljan, det går ju när kunderna inte efterfrågar förändring. NC däremot delar bara sidoblinkersen med de tidigare, allt annat är nytt (men rätt mycket körkänsla är samma och vikten har inte gått upp så mycket). Det borde vara dags för en ny om ett par år (kortare modellcykler nu), 2005 var Hybrid på modet enligt programdirektören, men vette katten om det snacket lagt sig lite nu. Väldesignad mekanisk körkänsla är ju svår att få till på syntetisk väg (elmotor med programerad momentkurva tex). |
||||
Jag ville kapa rutan på min NA och köra i MGCC. Fick rätt på alla instanser utom för MGCC... det var förfulande för bilen (som om den ser bra ut med ruta!).
Bilprovningen hade inget att invända mot att jag kapade bort rutan. Bara jag plockade bort torkararmen ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1595 besök totalt |