Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gröngölingsfrågor Locost
<<   1, 2
11038 besök totalt
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Kawazaki ZX12 er brukt i en bil har veldig mye HK som forer til en veldig tung bil. Har ikke vært vellykket så langt.
Kawazaki ZX9 er brukt med sukksess, men har såpass få hk at det krever en veldig lett bil for å utnytte motoren. Mange har store fantasier om hvor lett bilen skal bli, men med motorsykkelmotor havner de fleste på 460 - 500kg. Man kan klare ned mot 430kg men det koster veldig mye penger å komme under 460kg.
Suzuki Haiabusa har det nå blitt lovlig å bruke, men erfaringene er at man må skifte til uorginale råder for å få de til å holde. Dette er ikke lovlig.
Suzuki GSXR 1000 er en interesang nykommer, men ingen har brukt den så langt. Om den vil holde til vårt bruk står det igjen å se, dermed er det en risk å ta.
Honda Blackbird var den motoren som ble utnevnt til det beste valget når vi startet i Norge. Dette har vist seg å være veldig feil, man må ha torrsump og selv da er de ikke pålitelig. Vi har opplevd mange motorras med den motoren.
Honda Fireblade var den motoren som alle hadde i Danmark. Men da hadde de et litt anerledes regelverk så nå når de har det samme regelverket som oss så har de fleste skiftet til R1 da Firebladen er for liten.
Yamaha R1 har jeg kjort med i to sesonger og har veldig gode erfaringer med det. Helt standar motor med 0,5l overfylling på oljen holder helt fint og er råsterk. Jeg har skiftet til sterkere trykkplate og fjærer på Clutchen men det er ikke helt påkrevd. Audun Njos som vant serien i Norge har også R1. Til neste år står det syv R1 på startstreken i Danmark og 5-6 i Norge.
Når man ser på erfaringer og pris så er mitt forstevalg R1. Men GSXR 1000 er spennende.

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Andre ting å tenke på når man velger motorsykkelmotor er utgående aksels plasering. Denne må være så langt fremme på motoren som mulig for å gi en rettes mulig drivlinje. Her er det R1 og GSXR 1000 som er best i klassen.
Når det gjelder backveksel så har Danskene utviklet et kit som er bassert på en tannkrans man monterer på mellomakslingen og en startmotor som driver dette. Det veier 6-7 kg og koster ca 4000 dkr. Jeg brukte tidligere en Volvo m40 girkasse midt på mellomakselen, men dette gir effekt tap og mye mer vækt så jeg har nå det Danske kittet.

Den rammelevrandoren du nevner kan komme inn på listen hvis den tilsvarer boken, men jeg har ingen kunnskap om den du nevner. Skal se på den siden senere.

Å bruke tykkere ror vil gi en forholsvis mye tyngre bil, så det vil være veldig avhengig av motorvalg om dette skal være lurt. Men ellers kan jeg ikke svare på dette uten å forhore meg med andre.

_________________
Rune Næss
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32



Tack Rune

Tack för att du engagerar dig så hårt i att hjälpa oss komma igång här i Sverige också. Om jag nu bygger nytt vill jag helst försöka bygga "rätt" från början, jag är ingen Åsa-Nisse som klarar av att fnula och testa i all oändlighet utan vill mest få till nått som funkar och sedan köra, köra, köra.

Är det någon skillnad på ramarna från MK engineering eller Stuard Turner eller är de exakt lika. Vad är i så fall skillnaderna och vad har dessa för betydelse?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Det er akkurat slik jeg har det og. Hadde veldig lyst å prove GSXR 1000 sist sesong, men R1 vet jeg er veldig sterk og stabil så jeg kjorer heller det enn å gå tom for penger midt i sesongen.
Vi har ikke satt to slike rammer ved siden av hverandre og målt på mm, men de er 99 % lik. Det som har hvert den store forskjellen i Danmark og Norge er at det i Danmark er lov å bruke stabilisator stag og unibolts som vi ikke har lov å bruke i Norge. Dere vil også kunne bruke dette, men som Danskene mot et vækttillegg. I sommer brukte jeg min bil som test bil for å se på dette. Da kjorte den beste Dansken, som også har den mest optimale Danske bilen, min bil i et Dansk lop. Han hadde da Locost rekorden på Djursland for dette lopet i sin egen bil, og slo den med 1 tiendel i min bil som er helt standar. På lopet etter var han tilbake i sin bil og slo da den nye rekorden med 1 tiendel til. Så det man ser er at man må vurdere noye om man skal montere disse tingene og ta de vækttilleggene som de medforer.
MK blir solgt av Locost Norge og han har solgt en del rammer i Sverige. Stuart Taylor rammer er det en forhandler som etablerer seg i disse dager med utsalg både i Norge og Sverige.

_________________
Rune Næss
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32



Diskussion kring delar och inbjudan till västkustbyggare

Jag har lite fler frågor samt ett upprop till diskussion till alla som både vet och har ideér kring vad som skulle kunna funka bäst när det gäller ingående delar i bygget. Fram- och bakvagn, bromsar, motorer, växellådor, styrning m.m.

Du Rune kanske kan svara på vad man ska leta efter t ex när det gäller spindlar, är det Ford Escort 75-80? Vilken slags styrning brukar funka, kuggstång? från vad? Huvudbromscylinder? Inser att det till stor del handlar om att luska reda på saker själv och att du kanske inte vill avslöja alla hemligheter men det vore intressant med så mycket info som möjligt.

om man använder bilmotorer istället för MC, vilka skulle kunna vara intressanta alternativ? Vilka är lättast, ger mest effekt i förhållande till volymen utan att vara bestyckade med VTCC (+30%). Kan BMW ha någon intressant modell?

Fordlådor verkar vara väldigt populära, varför? Finns det andra alternativ?

Jag har kommit fram till att om jag använder min VOC-motor på 2,3 liter straffas jag pga den stora volymen även om jag med original ventiler och kamaxel skulle hamna på en minivikt av 2,3x100-20%x3+80=632 kg. Det blir ett vikthandikapp på runt 50 kg gentemot Yamaha R1-bilar och det blir nog inte skoj.

Finns det någon här på forumet från västkusten, Halland, Gbg som funderar på att bygga kan du ju höra av dig privat så kanske vi kan utbyta ideér. Jag finns i och för sig i Södertälje på veckorna då Södertäljegbyggare är också välkomna att höra av sig.

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Det som passer rett på de kittene vi kjorer med er 70- Taunus forspindler, Escort mk II tannstang og Sierra/Scorpio rattstamme. Bremser kan gjores enkelt med sierra hovedsylinder, bremsene som horer til på Taunus spindlene og bak bruker du skiver fra front Fiesta og caliper fra BMW 525( må komme tilbake med litt nærmere spesifikasjoner her)
Utregningssystemet på bilmotorer er jo slik at til storre volum du velger til mindre justeringer kan du gjor. Der er en ovre grense på 200 utregnet HK, så det eksempelet du nevnte kan ikke brukes. Det at mange bruker Ford girkasser tror jeg hovedsaklig kommer av at Ford motorsport har vært veldig aktiv og leverer mange typer adapter slik at kassene passer. Men er litt på tynn is her da jeg har lagt all min interesse på MC siden. I Norge er det brukt veldig mange forskellige bilmotorer og det er nok mange som ennå ikke er provd. Opel Kadett 16V har vist seg å passe veldig bra og være veldig sterk, så har vi Nissan Primera som bare går og går. Forskellige Ford motorer er brukt og Clio motoren er nevnt som et spennende alternativ.

_________________
Rune Næss
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Jeg skrev at den du hadde regnet ut ikke kunne brukes, men det var jo feil så jeg etterpå. Du skal ikke avskrive en slik motor, det store volumet gir en meget kraftig motor med bra moment. Dette kan være like bra som en lett bil uten moment.

_________________
Rune Næss
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



om du använder Ford Mondeos 2L Zetec motor mellan 93-96 så passar Ford Sierra låda med kopplingskåpa rätt av.

Ett annat alt. är Saabs 16v motor ifrån 94- (kortmotor kallas den) och Opel omega lådan passar rakt av.(Ifrån 94 och framåt så har den hydraulisk urtrampningslager)

Caper :racesmile

_________________
Jörgen Bock
Citera
Kjell Aaen
Kjell Aaen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 4



Det har vært provd mange typer bilmotorer, i England var det lenge populært med Rover K serie motor da den er lett i vekt, men dyr å trimme, det siste hotte er Ford Mondeos nye motor Duratec som bare veier 92kg og finnes som 1.8 ( 83x83) 2.0 ( 87.4x83) og 2.3 som er
( 87.4 x 94) disse motorene finnes i 7 bilserier som produseres av Ford/Mazda og du finner den derfor i Mazda 6 og Mazda 3. Til den må du ha et spesielt clutch-hus for å få den til å passe eks. Ford Sierra gearkasse, mens jeg tror det holder med en adapterplate for å kunne bruke en Volvo-kasse. Motoren er en helt nydelig konstruksjon med stora kanaler, mekaniska trykkare, kjedjedrivna kammar, långa vevstakar, stål vevaksel. Brukes ettervært i mange typer biler, også sport 2000. Motoren har også et lågt nypris, i USA selges 2.o og 2.3 for 600-700 dollar av Kansas Racing. Kan nevne at lett trimmet så tar de ut 215-225 hk av 2.3 literen og uten trimming, men med sprut och torsump i Sport 2000 er effekten 189hk. Innenfor regelverket i Locost burde det være mulig å få ut 200-220 hk i en 1.8 liter og da skal den veie 540kg + forer. Vekten burde være lett å oppnå uten dyre losninger når motoren er så lett.
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32



Mkt intressant information. Tack alla. Jag hoppas det kommer in fler bra tips på vad som kan passa. Att ha koll på motorvikter är ju suveränt. Hur får man reda på sådant annars?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32



Någon som bygger?

Efter den inledande hysterin har debatten stannat av här på locostforumet tyvärr. Var det bara de som ändå inte tänkte tävla i serien som behaga yttra sig om det inskränkta reglementet eller har var och en krupit in i garaget och börjat fila för fullt? Hur som helst

Jag undrar hur många som seriöst tänker delta i SLCs locost-serie nästa år? Vad har ni tänkt bygga, köpa, göra?

Själv funderar jag på att satsa på ett Luego budget blaster kit och börja bygga även om finansieringen inte är löst då min VOC-racer fortfarande inte är såld. Känner du någon som är sugen så tipsa om min bil. http://w-racing.com

Startkostnaden för locost-kitet är inte så hög och bygget får väl ta den tid det tar. Blir det klart i år är det ok, om inte så blir det väl klart nästa år... mötte en fin (rullande) Escort Mk2 på vägen i byn idag. Ska leta reda på ägaren och kolla förhandlingsviljan. Nästa vecka blir det skrotbesök med tummaträ och anteckningsblock får vi se vad det ger.

Nån annan som har funderingar, tankar, eller är i full gång?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Ingen riktig aning än om hur många Svenskar som kan tänkas komma igång för fullt från start 2004.... men schemat är riktigt bra (kommer snart ut på websiten) med gemensamma tävlingar med danskar och Norrmän så det kommer vara välfyllda startfält redan från start..... Och så tittar vi på att göra en gemensam "skandinavisk mästerskap" med en deltävling från varje land.... så man kan välja att åka flera nationsmästerskap och gemensamt om man vill tävla riktigt mycket....

Ser faktiskt ut som en riktigt rolig klass till rimliga kostnader om man vill åka ensam..... (fast hos SLC kan man vara 2 och dela en bil och kostnader genom att köra ett heat vardera)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re: Någon som bygger?

w-racing.com skrev:
Efter den inledande hysterin har debatten stannat av här på locostforumet tyvärr. Var det bara de som ändå inte tänkte tävla i serien som behaga yttra sig om det inskränkta reglementet eller har var och en krupit in i garaget och börjat fila för fullt? Hur som helst

Jag undrar hur många som seriöst tänker delta i SLCs locost-serie nästa år? Vad har ni tänkt bygga, köpa, göra?


Jag postade inledningsvis men inser att min bil inte är tillåten iom. delad bakaxel.

Jag vet en som smider stora planer på att bygga, men troligtvis inte till denna säsong.

Det du bör tänka på när du väljer chassi är att de flesta verkar ha gjort skillnader mot bokens mått vad gäller hjulgeometrierna. Speciellt framvagnen verkar variera och vad som är bra och dåligt - ja, hur vet man det? Man chansar.

om du är i Södertälje i veckorna kan du kanske svänga förbi mig? Förvisso inte en Locost bil, men kan ju vara intressant att se hur det ser ut innanför karossen. Jag har en Opel Kadett 16V 2l motor i min, kopplad till en Ford Sierra Typ 9 låda. Kadett-motorn är en kanonmaskin, alla de rätta grejorna sitter i från början och den lär tåla enormt mycket stryk innan den ger upp. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Det er synd at du har Westfild da vi trenger folk som er så engasjert. Når du inviterer til besok for å se på ditt chassi så vil jeg bemerke at det er nettopp Wesfield chassiet som er mest likt vårt og kan være verdt å se på. Ellers så er det på de tillatte bilene helt likt hjuloppheng foran

_________________
Rune Næss
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32



re: Besök

Låter kul "Westfield"

Jag hör av mig i januari när jag återvänder från öhh soliga.. västkusten.

Har du någon aning om vad din motor/vxllåda väger tillsammans? Effekt?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Allmänt banåkaforum
Gröngölingsfrågor Locost
<<   1, 2
11038 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande