| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck till BMW e46
|
1711 besök totalt |
|
Däck till BMW e46
Hej, behöver däck för körningar med BMWSC och på Gotland ring. Har läst de flesta trådarna här men blir inte klokare. Bilen är en 330 med 17"-fälgar. De däck jag har nu blir varma ganska snabbt. Vad jag undrar är: 1) Finns det något vanligt däck som fungerar hyfsat på bana? Behöver inte hålla för långlopp eller så, men gärna mer än ett par minuter i taget. 2) Vilka dimensioner är lämpliga för en e46 330? Har som sagt 17"-fälgar men kan skaffa nya om det behövs. 3) om det är r-däck som gäller, vilka funkar till en relativt tung bil? Plus också om det går att åka till och från banan. r888? _________________ Fredrik Olsson BMW E46 330i M 2001 Jaguar XJS 3,6 1988 |
|
Jag har kört en hel del med både E46 330i och E90 330i på bana. Mestadels har jag använt Toyo R888 i dimensionen 235/40-17. De har fungerat bra när jag hållit varmtrycket kring 2,1-2,2 kg/cm2. Jag har alltid skiftat däck hemma och kört till och från banan på R-Däcken, även när jag varit avlägsna träffar som Knutstorp.
Med original hjulvinklar får du räkna med det karaktäristiska "Toyo-vecket". På min E90 har jag monterat topplattor (från www.millway.se) på fjäderbenen, vilket gett knappt 3° negativ camber och då har slitaget blivit väldigt jämnt och fint. om du med vanliga däck menar konventionella gatdäck så avråder jag från dem. Det är säkrare, roligare och i längden troligen billigare att köra på R-Däck. _________________ Niklas Zetterling |
![]() |
Däck för banåka
Däck till BMW e46
|
1711 besök totalt |