| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Karossdelar av skummad PVC?
|
3200 besök totalt |
|
Som rubriken; Kan man göra karossdelar i skummad PVC istället för glasfiber? Finns skivor från 1mm och uppåt. Låg densitet 500-700kg/m3 (glasfiber ca 1800kg/m3, alu 2700kg/m3) och formbart med värmepistol. Används till bl skyltar utomhus Jag har hittat ett antal handelsnamn som Vikupor, Kömatex, Foamalux, Trovitex,... Vad säger expertisen? Är det för klent? Andra nackdelar? http://www.vink.com/PRODUKTER/Bygg_- http://www.metallcenter.se/Produkter _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Gillar dig! Du är inte feg och trampar i upptrampade stigar direkt. Varför skulle du inte kunna köra skummad PVC i ickebärande strukturer. Tjocklek nog för att få samma böjstyvhet som ex 1mm alplåt är ju enkelt att ordna och borde bli lättare. Håll ordning på punktlaster i infästningar så du inte spräcker sönder bitarna bara. Borde väl inte vara dramatiskt sämre material än den icke armerade plast man använder på produktionsbilar lite här och var. Kan du enkelt forma dina bitar, fästa dom på ett vettigt sätt och ta tillräcklig tjocklek för att få rimlig böjstyvhet och ändå vinna vikt så kör på.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Kollade materialdata på ett sådant material och inte kan man säga att det är starkt. 15 MPa i brott och 0,8 GPa i e-modul på ett material med en densitet på ca 0,8 g/cm^3. Aluminium liksom de flesta metaller erbjuder en specifik styvhet på 25 GPa och specifika brottgränsen ligger runt 140 MPa vilket ju är väsentligt bättre än dessa skummaterial.
Ska man använda sig av skummaterial så bör man nog använda ett lågdensitetsmaterial och sedan klä det med ett par lager glasfiber/kolfiber/aluminium. Tänk också på att PVC avger giftiga gaser i samband med brand och även innan brand kan bryta ut så jag skulle undvika att använda det där ångor riskerar att ta sig in i kupén. I bilindustrin har man arbetat ganska länge med att försöka fasa ut PVC'n. Ska man forma PVC skum med hjälp av värmepistol så kanske man också bör tänka på detta. |
||||||
|
Re:
Tacksam för mer input! Någon med praktiska erfarenheter? _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Låg E-modul behöver inte göra så mycket, inte ens låg specifik E-modul. På dina paneler med tämligen låg krökning, om jag minns dina karrossintentioner rätt, kommer det vara böjstyvheten i materialet som är dimensionerande. Inte hållfasthet i planet. Jämfört med aluminium så är E-modulen 70ggr lägre ungefär vilket är en massa, men böjstyvheten är proportionell mot Emodulen och tjockleken upphöjt till 3. Öka tjockleken med en faktor 4 så har du tillbaka böjstyvheten jämfört med en alupanel och 4 är tillräckligt nära skillnaden i densitet för att vikten ska vara likartad. Då kan materialet vara intressant ändå om tillverkningsmetod eller annat motiverar materialet. Specifika E-modulen är inte ett bra mått om det är böjning av ett homogent material man pular med. Specifika böjstyvheten viktar densiteten högre och är mer beskrivande för materialets lämplighet som fladdrig/ofladdrig panel per vikt. Om du förstod vad jag menade.
Fast som Johan säger så avger PVC giftiga ångor när det blir varmt och kanske inte är det roligaste att ha runt motorrummet. I förhöjda temperaturer har du åxå betydligt sämre egenskaper på PVCn så det är kanske inte det bästa materialet. Eller ens det nästbästa ..
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
Nej, det är det förståss inte, men sedan är det skillnad på glasfiber och glasfiber också. Eller snarare, glaset är relativt liten skillnad på, det brinner inte oavsett vad som händer, men matrisen (plasten) som används finns i flera olika varianter och beroende på byggmetod finns det olika mycket av den i förhållande till glaset. Utgår man från det billigaste, polyester och huggen matta, då kommer man ha ungefär dubbelt så mycket polyester som glas. I andra änden av skalan finns vacuumgjuten väv med epoxy, och då får man det omvända förhållanden: hälften så mycket epoxy som glas. Har inte testeldat själv, men misstänker att det sistnämnda skulle brinna betydligt sämre - helt enkelt för att det finns mindre brännbart material och det finns mer som inte brinner i det. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Det som jag är ute efter är något som jag på ett enkelt sätt kan dubbelkröka t ex över hjulen fram (utan att slabba glasfiber). Ett enkelkröka alu är inte så svårt, och alu har ju bra egenskaper i övrigt. Kanske alu på släta och enkelkrökta ytor och acryl på de få dubbelkröta och ta att det inte är så lätt?
_________________ Johan Lekås |
||||||
|
Re:
PVC brinner ganska dåligt, problemet är att när det väl brinner så resulterar det i ganska höga halter dioxin och också saltsyra vilket är otrevligt att andas in. |
||||||
|
Vi har en hel del av det där materialet på jobbet och kan väl spontant säga att det upplevs som alldeles för vekt för att tjänstgöra som karossmaterial. Möjligen skulle det kunna passa till "förbrukningsdelar" som splitters och längst ner på sidokjolar. Dessutom blir det ganska mjukt och sladdrigt vid relativt låga temperaturer. Kan bara ana mig till vad som händer med delar som utsätts för värme från motor/bromsar/avgaseri. Bara som illustrerande ovetenskapligt exempel; 1mm ABS klarar nog inte många av att sparka en fot igenom, 5mm skummad PVC är jag relativt säker på att jag skulle fixa.
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||
|
Re:
Tack alla för input:en _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Re:
Köp ett engelskt hjul och skaffa blå tummar du åxå
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3200 besök totalt |