| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tänka rätt vid val av bil 150-250tkr
|
<< 1, 2 4379 besök totalt |
|
Re:
Speedster Turbo är också något jag måste kolla lite mera. Tyvärr är mini FWD oc det vill jag absolut inte ha. Bilen ska kunna gå på gata fast lite jobb innan besiktingen gör mig inget. Sälja den vill jag inte tänka på hehe Kommer ha denna bil många många år. Pratat lite med lasse Wankel oh verkar finnas en del potensial i RX8an Återkommer till dig fastlane med PM imorgon. Mvh Anton _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
Re:
Jag kör min Boxster S på bana och kan inte tänka mig att man blir besviken om man testar den på bana. Jag har aldrig sett maken till en så välbalanserad bil. Speedster & Elise har även dem riktigt fin balans men utan turbo så är det lite låg effekt. En annan stor skillnad är användadet utanför banan. Elise & Speedster är hårda så prova och känn innan köp. Jag valde mellan Exige S och Boxster S och att det föll på Boxster berodde på att Exige S helt enkelt var för hardcore. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
|
En bil med väldigt mycket potential är ju Mazda Rx-7 gen 3. Nu säger ni men den är ju 17 år gammal... Men i Japan såldes den fram till -02 och från -99 så gjordes det en stor uppgradering som påverkade både effekten och kvalitetskänslan. Att åka omkring med 350 hk i en sådan är inga problem, förmodligen 50 hk till om man vill gå på gränsen av vad originalturbosarna klarar. Finns massvis med tillbehör, bra företag här i Sverige som kan hjälpa till och du får tag i en fin för 150 000:-
_________________ Douglas Richardson Mazda Rx-7 FD3S (såld) Nyinköpt Rx-7 Re amemiya Suzuki Swift GTI (brukis) |
||||
|
Liten tanke bara, tänk på driftkostnaderna. 300+hk kostar att driva i allt från försäkring, däck, bromsar, koppling osv.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Försäkring på mig 24 år gammal var 8000/år helförsäkrad med 40000:- i tillägg för fälgar etc, täckte även vilt
17" däck kostar lika mycket till den som till någon av porscharna, är väl främst lotusarna och speedstern du kör mindre hjul på. En race-koppling ca 3000:- Eftersom det är en sommar (entusiast) bil så räknar han förmodligen med högre kostnader. Enda nackdelen är väl att blandad körning ligger runt 1.2 liter milen. Men som sagt har man en bruksbil vid sidan så är det ju inga problem. _________________ Douglas Richardson Mazda Rx-7 FD3S (såld) Nyinköpt Rx-7 Re amemiya Suzuki Swift GTI (brukis) |
||||
|
Såklart jag vet att det kommer kosta mig lite extra vid motorstarkare bilval.
Har kollat lite med försäkringsbolagen, mindre än 1000mil helförsäkring och by med 5000personer hehe RX 8 12000kr s2000 14000kr Evo 9 16000kr 350z 18000kr Bilen kommer användas från och till banåkning och mässor. Åka lite småtrip och sedan en liten längre resa genom sverige. Så driftkostnaden och igentligen hur komforten är spelar ingen större roll. Köpte en engelsk biltidning och där stod det att mazda skulle komma med en Rx8 turbo för att få ner förbrukningen och öka effekten. Låter intressant _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
Konstigt att ingen föreslagit m3 E46?
Du hittar ju lämpliga banoffer för under 200-hundringen med SMG-låda, då snabbare än de bilar du räknat upp i stort standard. Köp en bil dåligt utrustad bil, så kommer du få en hel del pengar över till väghållning och lättning. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
om du inte är väldigt ung så borde du kunna få ner premien på åttan, det där är nästan dubbelt upp vad jag betalar med alla options.
RX-8 Turbo från fabrik, stog det med 13b MSP Renesis? isf it will never happend. Mazda är tysta som möss och faktiskt ingen har någon aning om vad de planerar, det enda vi vet är att det finns en 16x Rotary mer eller mindre färdig, om den kommer sättas i produktion?
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Jag måste ju rekommendera min bil som jag har till salu
Det är en 350z -06 med ny motor (rullat 20mil). Motorn böts pga. Oljeförbrukningen på garanti. Bilen har rullat 4200mil. Den har nismos avgas, stillen rejskattar, nismos sidokjolar och nismos LMGT4 fälgar. Jag har mest kört långa streckor (bilsemester europa mfl), en gång på ringen och en gång på mantorp. En riktigt, riktigt rolig bil att köra men säljer pga. familjeökning. I tråden var flera andra bra rekommendationer också och jag tror du skulle bli nöjd med de flesta av dem! Försäkringskostnaderna som du citerade var grymt höga! Jag tror min premie på 350z var typ 5000kr/år helförsäkring. 35år + stockholm innerstad. _________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||||
|
Ska kolla vad som stod i tidningen men skulle ju inte förvåna mig
om dom kom med en turboversion då den verkar dricka en hel del.. Angående försäkringen så kan det var att jag är 23år strax 24a Så borde gå ner lite när jag fyllt år. Har gjort om listan lite MAZDA RX 8 13-150.000kr NISSAN R34 GTT 15-180.000kr för 180tkr får man en ganska klar banbil från japan NISSAN 350Z 06a Får runt 26hk mera än 04an EVo 9 250.000kr Nissan R34 GTR V-spec min drömbil, 300.000kr inkl reg från superior imports Som det ser ut nu så kommer jag spara pengar till R34 GTR igentligen lite för fyr men min ultimata drömbil i minst 5år. Känns inte som man behöver göra mycket på den. ska dock hitta någon med avgas chip och coilovers så slipper man dom kostnaderna. Tack så mycket för all hjälp. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
_________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||||
|
Lite erfarenhet att ta del av...
En stark rekommendation är att jämföra driftskostnaden mellan de bilar du är intresserad av. Förutom skatt, försäkring, soppa och värdeminskning bör du ju även ta med i kalkylen vad reservdelar kostar (däck, bromsar, bussningar, växellåda, diff, motor, turbo...). Du verkar ju också sugen på att uppgradera, så vad kostar det att uppgradera väghållning, bromsar, båge för 4p-bälte etc.? Det är lätt att glömma bort att kapitalkostnaden för inköpet endast är en del av den totala kostnaden. Jag hade själv en Evo VI som var rejält trimmad som jag sålde i vintras. Såhär i efterhand kan jag säga att den var helt underbar att köra, kompromisslös, men att jag borde ha valt en bil som var billigare i drift. Det blev mkt reparationer av saker jag inte trodde skulle eller kunde gå sönder och därför hade jag hellre valt en billigare bil (i drift) för att istället haft pengar till däck och soppa. Dessutom har vi extremfallet, har du råd att totalkvadda bilen? Det ska vara kul att köra, det blir roligare om man inte behöver oroa sig så mkt över pengarna. Vilken nivå vill du lägga dig på? Vill du ha en snabb gatbil eller en gatreggad banbil? _________________ Paul |
||||
|
Re: Lite erfarenhet att ta del av...
Bra synpunkter! Hur ska du köra bilen på bana, har du något försäkringsskydd då? Du bör ha råd att skrota bilen utan att det påverkar din privatekonomi på något djupare sätt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
lite funderingar om speedster Turbo:
angående försäkring så är årspremien för mej (42år) 6000 kr helförsäkring men då jag ställer av halva året så blir det väl runt 4000kr/år delarna är antingen billiga eller orimmligt dyra karosseridelar och lyktor mm kostar skjortan medan motordelar mm kostar som till vilken Opel som helst. bilen är lätt, vilket gör att däck, bromsslitage hålls nere. så låter du bara bli att krocka, så är driftkostnaden låg. Andrahansvärdet är bra, det är bara att titta på övriga Lotus bilar sedan är det ju en underbar bil att köra på bana med, Gokartkännslan är påtaglig om du vill titta närmare på en Speedster Turbo, så kan du komma till Ekjsö nu den 22/8 jag ska då köra lite på trafikövingsplatsen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Tänka rätt vid val av bil 150-250tkr
|
<< 1, 2 4379 besök totalt |
