Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MG ZT 260
921 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
MG ZT 260

Alla brittiska tidningar har den senaste tiden haft reportage om MG ZT 260. Har någon koll på om den bilen kommer till Sverige eller om den är för bruk enbart på öar där de inte kan laga mat?
Det verkar vara en kul bil som inte kostar precis hur mycket som helst.
För de som inte vet kan jag ju berätta att det är en bakhjulsdriven Rover 75 med 4,6-liters SOHC-V8 från Ford. Växellådan är en fempetad historia från Tremec. Bakvagnen ser underlig ut och har diffhuset försett med en stötdämpare
Motoreffekten är "bara" 260hk, men det kommer en version med 380hk från en kompressormatad maskin senare. Om nu inte MG/Rover konkar innan dess, förstås...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Eftersom ingen kommenterade det jag skrev så gör jag det själv.
Här finns lite bilder och info:
http://www.autoexpress.co.uk/roadtest/evo_roadtest_story.php?id=42548

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Lite konstigt val av motor.......den är JÄTTESTOR......

Vi får hem en sådan i nästa container....(motor alltså)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Lite konstigt val av motor.......den är JÄTTESTOR......

Vi får hem en sådan i nästa container....(motor alltså)
Är inte motorerna förhållandevis lätta? Det är väl också så att inte så många tillverkare säljer motorer till andra bilfabriker hur som helst. Ford har ju ganska lång tradition av att göra det. Koenigsegg har väl en variant av samma grundmaskin?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag kommer med en rapport på vikten.......när den kommer hem.

den ska ner i en Cobra.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag kommer med en rapport på vikten.......när den kommer hem.

den ska ner i en Cobra.....
En Cobra med Ford-motor! thumbs up Är det en 2 eller 4-ventilad?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Re: MG ZT 260

Lennart Mäkinen skrev:
Bakvagnen ser underlig ut och har diffhuset försett med en stötdämpare

Lustigt jag har för mig att 75:an fick ärva BMW 3-seriens bakvagn minus lite drivning. Borde vara enkelt att montera en hel 3-serie bakvagn?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Lennart Mäkinen skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag kommer med en rapport på vikten.......när den kommer hem.

den ska ner i en Cobra.....
En Cobra med Ford-motor! thumbs up Är det en 2 eller 4-ventilad?


32.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Re: MG ZT 260

ThomasT skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Bakvagnen ser underlig ut och har diffhuset försett med en stötdämpare

Lustigt jag har för mig att 75:an fick ärva BMW 3-seriens bakvagn minus lite drivning. Borde vara enkelt att montera en hel 3-serie bakvagn?
Det fanns en fin bild på bakvagnen i evo 63, men jag har ingen scanner. En beskrivning hittade jag i car.

Car Magazine skrev:
The ZT260's rear axle is a classic case of British boffins engineering around a problem when there isn't the money to buy in a conventional solution. A new six-mount subframe houses the diff, while each wheel is located by three lateral links (two steel and one alloy) and a trailing arm. There's an anti-roll bar, springs by Eibach and Bilstein dampers.
But what exactly is that damper doing locating onto the axle? It's there to contain axle tramp when making a sharp exit.
Interesting, er, technology.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Kan det vara så att ZT 260 är en systerbil till denna

Lincoln LS

Mycket snygg i värkligheten.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



ButterflyRacing skrev:
Kan det vara så att ZT 260 är en systerbil till Lincoln LS

Mycket snygg i värkligheten.......


Det borde den inte vara eftersom MG/Rover är ett "självständigt" företag som inte ägs av någon koncern. Rover 75 utvecklades då BMW ägde Rover och efter att BMW sålt MG/Rover så har inget annat bolag köpt upp dem. Den nya sportbilen från MG (X-Power??) som också har 4.6l Ford V8 bygger däremot på en Qvale (DeTomaso) som vidareutvecklats av MG. Det var visst samma finansiär bakom Qvale och MG/Rover.

_________________
/David Söderblom
Citera
Allmänt banåkaforum
MG ZT 260
921 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande