Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
1, 2, 3 >> 10891 besök totalt |
Servern nere en dryg timme idag måndag +strul torsdag/fredag
Servern tappade kontakten med boothårddisken tillfälligt och ville sen inte boota upp trots att disken kommit tillbaka. Efter lite klurande hittade att bios hade ändrat sina inställningar atutomatiskt eftersom disken tidigare försvunnit en stund. Att disken försvann en stund verkar ha berott på att en satakontakt glappat. _________________ ![]() |
||||||
Efter uppdatering imorse skulle servern boota om och fastnade igen. Hmmm... Jag beställer ny hårdisk för bootdisken.
_________________ ![]() |
||||||
Inte f*n han jag ens beställa en ny disk innan det sa poof! Eller wwwrrrrrrr.... eller nåt. Det var inte riktigt som det såg ut vid första blick, det var en annan disk som strulade, en som satt i spegling för de olika virtuella servarna som mådde dåligt. Såpass skojsigt dåligt så den drog med sig systemet på konstigheter, bara den var ikopplad (trots speglingen markerad som ur funktion) så fick andra diskar problem att funka och t.o.m. en BSOD! Med den urkopplad, speglingen bruten men alla data intakt så verkar allt funka. Dags att rusa och skaffa nya diskar, inte kul att köra den där biten utan spegling.
PS: av 4 st 150Gb Raptor (av den första generationen, inte nya 2,5") finns bara en kvar i livet nu ![]() _________________ ![]() |
||||||
_________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Re:
![]() hammertime Nej, ska du byta så köp en Sun-server, kör openSolaris med ZFS och exportera iSCSI till dina andra maskiner. Så slipper du oroa dig för datakorruption. ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Så man får samma prestanda till dubbla priset och är låst till viss hårdvara? Är inte det mac-strategin i ett nötskal?
![]() Magnus, du får köpa diskarna styckvis på olika ställen så dom inte kommer från samma batch. ![]() edit, glömde en negation... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Kikar på SSD men det får bli två Samsungs som jag har hemma för ny mirror för stunden så är det akuta löst iaf. Blir lite downtime under e.m. när jag ska flytta över till nya diskarna.
||||||
Re:
Hårddisktillverkaren säljer förstasorteringen till apple, och andrasorteringen till alla de andra tillverkarna som inte är beredda att betala för en hårddisk som håller. Fler frågor? ![]() |
||||||
Hittils har jag 50% failure på Samsung, mina Seagate har jag däremot alltid hunnit plocka ur burkarna innan dom hunnit paja, efter en sådär 5 års bruk. känns inte meningsfullt att ha 120Gb diskar i en server idag.
![]() Provar ett par WD nu, har inte suttit i så länge än så jag vet inget om dom förutom att dom är tysta. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
You tell em boi! ![]() Har faktiskt oxå funderat på varför allas hårdiskar rasar... har en Ibook från 2006 hemma som ALLTID står på, har aldrig fått nått spök på den datorn... ![]() Men de kommer väl kanske ngn gång ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
En grej som jag funderar över är om man kör med SSD, kan man verkligen lita på dom såpass att man inte behöver köra speglade diskar. SSD kan ju säkert gå sönder också. Jag har ju naturligtvis alltid backup men då förlorar man ända det som skett senaste dan plus det blir massa jobb. Men spegla SSD låter overkill. Eller inte. Eller.. ja, vem vet...
||||||
Re:
Har ett shysst 8 portars Intel raidkort http://www.intel.com/Products/Server som klarar de flesta vanliga raidvarianterna inkl 5, 6, 50, 60 tex. Men raid 5 har varit så segt att köra IMHo så det är numera istället lite olika varianter för olika behov i burken. _________________ ![]() |
||||||
Re:
NEJ, raid5 e sunkigt långsamt, speciellt till SQL, raid1+0 (raid10) är modellen ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Re:
Eller SSD kanske ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Kan vara bra med SSD men har inte provat praktiskt med nån större sql-installation ännu, det gäller bara att få så snabb write som möjligt och det har ju varit lite si och så på diskarna nu i början. read är ju fantastisk på de flesta ssd-diskarna. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
1, 2, 3 >> 10891 besök totalt |