| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Limma/reparera kylargavlar i Polyamid
|
8 besök senaste veckan (4344 totalt) |
|
Har ett hål i en kylargavel, har suttit ett fäste där som slitits loss vid en förmodad krock. Står P.A o en massa siffror på den så jag antar att det är polyamid. Vad ska man limma eller reparera detta med så det håller för värmen och det lilla trycket som blir? Jag har tänkt kemisk metall och/eller polyester ihop med glasfiberväv och plasta runt hela det hörnet som är skadat, men det lär väl finnas något lämpligt lim eller nåt kanske? Tips någon? _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Tack för input!
Men jag har faktiskt kommit på en smart lösning som verkar hålla och bli kanon! Googlade lite på plaster och såg att PA är en termoplast = den smälter istället för brinna (vid lägre temperaturer såklart). Se min projekttråd för resultat... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re:
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Re:
Det är ju så man lagar typ spoilers och sådant som spruckit. O det blev hur bra som helst. Svarvade ett par pluggar idag så jag kunde trycktesta, fick bakläxa på nåt ställe där det bubblade igenom. Trycktestade till 2bar. Men som extra säkerhet har jag lagt ett lager kemisk metall ovanpå som jag ska slipa ner sen och dra ett lager glasfiber ovanpå. Håller det inte då så får jag köpa en ny kylare. Var inte så hemska pengar som jag trodde för en sprillans ny faktiskt... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Åk till någon firma som håller på med svetsning av plast, det går att svetsa i Polyamid men se till att
det är en gammal gubbe som gör det, inget för "kidsen".
_________________ Helen Forsberg Sommar: Bmw E30 325iM -89 mtech2 Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd |
||||
|
Re:
Enligt mitt motto själv är bäste dräng så har jag redan smitt ihop den med lödkolven med, än så länge *ta i trä* lyckat resultat Det som försvårade var att det låg små små små fibrer (förstärkning?) i plasten som gjorde att smeten blev lite grynig och därför lite porer i. Men ett tjockt lager kemisk metall över OCH sen plasta in hela det hörnet i glasfiber så lär det inte läcka. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re:
Bra att det ordnade upp sig! Det är vanligt att man förstärker nylon med bl.a glasfiber. Det som du upplever att plasten har blivit lite gryning och med porer, beror säkerligen på att vissa typer av nylon har en fuktupptagning kring 8% av sin vikt. Det vill säga att när du har använt lödkolven så har fukten i materialet kokat. Vi får inte av ren nyfikenhet se en bild?
_________________ Helen Forsberg Sommar: Bmw E30 325iM -89 mtech2 Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (4344 totalt) |