| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dags för catchtank eller dålig soppapump?
|
1073 besök totalt |
|
Hej! Har haft lite bekymmer med att soppapumpen gärna suger i sig lite luft i höger kurvor (pumpen ligger till höger i tanken) när man börjar komma ner runt kvarts tank i min Nissan 200sx s13, har en henko racing 275lph pump i som ska vara nån form av walbro kopia. Har inte haft några direkta problem innan men då jag börjar lära mig att köra bana så går det väl fortare för varje för gång och mer skvalp i tanken kanske? Hörde av en kille i veckan att henko pumpen skulle vara dålig på det viset att den suger soppan rakt genom medan äkta walbro ska ha nån form av inbyggd "mini catchtank" som gör att den inte suger luft lika lätt, tycker själv det låter lite konstigt då båda pumparna ser likadana ut och är ganska små .
Så vad tro ni? byta pumpen mot en bättre eller satsa på att sätta ihop ett catchtank system för soppan? Kör med ca: 250hk, moddat chassi med coilovers och riktiga bussningar överallt men med gatdäck fortfarande. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
|
Jo det blir väl att slänga ihop ett sånt catchtank system vartefter men ska det verkligen behövas redan? vet många andra med både 200sx och andra bilar som kör med vanligt bränslesystem förutom uppgraderad bränslepump utan större problem medan jag inte klarar mig lika bra.
Tidigare körningar på mantorp kan jag inte minnas att jag haft problem på men nu igår gick det riktigt dåligt i högerböjarna när jag kom under halvtank, på sviesta för nån månad sen gick det ganska bra och hade tankmätaren nästan i botten utan några större problem. Vid en körning på björkvik i en slags "superstage" bana hade jag jätte problem vid högerböjar som var riktigt skarpa och krävde kraftig inbromsning till låg fart och full gas iväg på 2:an, tog nån sekund eller två innan bilen äns svara på gas. Körningen på mantorp nu var den första med diffbroms monterad så kanske gick att hålla mer fart mot innan och sviesta kanske har lite annan fart och vinkel på högerböjarna som gjorde att jag klara mig bättre? och sen nån som vet om det är nån större skillnad på henko racing och walbro pump? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
|
Du har pumpen i tanken, går det att bygga en swirl pot runt pumpen? Blir som en catch tank inbyggd i tanken.
Brukar sitta på många originaltankar med pumpen internt monterad, man leder även returen till pottan. De brukar ha lite små hål i botten men inte så stora så soppan hinner rinna ut. Jag skulle föredra ett sånt system, man slipper ha en catch tank monterad nånstans i bagaget och det blir inte lika många skarvar på bränsleslangarna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
På bmw bilarna har vi en sån liten potta men det hjälper inte. Inte ens när vi kapat tankarna så att soppan inte kan smita iväg till andta tankhalvan. Fast gör man en hög "intern catch tank" borde det funka. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Jo en sån där "potta" finns faktiskt även på 200:an och returen går ju ner där med, vet inte om man kanske kan modda fästet lite så pumpen kommer ännu djupare ner i tanken, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut längre då det var ett tag sen jag bytte pumpen men ska kika lite.
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1073 besök totalt |