Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur väljer man bromscylinder kontra broms ok?
1103 besök totalt
PT
Alingsås
Här sen Aug 2007

Trådstartare

Som sagt, har en 240 med Volvos R ok fram och bak(Brembo) med 330 skivor.
Använde säsong -08 originalbroms servon med original bromscylinder, detta tyckte inte jag lira ihop för
det första så tog pedalen väldigt långt ner samt att man fick trycka rätt så hårt.
sedan tyckte jag att det inte var någon broms känsla med grejjorna men det kanske hade
mer med att klossarna är r original

Eftersom jag håller på att renovera/bygga om bilen så tänkte jag att gå hela vägen
med separata bromscylindrar.

Men då är frågan hur skall jag veta vilken man skall välja, det står på dem typ 625, 70 , 75
man blir lite fundersam över detta.

Hoppas någon kan rekommendera vad jag skall använda mig av.

//PT

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hur väljer man bromscylinder kontra broms ok?

PT skrev:

1
pedalen väldigt långt ner
2
samt att man fick trycka rätt så hårt.
3
sedan tyckte jag att det inte var någon broms känsla med grejjorna men det kanske hade
mer med att klossarna är r original
4
Eftersom jag håller på att renovera/bygga om bilen så tänkte jag att gå hela vägen
med separata bromscylindrar.
5
Men då är frågan hur skall jag veta vilken man skall välja, det står på dem typ 625, 70 , 75

//PT

1
Pedalen långt ned e INTE bra. Finns många skäl till detta, med det har inget direkt att göra med din övriga frågeställning.
2
Trycka hårt e ingen direkt nackdel, det kan tom vara en fördel.
3
Bromskänslan änras definitivt med beläggen, men det är för få uppgifter för att jag ska kunna säga vad det beror på.
4
Det är bra åsikt. Men systemet måste balanseras med cyliderareor, inte med bromsvågen. Det är väl komplicerat att skriva om allt här då skivdiametrar , beägg, kolvareor i alla caliprar, vikter på bilen mm mm måste redogöras för. Men storleken på huvudcylindrarna måste ge rätt balancerat tryck mellan fram å bak system så att hjulen får rätt fördelad bromskraft.
5
Vad det än står på cylindrarna så måste du veta vilken DIAMETER kolven har i cylindern. Sedan har du utväxlingen på pedalen so brukar vara sådär 5:1. Om du börjar med det främre systemet så lägg den totala utväxlingen på 200:1. Sedan ser du till å få en bakhjulscylinder som låter framhjulen låsa något före bakhjulen. Det blir till å testa å byta tills det blir bra.
MVH
Göran

Kalix
Här sen Nov 2002

Re: Hur väljer man bromscylinder kontra broms ok?

Göran Malmberg skrev:
PT skrev:

5

//PT

5
Vad det än står på cylindrarna så måste du veta vilken DIAMETER kolven har i cylindern. Sedan har du utväxlingen på pedalen so brukar vara sådär 5:1. Om du börjar med det främre systemet så lägg den totala utväxlingen på 200:1. Sedan ser du till å få en bakhjulscylinder som låter framhjulen låsa något före bakhjulen. Det blir till å testa å byta tills det blir bra.
MVH
Göran

Det som står på Girlingcylindrarna är diametern i tum. 0,625", 0,70" och 0,75" osv.

Citera
Skruva banåkabil
1103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande