| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
styrservo eller inte
|
1034 besök totalt |
|
styrservo eller inte
kanske är fel forum å konsitg fråga igentligen men. är så att jag håller på å ska bygga banåkabil med utgångsobjekt på en volvo 360 denna bilen är grymt trist å köra i std utförande, väldigt märklig i styrningen å vill liksom vara väldigt bångstyrig in å i kurvor, tyvär fanns bara styrservo på denna bilen som tillval under 1 tillverknigsår så att hittta ett servo på skroten är bara att lägga ned, till saken hör att jag nu s"å här långt har hunnit rensaut inredningen å fått i störtbur å sen fått på 17" hjul, å problemet med styrningen är redan nästan helt borta. min fråga är då förljande, kommer byta ut framvagnen anntingen helt eller delvid under vintern till en 240 framvagn. tanken är om det är värt jobbet å ta hela framvagnsbryggan för å kunna ta det styrservot, , eller iom att jag tycker att styrningen är NÄSTAN >OK nu, skulle jag klara mej å bygga ställbara länkarmar osv fram , med coliovers osv s"å jag kan göra en "perfekt" inställning av hjulvinklar för å få det sista bra.7 dvs så den går bättre i kurvorna , det kanske är det lilla som krävs för den ska bli "tillräckligt"bra sopm hjulen står nu kan jag mäta mej fram til mer eller mindre ingan varken toe in eller camber. med några graders camber å toe in kanske den blir helt bra. nackdelarna med en helt ny framvagn är ju som ni säkert förstår jobbet å få det bra. enklare att ha kvar std framvagn då det redan passar med motorfästen osv då. sen så bara byta till nya fjäderbenen kommer ju försvinna minst 50-100 kilo till av vikten i vinter, sen komemr det å andra sidan komma till en tyngre bakvagn å växelåda men det bör ju inte påverka styrningen allt för mycket tycker jag. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Ska du inte köra långlopp utan banträffar klara man sig bra utan servo.
Bara en sak mindre som drar effekt,kan läcka olja,krångla & var ivägen när man ska skruva. Det beror ju lite på vad man är van vid. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
det jag tänkte mest på var ju inte effekten i detta fallet.
min fråga kanske va lång å otydlig. menska fösöka igen kan man vänta sej att bilen blir mer lätt styrd å distinktare i styrningen med "rejshjulvinklar" , än som det är nu med helt "nollställt" som jag anser det är med std gatåkainställningar, där man först å främst prioriterat däck-ekonomi å stabilitet rakt fram på landsväg ungefär
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Både ja & nej med några graders camber fram kan det bli lite lättare att vrida hjulen i låg fart då mindre av däcket är i backen.
Med lite toe out blir del lite livligare i styrningen men styr in bättre. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
styrservo eller inte
|
1034 besök totalt |