Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (48339 totalt) |
Re:
Kul att ni äntligen lagt upp bilen här på rejsa! ![]()
och jag i min tur fick tipset ang Porschebromsarna utav Samuel och Mattias Becker här på forumet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har kört med "Tarox Sport 0861-88" skivor från Forza (avsedda för Ford Escort Cosworth) ett par år, men det verkar som att original Cosworth skivorna från Ford håller bättre. (se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php De är dessutom mycket billigare. Får se om det går att pilla ihop en variant med AP-racing skivor och egentillverkade bellys - dyrare, men förhoppningsvis hållbarare! Ses på Gelleråsen hoppas jag! ![]() _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||||||||
Re:
Tack! Det är inte så "svårt". Vi har bytat hela bromssystemet, chassi, styrning och drivlina. SFRo bedömmer att helheten fungerar. Det räcker alltså inte med Porschebromsar, Bilstein Coilovers och M5 V8 om bilen sedan uppför sig som Morris Marina med diagonal däck. 1. Välj lämplig bil. Utgå från den med störst motor i original utförande. 2. Planera planera planera... 3. Ta kontakt med din SFRo besiktningsman och förklara din "spec". 4. Stoppa i motorn som SKA vara i originalutförande. 5. Bygg ordentliga bromsar och bra (ändamålsriktigt!) väghållning. 6. Ställ in bilen så den uppför sig snyggt när den pressas. 7. SFRo besikta. 7b. Åtgärda eventuella anmärkningar. 8. SBP besikta. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||||
Re:
Tack tack! ![]() Dina problem med Tarox skivorna avskräckte oss och gjorde att det fick bli Ford skivor. Att de dessutom är billigare och lätta att få tag i är bara ett plus! Vi får se om det spårar ur med AP-racing grejor... Nu stannar det trots allt ganska bra! Förmodligen ska det bli Porsche/Brembo ok från Boxter även bak. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||||
Re:
Hur gjordes bedömningen/intyget ifrån vilken bil motorn kom ifrån samt att den var "original"?
Kan rekommenderas ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
Re:
Inte om man bygger med samma kvalité och "finish" som Tryggvessons ![]() Inte för att det ska ha något med ett ev. godkännande att göra, men varken SFRo eller SBP kunde omöjligen ha hittat ett dammkorn. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||||
Re:
Man bugar och bockar! Damsög motorrummet efter Knutstorp. ![]() _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||||
Re:
[quote="Johan Tryggvesson"]
Antigen är du galen eller så har du för mycket fritid! ![]() ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||||||
Re:
oj då. Missade nog trycka på "Skicka" igår ![]() Bedömningen i vårt fall var rent visuell och på "heder och samvete". Ger visst ett pålitligt intryck ![]() Högst personligt så tror jag så länge motorn ser ut och går som den ska (i originalutförande alltså...) så frågar ingen. Sitter det en massa bling bling dumpventiler, tonårsblå siliconslangar, rödsprayat insug samtidigt som motorljudet orsakar utslag på seismograferna tror jag frågorna blir desto mer. Däremot så tror jag man skall kunna visa upp något slags papper om det frågas efter det? I mitt fall hade jag gaderat mig med kvitto på inköpet samt möjlighet att visa bilder på min egen original B6 3.5. Dock frågades det inte efter det. Hur mycket "bättre" blir det med Boxter bromsar även bak? Nu kör vi med M3 e30 original. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||||
Re:
[quote="Abbe o"]
Tror mer på det förstnämnda ![]() En viss Sjöström påpekade att det var dammigt vid spolvätskebehållaren. Sådant tas på största allvar! _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||||
Re:
ok det är på den nivån det ligger, har hört liknande från annat håll men då gällde det en Volvomotor och den är ju lite vanligare i besiktningsmannens ögon misstänker jag. Skönt att det verkar funka på lite mer "exotiska motorer" också. ![]() Jo jag tror också att dom blir lite mer misstänksamma om motorutrymmet ser ut som du säger, gäller att få OEM-looken ![]() Svårt att säga, har inte hunnit testa bromsarna på bana än, men dom känns synnerligen stabila. Hade ju en M3E30 förut och jag upplever det som att dom bromsar jag har nu bromsar bättre. (Konstigt vore väl annars då jag både har större skivor och beläggarea) ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
Re:
Soppsträckan lär nog inte skilja nått mellan orginal & dina nya bromsar då den är beroende av den friktion som däcken ger. Du kan ju inte bromsa mer än vad däcken klarar av att ge fäste för. Dock så ger ju större skivor mer utrymme för att klara av den momentana värme som alstras som man inte hinner kyla bort just under inbromsningen. Det har att göra med massan i skivan är större. Skillnaden blir ju om man upplevar att bromsarna mattas vid upprepade inbromsningar trots kylning då är det dax att gå på "större bromsar" Upplever man inte detta då adderar man bara mer ofjädrad vikt till bilen. Undantaget är väl om man hittar fina prylar som är lättare än orginal men samtidigt ger större skivor & bättre ok ![]() Som exempel kan nämnas att jag lyckadse låsa upp mina bromsar på knutan senast med varma r-däck i ca 165 km/h detta med orginal skivor/ok & utan bromsservo. Så stoppförmåga finns även i orginalprylarna. Sen att större bromsar både är snyggare & ger mera känsla av säkerhet är ju en annan sak ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Det var lika för mig då jag reggade, bara muntligt. Jag hade inga papper på motorn med mig då jag inte fick kvitto på den utan det var bara att tala om vilken bil den suttit i.
Överlag så gick allting väldigt smärtfritt och besöket hos bilprovningen då allt var klart var rekordsnabbt avklarat. _________________ ///BMW - Was sonst! ![]() |
||||||||||
Re:
Det vet jag ![]() Inga problem att få ABS:en att jobba med gatdäck. Däremot R-däck så är det lite tyngre. original M3 beläggen smetar också och få till vettig kylning bak är lite knepigt om man inte vill såga i bilen. Dessutom vill vi ha större cylinder volym bak för bättre matchning mot huvudcylindern (nej inte byta huvudcylinder igen...). Som det är nu verkar huvudcylindern vara lite för stor mot bakbromsarna. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||||
Re:
Ni har väl Z1 bromsar bak 280*10 om ni behver kylning där bak hade det inte varit bättre med 325ixT skivor bak på 258*19 då är dom ju ventilerade i alla fall. Men som sagt ett super snyggt bygge ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
Re:
Ja, fast då passar inte M3 oken och 325ix Touring ok växer inte på träd. Med kylning menar jag luftblås mot skivan likt fram. Vi får pröva! ![]() _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||||
Visst är det så att däcken sätter den yttersta begränsningen, får skylla på att jag inte hade hunnit få i mig morgonkaffet
![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
Re:
Jo självklart är det så att med en tygre bil än min flugviktare ![]() så är det trevligt med bättre skerhetsmariginaler. Att köra utan race belägg på om man kör hårt på banan vet jag inte om det skulle vara så kul när man testat riktiga lite svårt att gå tillbaka till orginal då ![]() Ang varma bromsar så eldare brosan upp sina orginalbromsar på sin E36.a förra året. 1380kg E36 med 175 hk då, fick orginal bromsarna att lysa klarrött så att de stålomspunna slagarna smälte på ena sidan & stålplattan på carbotech beläggen böjdes ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (48339 totalt) |