| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Montera båge i helbilsgodkänd bil fråga igen.
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3857 totalt) |
|
Re:
Ska man hårddra det så är du nog inte så långt från sanningen. Detsamma gäller väl däck du får bara montera de däck som i detta fall bmw godkänt för berörd modell _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Finns det inga alternativa dimensioner i regbeviset (obs ej COC) så är det "responsible and prudent" enligt Transportstyrelsen.
Detsamma borde gälla alla andra pryttlar, det måste inte vara BMWstämpel på grejerna men enligt den spec som tillverkaren har med i helbilsgodkännandet. COC innehåller ju väldigt lite data (bara lite mer än ett Svenskt Regbevis) I Sverige kör vi med strutsmetod och godtycke (regler som är stenhårda och utan undantag samt inspektörer som är pragmatiska), andra länder har ibland löst det på annat sätt. Tyvärr är marknaden för ClubSportmodeller med halvburar lite för liten för att det ska löna sig att Helbilsgodkänna dem (GT3RS, R26R och några till iofs, men inget generell tillvalsruta). USA/Japanimport (beroende på vilken sida du vill ha ratten) är ju det som fungerar riktigt bra (än så länge), då blir bilen Nationellt godkänd och kan hanteras som vilken tidig 90talare som helst. |
||||
|
Bara för att orera mera om Helbilsgodkända bilar och problem för hobby/sport:
Det verkar som om det inte går att typa om en Helbilsgodkänd bil som Standardrallybil heller, då med motivationen att den skulle förlora Helbilsgodkännandet ("och det går ju inte"). Nu är detta bara respons från en tekniker på ABSB, en annan hade ingen aning. Frågar man tllräckligt tydligt ett par gånger till så kanske det klarnar lite. Nu står och faller inte hela Rallysporten med avsaknad av Standardrallybil för nyare karosser men det konceptet hade passat väldigt väl för Motionärer inom Racing (bil med alla säkerhetsdetaljerna och med bara liten begränsning i användningsområde). Kanske finns det möjlighet för samarbete över grengränserna (Finns det Motionärer inom Rally)? För att förtydliga; Motionär i detta sammanhanget med träning att göra, utan att det nödvändigtvis tävlas i närtid. Banåkarhobbyn har ju beskrivits som Racingmotionärer vid tidigare tillfällen (och kan göra det lättare att förklara varför man övar, övar, övar utan att tävla. Det är inte självklart för alla) |
||||
|
Eftersom en helfordonsgodkänd bil kan bli ombyggt fordon (och därmed övergå till att vara nationellt godkänd) bör den rimligen kunna bli standardrallybil också.
Vi ska ändå vara lite försiktiga med att gnälla över att andra länder har det så mycket enklare. I större delen av Europa så är det svårt att regga ändrade nyare bilar. Skillnaden är främst att det i exempelvis Tyskland finns ett (någorlunda) fungerande system för att få eftermarknadsdelar godkända. Men å andra sidan är möjligheterna för större, egna ändringar sämre än i Sverige. Argumentation ska alltså göras med viss eftertanke ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Men så länge man kör med godtycke (gudskelov för det) så gäller det att vara medveten om det (och inte kalla det "godkänt"). Det finns i stort sett bara ett svartvitt läge på pappret och det är NEJ (förutom då ombyggt fordon). Det var ett tag sen jag hörde nåt om större flygande bes med övernitiska inspektörer. Jag kanske ska ta ett nytt tag om Standardrallybil igen (energin kommer och går), den definitionen är ju exakt det jag har (förutom kartläsarplatsen). Rallylicens kostar ju inte så mycket extra att fixa. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Montera båge i helbilsgodkänd bil fråga igen.
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3857 totalt) |

