Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Montera båge i helbilsgodkänd bil fråga igen.
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3857 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

airwalk skrev:
therealpinto skrev:
Det skulle kanske vara idé att några märkesklubbar eller liknande med många nya seriösa bilar som har denna typ av "problem" sätter ihop en skrivelse till Transportstyrelsen. Beskriv problematiken och att den hindrar er från att utöva en seriös och bra hobby, att den utestänger folk med "normala" inkomster från bankörning. Ett alternativt system där någon (kanske SFRo?) fick möjlighet att godkänna även mindre ändringar (dvs sådant som inte klassar in som ombyggt fordon) på helfordonsgodkända bilar kanske vore bra?

/Gustaf


Finns det inte en annan faktor i den hela som känns lite i konflikt med andra EU regler också? Säg om man t.ex äger en BMW 330, så MÅSTE man med helbilsgodkänt bil som jag fattar det köpa BARA origonaldelar och BARA från BMW. Så om du vill köpa nya bromskivor för att dina är slut, så kan man BARA välja BMW, oavsätt om man vill välja större eller inte. Vilket gör i praktiken att ALLA eftermarkadsdelar, t.om dom som är bara kopior eller ersättning för dom som är origonal får säljas men inte användas. OM alla som har helbilsgodkända bilar, (som borde vara väldigt stor del av de som äger bilar) skulle ta den här på allvar, så skulle det betyda att alla företag som tillverkar dessa produkter skulle sluta existera. Är det inte i direktkonflikt av EU regler för konkurrens Eftersom BARA BMW kan sälja delar till BMW, VOLVo till VOLVo osv. Det kan inte vara meningen att man skall regbesikta om bilen för att sätta på Mekonomens bromsskivor t.ex eller?

Eller är jag helt ut och cykla?


Ska man hårddra det så är du nog inte så långt från sanningen. Detsamma gäller väl däck du får bara
montera de däck som i detta fall bmw godkänt för berörd modell

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Michael Bäck skrev:
Ska man hårddra det så är du nog inte så långt från sanningen. Detsamma gäller väl däck du får bara
montera de däck som i detta fall bmw godkänt för berörd modell
Dimensionerna är det enda som står i pappren, inget om tillverkare/typ etc. För däck är det E-märkt och vinterdäckmärkningen (M&S?) som styr (hastighetsmärkningen dessutom på sommardäck).
Finns det inga alternativa dimensioner i regbeviset (obs ej COC) så är det "responsible and prudent" enligt Transportstyrelsen.

Detsamma borde gälla alla andra pryttlar, det måste inte vara BMWstämpel på grejerna men enligt den spec som tillverkaren har med i helbilsgodkännandet. COC innehåller ju väldigt lite data (bara lite mer än ett Svenskt Regbevis)

I Sverige kör vi med strutsmetod och godtycke (regler som är stenhårda och utan undantag samt inspektörer som är pragmatiska), andra länder har ibland löst det på annat sätt.
Tyvärr är marknaden för ClubSportmodeller med halvburar lite för liten för att det ska löna sig att Helbilsgodkänna dem (GT3RS, R26R och några till iofs, men inget generell tillvalsruta).

USA/Japanimport (beroende på vilken sida du vill ha ratten) är ju det som fungerar riktigt bra (än så länge), då blir bilen Nationellt godkänd och kan hanteras som vilken tidig 90talare som helst.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Bara för att orera mera om Helbilsgodkända bilar och problem för hobby/sport:
Det verkar som om det inte går att typa om en Helbilsgodkänd bil som Standardrallybil heller, då med motivationen att den skulle förlora Helbilsgodkännandet ("och det går ju inte"). Nu är detta bara respons från en tekniker på ABSB, en annan hade ingen aning. Frågar man tllräckligt tydligt ett par gånger till så kanske det klarnar lite.

Nu står och faller inte hela Rallysporten med avsaknad av Standardrallybil för nyare karosser men det konceptet hade passat väldigt väl för Motionärer inom Racing (bil med alla säkerhetsdetaljerna och med bara liten begränsning i användningsområde).

Kanske finns det möjlighet för samarbete över grengränserna (Finns det Motionärer inom Rally)?

För att förtydliga; Motionär i detta sammanhanget med träning att göra, utan att det nödvändigtvis tävlas i närtid. Banåkarhobbyn har ju beskrivits som Racingmotionärer vid tidigare tillfällen (och kan göra det lättare att förklara varför man övar, övar, övar utan att tävla. Det är inte självklart för alla)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Eftersom en helfordonsgodkänd bil kan bli ombyggt fordon (och därmed övergå till att vara nationellt godkänd) bör den rimligen kunna bli standardrallybil också.

Vi ska ändå vara lite försiktiga med att gnälla över att andra länder har det så mycket enklare. I större delen av Europa så är det svårt att regga ändrade nyare bilar. Skillnaden är främst att det i exempelvis Tyskland finns ett (någorlunda) fungerande system för att få eftermarknadsdelar godkända. Men å andra sidan är möjligheterna för större, egna ändringar sämre än i Sverige.

Argumentation ska alltså göras med viss eftertanke ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

therealpinto skrev:
Argumentation ska alltså göras med viss eftertanke ;-)
Självklart.
Men så länge man kör med godtycke (gudskelov för det) så gäller det att vara medveten om det (och inte kalla det "godkänt"). Det finns i stort sett bara ett svartvitt läge på pappret och det är NEJ (förutom då ombyggt fordon).
Det var ett tag sen jag hörde nåt om större flygande bes med övernitiska inspektörer.

Jag kanske ska ta ett nytt tag om Standardrallybil igen (energin kommer och går), den definitionen är ju exakt det jag har (förutom kartläsarplatsen). Rallylicens kostar ju inte så mycket extra att fixa.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Montera båge i helbilsgodkänd bil fråga igen.
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3857 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande