| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Mååånga vikter på den nybalanserade fälgen, normalt?
|
6 besök senaste veckan (4394 totalt) |
|
Hämtade fälgar och däck hos gummiverkstaden och märkte nu att det sitter en 20cm lång remsa med 5g-vikter på en fälg. Det ser ju inte klokt ut med en sådan lång remsa så jag undrar om det är normalt. För en lekman känns det ju klokare att sätta färre men tyngre vikter, så att de inte breder ut sig så långt, eller? |
||||
|
Spelar ju ingen roll vad det står på vikten, den är ju bara delad på flera om den är "lättare". 2x 5g är ju inte större än 1x 10g.
Men om det blir lååång remsa så är det inte ovanligt att man sätter dom två i bredd istället. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Tack, jo matematiken hänger jag med på.
Tyckte bara det såg lite märkligt ut med en så pass lång remsa. Vikten brer ju då ut sig över en längre sträcka men vad vet jag, det kanske är rätt enligt maskinen. Sätter man två rader som säger så får man ju vikten mer centrerad kring där den ska sitta, elller tänker jag galet? |
||||
|
Får ju även ha i åtanke att det inte är blyvikter man kör med numera, utan oftast stål i de självhäftande och stål eller zink i knackvikterna. Lägre densitet, alltså...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re: Mååånga vikter på den nybalanserade fälgen, normalt?
Jag har för mig att det är 15 vikter a 5 gram, 75 gram alltså. Har inte hunnit provköra ännu efter som murphy och hans lag sätter käppar i hjulen. |
||||
|
Inte så duktig han som lade på däcken, jag har 18x11" med 5 repektive 10gram per sida. Efter lite snurrande och trixande. Yokohama tillexempel har färgmärkning där däcket är som lättast och tyngst.
/D _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||
|
Re:
Tänkte just föreslå att man kan rotera däcket och balansera igen. Mina nya Kumho hade också färgprickar, då vet jag vad de var för nåt
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
Sedan gör ju fälgens utseende väldigt mycket också. Många vill ju inte ha vikterna 'synliga' utåt på alufälgar och då kommer vikterna längre in, samt att det oftast behövs fler vikter då. _________________ Roland Johansson |
||||
|
ok, utseendet är inte så noga men jag förstår om mitt inlägg kunde tolkas på det sättet. Att det "inte ser klokt ut" menade jag på mer funktionellt än estetiskt vis.
Har inte hunnit testa ännu eftersom Muphys lag hänger över mig konstant. Fick hem en sprillans ny fin kylare idag eftersom den gamla läckte. Den nya var trasig ifrån fabrik, anslutningsröret har fått en rejäl smäll och är numera fyrkantigt istället för runt. Kan knappast ha hänt under leveransen så tydligen skeppar de ut skadade produkter, skitkul.
|
||||
|
Inte alls ovanligt att det blir på det viset.
Däckgubbarna orkar inte / har inte tid att rotera fram det mest optimala för att få så lite balansvikter som möjligt. Och varför lägga ner 45min extra för att "trolla" bort 10g? om inte kunden är extra kräsen eller om det är till ngn spec bil så får det oftast bli som det blir, och så länge det är fin balans på hjulen spelar det väl ingen större roll? (ofjädrad vikt, någon??) Dock borde det finnas tyngre remsor för att slippa ha sådär långa... _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
6 besök senaste veckan (4394 totalt) |