Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
2172 besök totalt |
2009-08-24 Sviestad Prova-på-bankörning
Några som tänker delta? Jag har äntligen fått mina däck och även fått på bromsarna, så jag dyker garanterat upp. Dock lite fundersam, om man är 2och delar på en bil för körningen. Är det då 350kr per person? Man kan juh trots allt inte vara båda ute och köra sammtidigt med en och samma bil? |
||||||
Hej ev så ska jag dit
Det beror på när jag hinner från jobbet Ska lägga 120kvm utan att få hjälp fån mina kollegor pga att vi har lite mycket just nu. Så vi får se för jobbet måste vara färdigt på Måndag. För snickarna ska börja lägga golvet på Tisdag så jag måste bli färdig på måndag med mina rör innan de börjar lägga golvet. Jag har redan varskot om torsdag på mantorp men vi får se om jag kan även på Måndag. Men jag får rappa på lite så jag kan köra ![]() ![]() _________________ https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58093 http://swesubaru.forum24.se/ /Petter Boberg |
||||||
Re:
uupps missade att skriva en grej det ska va 120kvm golvvärme _________________ https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58093 http://swesubaru.forum24.se/ /Petter Boberg |
||||||
|
||||||
Re:
Det blir inget tokregn ikväll utan perfekt väder för banåka! ![]() Mvh Rikard _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||||
Blir ingen körning för mig i kväll, bromsarna trilskas efter byte av belägg, pulserande bromsverkan
![]() _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Re:
Fick det för några år sen med en tidigt beläggsmodell från Performance Friction. Försökte nöta bort det med vanlig svensk vardagskörning och med hårdare Autobahnkörning. Inget hjälpte. Två varv på Ringen så var problemet borta. Men har någon kunnig sagt till dig att vardagskörning är det som gäller så lita hellre på den personen än mig ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Vad är det för belägg? Är det riktigt elaka belägg är ju inte vardagskörning rätt inkörningscykel. Kopierat från Ferodos hemsida gällande race/tuffare belägg. Denna metod har fungerat bra för mig, kanske kan vara värt att testa, dock på bana av förklarliga skäl ![]() "During manufacturing, all Ferodo racing products are subject to “chemical bedding” to stabilise the materials and resins used in construction of the pad. Although this “prebedding” is an effective method and sufficient for low temperature use, the ultimate results are achieved by actual bedding on either the car or dyno... How ? ... This subjects the pad to the correct heat and torque loads seen in race conditions. These methods transfer pad material into the face of the rotor leaving a “transfer film” the friction generated between the pad face and this transfer film determines the performance of the “bite”. Correct bedding also ensures that materials which may become compressible are stabilized with the heat and pressure to avoid a “spongy pedal”. Why? ... When bedding in the car always try to bed on used rotors. If bedding on new rotors follow the rotor bedding instructions of the manufacturer, as it is important to heat cycle them first before bedding the pads. After fitting the new pads prepare the car by blocking off 50 percent of the brake cooling / air ducts to speed the “heat up time”. When leaving the pit lane apply brake gently at low speed to ensure pads are fitted correctly, build up temperature progressively to approx 350° C (670° F). This enables the heat to distribute around all areas of the pad. When brakes are at suitable temperature begin bedding process, achieve approximately 70 percent of race speed then perform 25-30 brake applications at half normal race pedal pressure holding on for 4 seconds. When this is completed use a slowing down lap to allow brakes to cool. Return to the pit lane and allow pads to cool completely, check rotor appearance. Transfer film should be constant around rotor face, any “patchy” deposit will result in brake pedal judder. The use of temperature paint on rotors enables more accurate bedding procedures." http://www.ferodoracing.com/it/car_r |
||||||
Re:
PFC 01, hade PFC sportbelägg innan. 4 år gamla PFC framskivor, 1 år gamla DBA 4000 bakskivor.
Försökte köra in enligt anvisning sent igår kväll men det gick inget vidare. Pratade med Stacke i morse och han tror att det kan vara någon form av onormal materialförflyttning från de gamla beläggen då dessa har överhettat rätt rejält ett par gånger och dessutom inte tålde så hög temperatur. Jag hade alltså inte ojämn bromsverkan innan bytet. Tanken med "vardagskörning" är att beläggen som då arbetar vid för låg temperatur (ganska elaka då) ska nöta bort gammalt beläggmaterial från skivorna? Jag som var så kaxig i den här tråden: ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Magnus, har du bytt rotorer på dina framskivor? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Re:
Vad jag fick precis som du var fläckvis överföring till skivorna vilket kändes till 100% som "skeva skivor". Men när väl det fläckvisa försvan och ersattes av normalt jämnt över hela skivans yta så funkade det finfint.
Uh.... me stoopid, asså, rotorer, menar du ehhh... äsch, vilken del menar du? Centrumdelen eller själva bromskivedelen? Centrumdelen kallas väl hub eller bell? Rotor borde vara det andra, det jag bromsar på då ![]() ![]() Jag har bytt en gång (dvs jag har andra omgången PFC-skivor på nu) men då bytte vi hela alltihopa, inte bara bromsskivedelen. Stacke hade inte bara bromskivedelen hemma just då och det var akut... _________________ ![]() |
||||||
Re:
Hoppas jag lyckas bli av med fläckarna snart då. ![]()
Ja, jag menar såklart slitagedelen. Hade för mig att det hette "Replacement rotor", rotorerna låter faktiskt rätt fånigt ![]() Bilder på skivorna finns i min biltråd. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
2172 besök totalt |