Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2009-08-24 Sviestad Prova-på-bankörning
2172 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Några som tänker delta?
Jag har äntligen fått mina däck och även fått på bromsarna, så jag dyker garanterat upp.

Dock lite fundersam, om man är 2och delar på en bil för körningen. Är det då 350kr per person? Man kan juh trots allt inte vara båda ute och köra sammtidigt med en och samma bil?
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009

Hej ev så ska jag dit
Det beror på när jag hinner från jobbet
Ska lägga 120kvm utan att få hjälp fån mina kollegor pga att vi har lite mycket just nu.
Så vi får se för jobbet måste vara färdigt på Måndag.
För snickarna ska börja lägga golvet på Tisdag så jag måste bli färdig på måndag med mina rör innan
de börjar lägga golvet.
Jag har redan varskot om torsdag på mantorp men vi får se om jag kan även på Måndag.
Men jag får rappa på lite så jag kan köra
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Jag och brorsan tänker dyka upp.

Man betalar 350:-/bil...

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Peppe Fröjd skrev:
Jag och brorsan tänker dyka upp.

Man betalar 350:-/bil...

Underbart, då lär min bil agera superb stoppkloss åt alla på måndag, släpar nog med mig en fullkomlig gröngöling
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008

Jag kommer förbi... har inte bestämt mig om jag ska köra eller inte ännu... får se vad jag känner för

p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009

Re:

p-bobban skrev:
Hej ev så ska jag dit
Det beror på när jag hinner från jobbet
Ska lägga 120kvm utan att få hjälp fån mina kollegor pga att vi har lite mycket just nu.

uupps missade att skriva en grej det ska va 120kvm golvvärme
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006

Kommer såklart bara det funkar med jobbet och inte är monsunregn.

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

miarpe skrev:
Kommer såklart bara det funkar med jobbet och inte är monsunregn.

Vi får be till vädergudarna, annars kanske det blir driftingträff istället
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002

Kommer med en Tysk 20åring.
Dax att testa den på bana för första gången.
Får se om det går något mot Impreza som jag kört tidigare.

lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Jag och en kompis kommer med varsin bil, om det inte tokregnar....

BMWSC #719
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Kommer troligen förbi som passagerare i ett ekipage som lär göra intryck

z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

Re:

lofstrom skrev:
Jag och en kompis kommer med varsin bil, om det inte tokregnar....

Det blir inget tokregn ikväll utan perfekt väder för banåka! thumbs up

Mvh

Rikard

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Blir ingen körning för mig i kväll, bromsarna trilskas efter byte av belägg, pulserande bromsverkan Blev rekommenderad "vardagskörning" (edit: för att nöta bort beläggmaterial från skivorna) en vecka med bilen för att se om det går till sig. Kommer nog ut en sväng och kollar iallafall.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

BOFH skrev:
Blir ingen körning för mig i kväll, bromsarna trilskas efter byte av belägg, pulserande bromsverkan Blev rekommenderad "vardagskörning" (edit: för att nöta bort beläggmaterial från skivorna) en vecka med bilen för att se om det går till sig. Kommer nog ut en sväng och kollar iallafall.

Fick det för några år sen med en tidigt beläggsmodell från Performance Friction. Försökte nöta bort det med vanlig svensk vardagskörning och med hårdare Autobahnkörning. Inget hjälpte. Två varv på Ringen så var problemet borta. Men har någon kunnig sagt till dig att vardagskörning är det som gäller så lita hellre på den personen än mig thumbs up

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

BOFH skrev:

Vad är det för belägg? Är det riktigt elaka belägg är ju inte vardagskörning rätt inkörningscykel. Kopierat från Ferodos hemsida gällande race/tuffare belägg. Denna metod har fungerat bra för mig, kanske kan vara värt att testa, dock på bana av förklarliga skäl

"During manufacturing, all Ferodo racing products are subject to “chemical bedding” to stabilise the materials and resins used in construction of the pad. Although this “prebedding” is an effective method and sufficient for low temperature use, the ultimate results are achieved by actual bedding on either the car or dyno...

How ? ...

This subjects the pad to the correct heat and torque loads seen in race conditions. These methods transfer pad material into the face of the rotor leaving a “transfer film” the friction generated between the pad face and this transfer film determines the performance of the “bite”. Correct bedding also ensures that materials which may become compressible are stabilized with the heat and pressure to avoid a “spongy pedal”.

Why? ...

When bedding in the car always try to bed on used rotors. If bedding on new rotors follow the rotor bedding instructions of the manufacturer, as it is important to heat cycle them first before bedding the pads. After fitting the new pads prepare the car by blocking off 50 percent of the brake cooling / air ducts to speed the “heat up time”. When leaving the pit lane apply brake gently at low speed to ensure pads are fitted correctly, build up temperature progressively to approx 350° C (670° F). This enables the heat to distribute around all areas of the pad.

When brakes are at suitable temperature begin bedding process, achieve approximately 70 percent of race speed then perform 25-30 brake applications at half normal race pedal pressure holding on for 4 seconds.
When this is completed use a slowing down lap to allow brakes to cool. Return to the pit lane and allow pads to cool completely, check rotor appearance. Transfer film should be constant around rotor face, any “patchy” deposit will result in brake pedal judder. The use of temperature paint on rotors enables more accurate bedding procedures."

http://www.ferodoracing.com/it/car_racing/pad_bedding.htm

Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Dignell skrev:
Vad är det för belägg?

PFC 01, hade PFC sportbelägg innan.
4 år gamla PFC framskivor, 1 år gamla DBA 4000 bakskivor.

Magnus Thomé skrev:
Fick det för några år sen med en tidigt beläggsmodell från Performance Friction. Försökte nöta bort det med vanlig svensk vardagskörning och med hårdare Autobahnkörning. Inget hjälpte. Två varv på Ringen så var problemet borta. Men har någon kunnig sagt till dig att vardagskörning är det som gäller så lita hellre på den personen än mig thumbs up

Försökte köra in enligt anvisning sent igår kväll men det gick inget vidare. Pratade med Stacke i morse och han tror att det kan vara någon form av onormal materialförflyttning från de gamla beläggen då dessa har överhettat rätt rejält ett par gånger och dessutom inte tålde så hög temperatur. Jag hade alltså inte ojämn bromsverkan innan bytet. Tanken med "vardagskörning" är att beläggen som då arbetar vid för låg temperatur (ganska elaka då) ska nöta bort gammalt beläggmaterial från skivorna?

Jag som var så kaxig i den här tråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58778

Magnus, har du bytt rotorer på dina framskivor?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

BOFH skrev:
Försökte köra in enligt anvisning sent igår kväll men det gick inget vidare. Pratade med Stacke i morse och han tror att det kan vara någon form av onormal materialförflyttning från de gamla beläggen då dessa har överhettat rätt rejält ett par gånger och dessutom inte tålde så hög temperatur. Jag hade alltså inte ojämn bromsverkan innan bytet. Tanken med "vardagskörning" är att beläggen som då arbetar vid för låg temperatur (ganska elaka då) ska nöta bort gammalt beläggmaterial från skivorna?

Vad jag fick precis som du var fläckvis överföring till skivorna vilket kändes till 100% som "skeva skivor". Men när väl det fläckvisa försvan och ersattes av normalt jämnt över hela skivans yta så funkade det finfint.

BOFH skrev:

Uh.... me stoopid, asså, rotorer, menar du ehhh... äsch, vilken del menar du? Centrumdelen eller själva bromskivedelen? Centrumdelen kallas väl hub eller bell? Rotor borde vara det andra, det jag bromsar på då

Jag har bytt en gång (dvs jag har andra omgången PFC-skivor på nu) men då bytte vi hela alltihopa, inte bara bromsskivedelen. Stacke hade inte bara bromskivedelen hemma just då och det var akut...

Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Vad jag fick precis som du var fläckvis överföring till skivorna vilket kändes till 100% som "skeva skivor". Men när väl det fläckvisa försvan och ersattes av normalt jämnt över hela skivans yta så funkade det finfint.

Hoppas jag lyckas bli av med fläckarna snart då.

Magnus Thomé skrev:
BOFH skrev:

Uh.... me stoopid, asså, rotorer, menar du ehhh... äsch, vilken del menar du?

Ja, jag menar såklart slitagedelen. Hade för mig att det hette "Replacement rotor", rotorerna låter faktiskt rätt fånigt

Bilder på skivorna finns i min biltråd.

Citera
Inför träffar
2172 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande