Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4329 besök totalt |
Luftutsläpp i framskärm, inverkan
nu kommer det lite konstiga frågor.. jag har köpt nya glasfiberskärmar och jag meder att första idén till detta var för att få rätt "stuk" (ja jag är stylingnisse till viss del oxå) ![]() i vilket fall vet jag att det är ett övertryck längst bak i skärmen, ett sådant här luftutsläpp borde minimera detta, men vilka fördelar ger detta förövrigt? (om några?) Evakuera Varmluft från bromsar kanske? ![]() eller är det bättre att göra gälar i själva "breddningen" som går rakt ut? kanske både och? ![]() som vanligt svamlar jag och bara om mina egna tankar ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Re: Luftutsläpp i framskärm, inverkan
Tillåt mig att svamla vidare... 1 Först så ska vi fråga oss vad ett övertryck i skärmen har för betydelse. Jo, allt som är ett tryck i de undre regionerna vill lyfta bilen. Trycket är en produkt av hur mycket luft som matas in i skärmen, vilket varierar från bil till bil. 2 När det gäller utsidan på bilen så gäller andra saker, där handlar det om tryckskillnader som den yttre formen på bilen skapar. Det är alltså en sak som händer under bilen och en annan på översidan. De två behöver inte passa ihop utan kan tom motverka varandra (om man har riktig osis) då ett hål tas upp. Louvers uppe på framskärmarna jobbar med lågtrycksszon för att minska lyft men hjälper även samtidigt till att vädra ut övertryck under skärmen. Till vilken grad bestäms av "bulligheten" på utsidan och luftftillförseln på undersidan. Att ge ett exakt råd är som vanligt mycket svårt, och än värre utan att testa bilen i fråga. Men, det finns ljus i mörkret. Och det är att ett hål på sidan inte kan bli en katastrof, snarare en hjälp. och hur du än gör med louvers på skärmarna så blir det säker några + där åxå, men positionen är mycket känsligare här för bästa resultat. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Antar att "louvers" är ett sådant luftutsläpp som jag ritat, eller är det "gälarna" på skärmkanten?
![]() samt gälarna på själva kanten borde oxå hjälpa till att evakuera luft, right? då borde det alltså hjälpa lite med andra ord, men somsagt, svårt utan vindtunnel etc. etc.. Och sådana stålar har jag inte ![]() men man borde genom lite logiskt tänkade förstå vart luften "fastnar" i hjulhuset(på ett ungefär) det borde ju bli så långt bak i hjulhuset samt ganska högt upp iom att hjulet "skovlar" upp luft, eller? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
om man kikar runt lite verkar det som att "gälarna" som sitter på de flesta DTM bilar etc etc börjar lite framför högsta punkten och går en bit bakåt.. detta verkar ju ganska logiskt då luften får en rak fin väg ut, sätter man dom ex på nersidan måste ju luften gå neråt för att sedan pressas "utåt", då går säkert luften in i hjulhuset ist...
Men somsagt, bara spekulationer från min sida, samt bild-tittande ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Har tänkt på exakt samma sak, och i mitt fall utnyttja de redan existerande utsläppen bakom framhjulen på Coupen. Som synes på denna bild: http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?carpic_no=2368&type=picture är det isf bara att göra hål i plastinnerskärmen längst upp.
Det som gör mig skeptisk är risken att störa ventileringen av motorrummet.. ![]() |
||||
Re:
Din huv ser ju ganska plan ut på översidan, den går dessutom ut över hjulen, du har med andra ord inget särskilt undertryck ovanpå huven i den regionen. Innerskärmen under har definitivt inget undertryck. Så jag undrar om det är något att hålla på med enär det oftast är lyftkrafter över konvexa ytor man vill eliminera. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jo det är undertryck mitt på huven, det har typ alla bilar om de inte ser radikalt annorlunda ut.
Dessutom lika säkert övertryck i hjulhusen, frågan var om det skulle hjälpa att leda ut detta med extra ventilation, utan att det stör ut-ventilationen från motorn. |
||||
Re:
Men du skulle väl inte göra några gälar i huven för att eliminera detta undertryck? Vilket övertyck råder i dina hjulhus då? Som jag ser det så måste man gå in i detalj på varje bil för att klarlägga vad som sker och vilka åtgärder som man kan testa med. Som regel orkar de flesta inte hålla på med sådant utan det blir "gissningsåtgärder". Jag har själv monterat under-över trycks sensorer runt hela bilen och jag kan inte påstå att det är lätt att visuelt avgöra vad som sker, och än värre till vilken kvantitet. Men jag förstår din frågeställning, och kan tyvär inte komma med något gott råd,med utgångspunkt från det sagda. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag går bara efter direktiven som ges på Volvo Design, och de är utformade efter några standardbeteenden som gäller för de flesta bilar. Undertryck på huven, övertryck nedanför rutan, övertryck i hjulhus, plana ytor framför hjulhus, kritiska vinklar för luftsläpp osv.
Övertrycket i hjulhusen är mest dåligt för totala luftmotståndet, det jag tänkte på var hål i toppen på innerskärmen som sedan leder luften ut mellan huven och skärmen enl. bilden ovan. |
||||
Re:
om du tittar på bilden på den blå bilen ovan samt på LMP prototyper så sitter gälarna på kraftigt kovexa ytor, alltså inte så ofta på mer plana översidor framför vindrutan. På den blå bilen alltså på den kraftigt svängdas skärmkanten, inte uppepå skärmen. Jag måste erkänna att jag inte studerat övertrycket under skärmarna stält mot Cf värdet, eller totala luftmotståndet. Jag säger inte att din tanke inte skulle fungera, jag bara ställer mig frågande inför situationen eftersom jag inte med tillförlitlighet kan uttala mig om saken. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Jasså?
Det där uttalandet lät ganska definitivt tycker jag annars. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
4329 besök totalt |