| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Catchtank på torrsump, hur skall oljedimman föras bort bäst?
|
9919 besök totalt |
|
Kom att tänka påa tt jag glömde nämna oljenivån. Hur ser den ut i era tankar? Åker man med för mycket olja blir det för hög nivå när den skummade oljan kommer tillbaka i tanken. Då fylls catchtanken lätt. Har ni öppnat locket på tanken när motorn precis har blivit körd hårt?
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Re:
Nej, jag har nog bara öppnat tanken när bilen är kall. Det är så varmt och det tål inte mina små känsliga händer.
Skall kanske kolla det nästa gång efter ett pass på banan. Hur mycket skall det vara när den är varm? _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||
|
Re:
Ja hinner aldrig och när jag väl gjort det har whatever skum som finns lagt sig. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Porschen som har ca 12 liter olja i systemet, där skilljer sig oljemängden ca 1 liter mellan kall olja och varm (80 grader) olja. Mellan kall och riktigt varm (100-110 grader) kanske det är uppemot 1.5-2 liters skillnad.
I porschens oljetank sitter det bafflar och nät för att skillja oljan från luft, har ni byggt sån i era tankar? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
1/3 av tanken på höjden tror jag är lagom på en normalstor tank och det ser lite ut när man fyller på men verkar fungera alldeles utmärkt på min men då har jag inte kört bana ännu.
Dock kör jag ju med turbo och laddar i dagsläget iaf 1.0 bar vilket borde ge mer vevhusgaser än sugmotorer. Får ut 2-3cl äckelolja när jag tömmer mellan var 3e körning ungefär. Jag har pluggat ventilationen helt på motorn och kör med 3 sugsteg i tråget och ett i kamaxelhuset (där rinner i princip ingen olja). Så såvida pumpen orkar med att dra med sig gasen så skall den ventileras helt i tanken. Har en mapsensor i ventilkåpan och den verkar visa på ett lätt undertryck vilket borde tyda på att de fungerar. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Re:
Jag har inte lyckats hitta några bra bilder som visar hur såna ser ut, så jag har ingenting av den typen i brist på att jag inte visste hur jag skulle göra. Det kanske är dags att göra v2 av torrsumpstanken ändå
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Nu har jag fixat lite med min läskedrycksflaska. Detta är alltså bara ett test för att se om det slutar att läcka.
Nu behöver jag er hjälp, hur mycket behöver man öppna upp i toppen på flaskan för att lufta? Jag har gjort några små hål, men man måste kanske även göra några stora. [/img]
_________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||
|
Re:
Jag har ungefär samma dimension som du har på slangen, jag har bara stoppat ner min i den vanliga öppningen som är på flaskan, har inte tejpat nånting eller så. Tror min slang är en AN8 så utvändigt kanske 12mm eller så och flaskan har väl kanske 15mm invändigt? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Catchtank på torrsump, hur skall oljedimman föras bort bäst?
|
9919 besök totalt |