| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hankook Ventus R-S2 Z212 ???
|
2 besök senaste veckan (9507 totalt) |
|
_________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||
|
Re: Hankook Ventus R-S2 Z212 ???
Var har du hört det? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
Jag mejlade Ralph's Däck och frågade.
Det finns alltså inte någon "ny" r-däckvariant av Z212. Mvh, -- Fredrik _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
Nån har skrivit i nån tråd att dom köpt 212:or som r-däck av Ralphs.
Hankook svenska generalagent vet inget, så ring Ralph och fråga. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
212 har definitivt ett gatdäcksmönster i alla fall, tror inte man skulle få däcken att hålla med det mönstret om de hade r-gummi i däcken.
Har precis beställt en uppsättning från Camskill, får väl se hur de funkar! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Vad jag har läst så ska de vara ganska grymma (för att vara gatdäck) men når inte upp till R-däcken.
Kul om du kunde komma med lite synpunkter senare. _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||
|
Jaha, nu har jag fått däcken och sört lite landsväg, konbana och ett banmöte.
*Frakten från England tog ca 1 vecka och levererades till dörren. *Landsvägskörning, tja, funkar väl bra där också. *Konbana, känndes lite hala, men asfalten var smutsig och hal. kanske behövde jag skrubba dem lite mer också. Märkte också att man behövde köra en runda eller två för att få upp värme i dem, då blev greppet betydligt bättre. *På bana så förstärktes intrycket att de behöver köras ett varv för att få upp tempen i dom. Sen bet de överraskande bra. De var snälla på gränsen och konsekventa. De klarade utan problem ett 50 minuterspass på Gelleråsen utan att överhetta. Mina gamla Potenza s03 tyckte jag blev halkiga efter några varv på Mantorp. 212orna blev faktist riktigt varma och klibbiga! Riktiga R-däck är bättre, men dessa nog någonstans mellan toyo 888 och ett bra gatdäck som potenza S03, i mitt tycke. Mina däck är i dimensionen 205/55-16, i lägre profil hade de säkert varit ännu bättre. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Nä, på r-däcks listan hör de inte hemma. Men på kort listan när man letar bra gatdäck borde de vara
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Jag har också varit mycket nöjd med mina 212:or jag har kört dem på min Kadett GSi och dimensionen var 195/50-15. Håller med om att de var mycket snälla på gränsen och dessutom så tycker jag att de höll förvånansvärt länge, tre säsonger. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
|
Re:
Vad hamnade frakten på hem till sverige? _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||
|
Re:
£48, typ som bussgods inom Sverige! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Har kört dessa däck på en skyline R33 gtst.
Som endel säger. inte lika bra däck som ett "riktigt" r-däck. men jobbar man upp värmen i dom så biter dom riktigt bra. Överhettade aldrig för min del i alla fall. Enda är väl att dom blev riktigt hala när under hösten när det var kallt och blött ute. Men ska väl snarare ses som ett riktigt grymt gatdäck. inte ett r-däck. _________________ Henrik Myhrberg |
||||
|
Tjena,
Intressant läsning.... Eftersom jag kör mest på gata, men vill ha ett däck med lite bättre prestanda som dock skall hålla vid någon enstaka banstyrning så verkar detta däck vara ett intressant alternativ. _________________ Olle Danielsson |
||||
|
Re:
Jag körde lite slalom med dom i helgen på våt asfalt och typ +7 i luften. TOTALT ODUGLIGA!!! Jag var 4 sekunder (på ~1:40) långsammare än bilar (med högst ordinära gatdäck) jag körde jämt med på torrt för ett par veckor sedan. Hade inte möjlighet att värma däcken innan, kanske hade gått bättre då. Även bromssträckor på vanlig landsväg blir skrämmande långa på våta vägar. Jag har ändrat mig, kan inte rekommendera dessa däck till någon. För dom som kör någon enstaka banträff och mest landsväg, köp hellre en vanligt gatdäck och stå ut med att de inte är optimala på bana. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Jag har nyligen lagt på en omgång runt om på min 911:a. Kan hålla med om att de är hala när det är vått och kallt.
Körde slalom i liknande väder som Magnus, 8 grader och regn. Hala när de är kalla, dock låg jag och nötte konstant på träningsbanan i 10 minuter och kunde känna att de greppade bättre och bättre när de fick lite temp. När tävlingen gick så hade det slutat regna och blåsten gjorde att det torkade upp ganska snabbt, nu gillade jag dem mer och mer och det blev vinst i classic och tiden skulle räckt till en 4:e plats i R-klassen (av 12 chafförer)
Men någon form av värmning krävs för att de skall prestera. / Anders _________________ Anders Olsson |
||||
![]() |
Däck för banåka
Hankook Ventus R-S2 Z212 ???
|
2 besök senaste veckan (9507 totalt) |