Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono - logger för många smartphoneplattformar
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18   >>
14 besök senaste veckan (143969 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

johan sjöström skrev:
Vill du dela med dig av bilden kan du alltid göra en print screen, kör du vista har du det ypperliga verktyget "skärmklippverktyget"

Haha så klart.
Måste man använda "njuren" åxå?
Var ju så enkelt tips att man inte ens tänkte på det

Jepp det är vista på datorn.
Hur fungerar det att "klippa" dådå.....förklara för en novis

Värnamo
Här sen Mar 2009

Under Startmenyn / Tillbehör har du något som heter "Skärmklippsverktyget" på svenska om jag inte minns fel.

Ume
Här sen Jul 2003

Re:

David Lundin skrev:
Under Startmenyn / Tillbehör har du något som heter "Skärmklippsverktyget" på svenska om jag inte minns fel.

Tack , det fungerade bra det där. thumbs up

Göteborg
Här sen Feb 2007

SE 650i med GPSLapTiming

För mig funkar detta program (GPSLapTiming till SonyEricssonlurar) alldeles utmärkt (det lilla jag hunnit testa) thumbs up
Men bara så länge som skärmsläckaren på det lilla äcklet till telefon inte aktiveras.. thumbs down Verkar inte finnas nån inaktivering på den funktionen heller.. thumbs down
Någon som vet hur man gör för att slippa skärmsläckeriet?

och jag får inte SpeedTrapen att funka..
Men annars är jag nöjd.. Gratis är gott thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ahh, testade raceChrono och en BT-818X under EurOBOSS i helgen, vilken pärla till mjukvara .
I en Nokia 5320 så syntes displayen tillräckligt bra även i solljus (inte när solen gassade rakt på displayen iofs) och att kunna analysera i depån på stående fot slår ju PerfBox på fingrarna rejält.
Man blir ju så glad när man får gröna varv

Hmm, nu blir T100-laptimern ännu mindre använd i framtiden. Ingen mer beacon som ska sättas upp (och glömmas kvar). thumbs up thumbs up thumbs up

Teamchefen
Södra Skåne
Här sen Mar 2008

Loggfil från Sturup & Knutstorp

Är det någon som kan tänka sig att dela med sig av några schyssta loggfiler (både bin & txt) från Sturup Raceway & Ring Knutstorp?

Der drüben
Här sen Dec 2002

En intressant nyhet som kan bli bra under förutsättning att mjukvaran är genomtänkt.

Fick mail idag om en ny loggningsgrunka från välrennomerade Qstarz. Funkar det bra eliminirerar detta kanske även Racechrono och det räcker med bara GPS modulen!

Generell info http://bimmer.se/div/bt-q1000ex.pdf.pdf
Produktspecifikation http://bimmer.se/div/spec-bt-q1000ex.pdf

Lanseras den 22:a Januari 3 dagar innan min födelsedag, så perfekt:D

För och nackdel är ju avsaknaden av en display, fördelen är att man KÖR och SEDAN kollar loggar, personligen kan jag uppleva att displayen stressar en gnutta. Nackdelen är ju att iallfall jag själv tycker det är skoj att direkt efter ett bra varv kunna se hur det gick antingen i splittarna eller tiden.

Sen kan man ju köra den i paralell mode misstänker jag och logga med både racechrono och Qstarz egen mjukvara.

Ladda ner filerna om det är intressant då dom inte ligger där för evigt och i dagsläget hittar man inget om produkten på deras hemsa (inte vad jag såg vid en snabb blick iallafall)

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Men kör man Racechrono så kan man ju prata med denna också:
http://racelogger.com/
£160 är ganska billigt för de extra kanalerna om det nu kommer att fungera riktigt smidigt.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Niklas orkar du förklara lite snabbt vad jag som gatbilsamatörsförare har för glädje av racelogger?
Du har definitivt bättre koll på detta än jag. Sen behövs någon form av Dongle oxå va?

Låter definitivt trevligt vad det nu än är

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
Niklas orkar du förklara lite snabbt vad jag som gatbilsamatörsförare har för glädje av racelogger?
Du har definitivt bättre koll på detta än jag. Sen behövs någon form av Dongle oxå va?

Låter definitivt trevligt vad det nu än är
En låda med accelometrar (ger G-krafter i två riktingingar), varvtalsingång samt 5 övriga analoga ingångar (vilka 0-15V sensorer du kan hitta på). Blåtandsinterface som du parar med mobilen så data lagras av RaceChrono (som då normalt pratar med både GPSpucken och Raceloggern).
Hur mycket av data som kommer att kunna hanteras av RaceChrono direkt (tex oljetryckslarm i displayen som visar varvtid) kommer nog at utvecklas alltefterhand.

Totalt sett kan man säga att RaceChrono + Racelogger kommer bra mycket närmare det man kan önska än PerfBox, även om en inputmodul nu finns där med (Micro Input Module med 4 analoga 0-14.5V plus varvtal för 163 euro).
Men det är ingen DL1 (men det har ingen påstått heller).

Men jag kommer fortfarande inte ifrån det skojjiga att i depån plocka mobilen, ta två steg till kollegan med Perfbox och snabbt visa tabellerade sektortider. Det är ju nästan så man minns vad man gjorde i relation till hastighetskurva och spårkurva

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

ok detta låter trevligt jag trodde det var någon form av mjukvara men detta är alltså hårdvaran som pratar med sensorer eller OBD kanske? DÅ är det verkligen prisvärt. Skall bli högintressant att få lite rapporter på hur dett funkar.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
ok detta låter trevligt jag trodde det var någon form av mjukvara men detta är alltså hårdvaran som pratar med sensorer eller OBD kanske? DÅ är det verkligen prisvärt. Skall bli högintressant att få lite rapporter på hur dett funkar.
Vill du ha data från OBD så finns det redan Blåtandsinterface för det som RaceChrono kan använda idag
http://www.racechrono.com/forum/comments.php?DiscussionID=93 MEn då får du inga G-krafter (om du skulle vilja ha grepcirkel och liknande analyser)

Racelogger är nog mera fokuserad på basala data men kanske kommer det OBD/CAN nån gång framöver, men det beror på intresset (mest får den/de som pillat ihop hårdvaran).

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Någon som vet om Racechrono eller liknande finns till Android. Har testat OAK GPS, men det är långt ifrån stabilt, det kraschar nämligen hela tiden. I värsta fall får jag damma av min gamla Winmob och köra Racechrono, men då får jag inte tillgång till g-sensorerna som jag har i Androidluren.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

Gustav_H78 skrev:
Någon som vet om Racechrono eller liknande finns till Android. Har testat OAK GPS, men det är långt ifrån stabilt, det kraschar nämligen hela tiden. I värsta fall får jag damma av min gamla Winmob och köra Racechrono, men då får jag inte tillgång till g-sensorerna som jag har i Androidluren.

Fick precis detta svaret från killarna på Racechrono.

Hi,

It's a popular request, but unfortunately we are not currently working on
the Android platform. We would do it if Android supported C++
applications, but currently we would need to rewrite to Java. We'll have
to consider this again next year.

We are currently doing a standalone hardware product which will be great
and cheap .. After that probably Nokia's Maemo platform.

-Antti

Så nej, tydligen inte. Någon som känner till någon annan leverantör?

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Ville bara slå ett slag för Racechrono i senaste version 1.40. verkar funka klockrent med min nya N97 mini som har pekskärm, att jobba med programmet har blivit ännu smidigare! tydligare,snabbare och bara så underbart, otroligt nog kostnadsfritt oxå. Ser att dom numera stödjder import av DL1 filer vilket är trevligt.

Lägger upp changelog sedan senaste version.

Change log for RaceChrono v1.40
February 20th, 2010 by aol
Here's the combined change log for RaceChrono version 1.40, since the previous official version 1.30.

Change log for version 1.40:
Much better looking user interface.
Better and simplified touchscreen usage. Non-touchscreen usage remains the same.
Support for RaceLogger hardware product
NMEA and DL-1 importing (+ removed the incomplete G2x import)
Standing start feature for lap timing. New standing start trap type is added for better Hillclimb and Rally starts.
Previous sessions list will now show lap count and best lap time
Key lock can be enabled now in Live Timer too (Symbian Touchscreen phones only).
Separate build for Windows Mobile touchscreen phones with WIDCOMM Bluetooth Stack (for example HTC HD2).
OBD-II time gauge in Live Timer is now relative to the current GPS time. This is to verify that the GPS/OBD clock sync works properly.
Removed "add trap here" in route view (you add traps in "Browse traps" instead).
Slightly modified performance testing standing start algorithm
GPS input file is now selectable when GPS type is set to "Input file"
Improved file selection dialog (for importing)
Sessions recorded with OBD-II reader and be now resumed without OBD-II and vise versa. Remember to turn off "Use OBD speed" in performance testing sessions if you do that.
Removed unmaintained track import feature
Return of support for S60 2nd edition phones
Fixed: Not enough space for selection rows on small resolutions
Fixed: Support for importing NMEA files generated by iBlue 747 data logger.
Fixed: Support for NMEA where RMC or GGA is less frequent than the other.
Fixed: Do not show drive selection in file browsing dialog, if there is only one drive to select from.
Fixed: Windows and Windows Mobile date calculation (lap date and GPX export date calculation was invalid).
Fixed: Various minor export bugs in all formats.
Fixed: Wrong units in .CSV export OBD-II channels
Fixed: Bearing decimals were truncated in Performance Box session import. This made Lateral-G calculation very bad.
Fixed: Lateral G-force calculation from GPS data were wrong. The calculated values were half of the correct value. The new algorithm is now checked against Race Technology and Racelogic software.
Fixed: Time/date was displayed for the composed optimal Lap
Fixed: GPS and OBD time display stopped when day changed.
Fixed: Sometimes invalid date was imported from Performance Box and VBox files
Fixed: Importing file selection did not work for files with lowercase extension
Fixed Symbian: Crash in data logging mode on some certain phones with certain language pack (Polish E71).
Fixed Symbian: Freeze crash on Samsung symbian phones when backlight turns off.
Fixed Symbian: Left side softkeys bugs (N93, N93i)
Fixed Symbian: Could not enter decimal separator, if it is other than dot in phone's reginal settings (Atleast Nokia E61 and 5800).
Fixed Symbian: Edit box did not scroll properly
Fixed WM: OBD-II did not work with Internal GPS setting
Fixed WM Professional: Soft Input Panel button was not hidden when switching from another application
Fixed WM Standard: Shortcut keys `*' and `#' did not work
Fixed Windows: Removed Lock keys menu option which was not even supposed to work

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Pale
Hässleholm
Här sen Jun 2005

tänkte försöka prova detta hära

vad tror ni om denna gps?
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230438822857& . . . .

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Pale skrev:
tänkte försöka prova detta hära

vad tror ni om denna gps?
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230438822857& . . . .

Grymt bra gpsdosa, har använt min i några år. Både till lap-timing och till tomtom-navigering ute i europa och sverige. Hittar sateliter snabbt och har riktigt bra batteritid. Jag trodde den hade slutat tillverkas, men det verkar ju finnas några kvar. Köp är mitt tips

samma gps smidigare dosa:

http://cgi.ebay.com/GlobalTop-G66-Touch-Bluetooth-GPS-receiver-for-nok . . . .

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Pale
Hässleholm
Här sen Jun 2005

tack för snabbt svar!

priset är ju löjligt bra så det blir å prova!

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Pale skrev:
tack för snabbt svar!

priset är ju löjligt bra så det blir å prova!

dom fanns överallt på ebay för några år sedan, men nu verkar man behöva betala högar med pengar för en 5hz. Det är också smidigt att den använder ett standard nokiabatteri och laddar via usb-mini, vilket gör att man kan ha samma laddare för telefon och gps. 20h batteritid är nog ingen överdrift heller.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Pale
Hässleholm
Här sen Jun 2005

såg smidig ut den du länka också.
dock dubbelt så dyr.

hm

den första funkar nog bra åt mig.

Skånepågen
Hanaskog
Här sen Jul 2004

Re:

Gustav_H78 skrev:

Tjenare det finns program till Android bl. a. Trackmaster http://trackmaster.trackaroo.com/welcome

RaceChrono - logger för många smartphoneplattformar
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18   >>
14 besök senaste veckan (143969 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande