| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
6:48 på ringen, klå det om ni kan!
|
<< 1, 2, 3 >> 9123 besök totalt |
|
Re:
Ärlig talat, behöver vi en definition? Tycker inte gråskalan är så påfallande stor, eller har jag fel? Personligen har jag inga problem att skilja på Radicals och GTR/GT3, exempelvis. _________________ Axel Tanner |
||||
|
Re:
Spelar ingen roll i detta fall då den inte klarar ett farthinder... Sen misstänkler jag att den bara är gatlaglig i England, utan att ha torrt på fötterna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
I teorin ska en gatlegal bil i ett EU-land vara gatlegal i alla länder.
Men det finns mängder av tillverkare som har undantag från helbilsgodkännande som "småbiltillverkare". Ruf och KTM X-Box för att nämna några. Hur det är i verkligheten med att få dessa bilar gatlegala är det dagskurs på, och om bläck ska på papper brukar byråkraterna fly. Kan ha ändrat det senaste året, men jag tvivlar. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
|
Re:
Tycker det där med farthinder är en bra benchmark, en gatbil ska kunna åka på gator utan att behöva göra akrobatkonster vid ett litet gupp... Samtidigt så finns det ju vissa låga sportbilar som måste saxa gupp, räknas de som gatbilar? _________________ Axel Tanner |
||||
|
jag vill ta bort så mycket tillbehör från standard bil att det blir Radical, Caterham.
Jag ser inga problem att kalla dom som produktion och gatlegal cars. Jag märkt att dom som kört bilen från england, justerade de bilen innan nurburgrings körning. Jag antar dom ändrar bilens höjd, dämpning osv. för att få resan från england vara angenäm som möjligt. lite humor ang gtr skadar väl inte när det finns så mkt spänning i forum
_________________ Tomas M |
||||
|
Re:
Absolut
|
||||
|
Re:
Sen blir väl allt under 800kg formelbil
Undrar när de ska göra samma sak med en gräsklippare (Brittiskt gatreggad naturligtvis), bara för att sätta det långsammaste fullvarvet (trots fullsatsning med en 3hk B&S och värsta sortens Rsulor)
Mer än timmen borde väl gå? Man kan väl säga att däckutvecklingen för E-märkta inte direkt gått bakåt . Vi får se vad som händer framöver med renhetskrav på HAoljorna för däck producerade efter årsskiftet.
Hur man än ser det så måste väl just E-märkta däck tillgängliga på marknaden vara det som kan anses "klassa" ihop dessa "rekord". De sänkte den 20mm och satte hjulvinklarna på parkeringen (nåt som en klumpeduns borde kunna göra via "sport"-knappen) så det är väl inget konstigt (förutom för de som anser att tider ska sättas i leveransskick med samma däckstryck som när bilen kom på båten). Jag säger det igen, en TÜVad Porsche Spyder är det vi alla väntar på
|
||||
|
om man kör till banan för att slå till med en kanontid och man vid ankomst till banan applicerar diverse vingar och annat skoj så har man iaf förvandlat gatbilen till en icke gatlegal banbil.
|
||||
|
Re:
Att den bakvingen accepteras (eller tom är godkänd) vid MOT låter konfunderande men jag skulle inte bli förvånad. Att de justerar höjd och hjulvinklar till andra inom originaljustermånen är väl inget konstigt) |
||||
|
Re:
Men..... men...
1650 kg ... M3 lastbil
!!!!
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Helvete vad det går undan.
http://www.evo.co.uk/videos/planetev Fast jag hade ju naturligtvis kört snabbare.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
En liten tanke angående "gatbil eller inte"
I MC-kretsar så skulle nog ingen påstå att de värsta produktions R-hojarna inte är gathojar bara för att dom är byggda för att vara snabba på bana. knappast någon skulle komma på tanken att bygga om en touringhoj till banracer. och det finns knappt någon tvekan på vilken kategori en specifik MC hör hemma i. Men när det gäller bilar så ...... _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||
|
Re:
Framförallt "Modifierad Gatbil" är ju knepigt. Men Radical har ju gjort helt rätt, vänt alla begreppen på huvét. Som jag nämnt några gånger förr, ge oss en gatreggad Porsche RS Spyder (även som det kanske skulle vara varumärkesharakiri)
775kg torrvikt, 503hk med restriktorer, kanske 450 utan och i gatlämpligt trim |
||||
|
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
http://www.youtube.com/watch?v=DBl1k skulle byta mot en sådan här alla dagar i veckan! och jag skulle kalla det en bruksbil
Antar att det är en amerikansk lagstiftning. _________________ Patrick Hansson |
||||
|
Jag anser iaf att en gatbil är en bil som är tänkt att användas mer på gata än på bana, godkänd eller inte.
Kanske är denna bil egentligen tänkt att köras mest på bana? Hursomhelst kul med rekordet och kul att bilen får köras på allmän väg om man nu skulle vilja! |
||||
|
Re:
Tja, varför inte. Stefan Bellof körde väl Porsche 956 och det har ju funnits gatbesiktade varianter av systerbilen 962. Med lite god vilja kan man ju påstå att rekordet är satt med en bil som är lika mycket gatbil som en Radical, dock med slicks.... Detta är väl ungefär lika mycket gatbil som rakframåkarna som har 7 sekunders "gatbilar". _________________ Tomas Lindbäck |
||||
|
Jag skulle tro att den bara går att regga i UK? Har ju varit så med andra liknande modeller.
Min ide om gatbil är en bil som är lämpad för dagliga behov, min e36:a är en banbil som inte är speciellt behaglig att köra på gata men gatlaglig, den kallar jag för gatlaglig trackday bil som körs till och från banan, det skulle jag kalla radicalen för också. Dom själva anser väl att alla som är reggat är en gatbil, men det är ju från person till person .
Men är otroligt imponerad av tiden, riktig rökartid _________________ Viktor Starkman |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
6:48 på ringen, klå det om ni kan!
|
<< 1, 2, 3 >> 9123 besök totalt |