Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2355 besök totalt |
Insug revisited - kompressormatning
Har läst igenom alla trådar som handlar om lämplig längd på insugsrör, var placera insprut etc. men inte hittat någon riktigt passande tråd, så då startar vi väl en ny: Problem: vad är lämplig längd för insugsrör i en installation som är kompressormatad? När man har en vanlig sugmotor vill man ju gärna stämma av rörens längd för att få till en lämplig resonans vilket ger luften in i motorn extra skjuts. Men om man nu har ett stadigt övertryck att tillgå funderar jag på om rörlängden är lika central? Eller är det kortast möjliga rörlängd som gäller för att få snabb respons? om rörlängden inte spelar så stor roll vid överladdning kanske jag kan komma undan med vad som rent fysiskt passar bäst på min motor... också placering av spridare är intressant - om man kör sugis vill man tydligen gärna ha sprutet i närheten av butterflyspjället på trotteln om jag har förstått det hela rätt? För att få en god luft/bränsleblandning med hjälp av den turbulens som normalt bildas där. Om man nu har det så lyxigt ordnat att det finns tillgång till separata spjäll vill säga. Det verkar onödigt vid överladdning... Motorn jag har i åtanke är en brabuskonverterad M103:a, 6 cyl 3,4liter. Jag hade tänkt mig att ladda den med en autorotor/lysholm kompressor, kyla insugsluften med 4-6 laminovastavar och låta DTA stå för motorstyrningen. Kanske sänka kompet något med hjälp av tjockare packning i toppen men helst inte...jag kommer inte att ladda hysteriskt mycket (tror jag vi får väl se om jag kan hålla mig ![]() Bifogar lite kladd om hur jag tänkte mig insuget konstruerat - rören blir väl ca 30-40 centimeter med kylpaketet som ett slags plenum som fördelar ut luften hyfsat jämnt... Trotteln hamnar före kompressorn hade jag tänkt mig...för enkelhetens och ljudets skull. Duget originaltrotteln tro eller ska man skaffa sig en herrejössestrottel? Vad är lämplig dimension för att mata 3,4 överladdade litrar? Vettigt eller helt fel? Förståsigpåare välkomna ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
Re: Insug revisited - kompressormatning
De va en hel mängd frågeställningar i den frågan. Jag tycker man får vara praktisk och välja kanalländer som ger en bra installation. Sedan funkar Lysholm bra vid lägre laddtryck. Spjällhus innan Lysholm låter bra. Sen e jag lite emot laddluft kyl då särskilt vid lågt laddtryck. Jag gillar enkla installationer. Men nu värmer Lysholm luften en hel del så det kan vara ide i alla fall. 1kg vet jag att det funkar utan kyl i alla fall. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
En enkel tumregel som stämmer rätt bra för 'diameter på spjällhus före kompressor - kontra effekt' är 10mm² per 1 hk.
Så ~50mm för ~200hk som exempel. (25*25*3,14/10=196) Angående rörlängder finns det väl redan många trådar som avhandlar detta? _________________ David Lindblom |
![]() |
Racetech
![]() |
2355 besök totalt |