| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken svets ska man köpa
|
8130 besök totalt |
|
Jag vet att detta ämne varit uppe innan, men jag behöver hjälp. Jag ska köpa en mig svets och köra med mison gas. Jag har både 220 och 3-fas i garaget. Hade tänkt att lägga ca 4000:- på en svets. Så till frågan vad rekomenderar ni att jag ska köpa, någon som har ett bra förslag _________________ R Malmström MSCC |
||||
|
|
||||
|
Äntligen nånting jag vet skapligt om på detta forum
Köp en Begagnad Esab/kemppi eller migatronic. Gärna 3-fas då dom svetsar bättre. nya budgetsvetsar svetsar inte sp bra enligt mig.. Vad ska du svetsa? (hur tjockt material alltså) _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
om du kan tänka dig att åka till Göteborg och hämta en svets så finns det en fet Kemppi till salu.
Jag har själv svetsat en del med den och kom väldigt bra överens med den. Ägs just nu av en kompis till mig. 3 fas 16A Står på hjul och har ett bra slangpaket som jag piffade upp med nya grejor under tiden jag använde den. Kan utan problem fraktas i en kombibil. Vet inte vad han vill ha för den här härliga maskinen men du kan få hans telefonnummer på PM och ringa honom.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Tanken är att jag ska ha den nu när jag bygger den nya sjuan, hur stark behöver man om man ska tex svetsa en båge?? så det mesta överstiger ju inte 3 mm. _________________ R Malmström MSCC |
||||
|
Köp en Tig i stället.
När man väl provat och blivit kompis med den så kommer du inte att vilja använda Mig/Mag:en mer. Sen jag köpte min Tig har jag inte använt Mig/Mag:en en enda gång och det är minst 3 år sedan. Köp en 1-fas 150-200 A av ett känt märke så kommer du att kunna fixa allt till ett Sevenbygge och mer därtill. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||
|
Re:
Jo men saken e den satt jag provat systersonens tig svets relativt mycke, och jag kan säg att jag hatar tig, men de e nog för att vi inte finner varnndra > , så att jag har bestämt mig för att köpa en mig/mag.
Men klarar man sig med ca 150 amp, om man skulle vilja svetsa en båge?? _________________ R Malmström MSCC |
||||
|
Jag är TIGförespråkare, men om jag ska MIGa så är 3fas maskin otroligt mycket enklare att svetsa med än 2fas (så länge vi pratar traditionella transformatormaskiner). Jämnare ström, renare ljusbåge osv. Stannar du på 3mm så behöver du inte mer än 180A. Köp den minsta 3fasmaskinen du kan hitta är mitt råd.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
moderna enfasmigar är riktigt skapliga. Problemen som var förr med att det var i stort sett ömöjligt att svetsa med dem är förbi... dvs spott-fräs eller att tråden fastnar eller att det inte bränner igenom osv.
Min easb lka 150 eller heter den 160? svetsar bättre än trefasaren på jobbet... säger väl kanske inte så mycket men den funkar bra och jag är vansinningt nöjd med den. Max tre mm plåt skulle jag vilja säga att den klarar Tig har sina fördelar, men för hobby/hemmabruk så tycker jag nackdelarna överväger. Det går åt en massa dyr gas och tid då tig är en långsam metod, oduglig för rostskadad plåt (även rengjord). Man behöver ofta tre händer och det är lång inlärningsperiod. För mig var det tvärtom... jag har en 3-fas AGA-Tig i källaren. Den har inte varit igång sen jag köpte enfas-migen för kanske fem år sen. Jag spar på den bara för att det går att svetsa med pinne med den också. _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re:
Den har jag sneglat lite på, den verkar vara helt ok, och priset är överkomligt.. _________________ R Malmström MSCC |
||||
|
Den här är perfekt för dig
http://www.blocket.se/stockholm/Migs _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Snegla mer
Har även byggt grenrör med den, och dom höll då längre än resten av bilen
och för de priset får du en rätt okej skärm med i din budget. _________________ Erik Holmén |
||||
|
Re:
Ingen från stockholm som ska neråt kontinenten inom rimlig tid som skulle kunna ta den med sig om man nu köper den??
_________________ R Malmström MSCC |
||||
|
köp en begagnad av bra kvallisort EX kemppi esab SOM du kan finna reservdelar till i många år frammåt,
kan ordna en kemppi för 5,500 är en ra230 strömkälla och en fu10 matarverk till dessa har jag massor av delar, _________________ peter johansson |
||||
|
Jag har nära inpå eldat upp mitt garage med en beggad Luna, Killen jag köpte den av hade reparerat truckar och den var genomgången, dvs renblåst och bytt trasiga komponenter. Den funkade bra i början men sen när man skulle svetsa de grövre dimensionerna så gick säkringarna hela tiden, hade då 3x10A i garaget men fick uppsäkrat till 3x16A. Då gick huvudsäkringen i huset istället, när jag bytt den så gick den direkt igen, när jag kollade svetsen glödde hela spolpaketet innuti... Fram med släckaren och hiva ut svetsen.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Ursäkta en liten trådkapning.
Någon som testat en "kombi" svets? http://www.tradlost.se/shop/product. MMA, TIG och plasmaskärare i ett. 5000:- och pedal kostar 700 extra. Låter onekligen ganska praktiskt, speciellt med plasmamöjligheten. Min gamla Telwin 1-fasare kan jag inte säga mycket gott om, fast det är delvis mitt fel som har hängt in en tyngre trådrulle än vad matarverket uppskattar.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8130 besök totalt |