| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stadga upp balkarna på e30 (vridstyvhets fråga)
|
1723 besök totalt |
|
Håller på att bygger om en e30 till banbil och har stött på lite problem med en av frambalkarna. Bifogar en bild här nedanför att visa vad jag pratar om.
Det är den nedre balken som knyter ihop bilens längsgående balkar. Tänkte ta bort den men framgick i min projekttråd att det skulle göra chassiet mer vingligt (absolut inget jag vill) så undrar vad ni tror om man t ex. skulle ersätta den med ett stag i form av ett stycke rör som går mellan balkarna. Det borde i mina ögon ge mer stadga än nuvarande lösning. Det här förövrigt min första tråd här på rejsa så hoppas ni kan visa era kunskaper här
Mvh _________________ Jesper Henriksson |
||
|
Ingen aning om den blir veckare av att ta bort balkarna men
jag har kapat bort min nedre balk i fronten helt & den övre är löstagbar idag Den går alldeles utmärkt på banan ändå
Men det är ju aldrig fel att styva upp bilen en svatsad bur & stag mellan tornen bak & franm är nog inte fel. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Vet att det är många som gjort det men människan i min projekttråd tyckte det var en dum idé så vill gärna dubbelkolla med er
Kommer ju köra med fjädertorns stag både fram och bak. Men då kapar jag den med glad min och sen om det får plats drar jag dit ett extra stag
_________________ Jesper Henriksson |
||
|
Den nedre balken bidrar med böjstyvhet till chassistyvheten, så det ska till ett bra biffigt rör för att ersätta den strukturmässigt. Ett fjäderbensstag är i sammanhanget verkningslöst och går inte att jämföra.
Balken sitter där av en väl genomtänkt anledning och ska sitta kvar om du vill ha en skapligt styv kaross. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Re: Stadga upp balkarna på e30 (vridstyvhets fråga)
Min tanke blev omedelbart: om balken är ivägen för motorn.....och det ska bli banbil.....så kvittar det nog. En e30 är lätt i bakänden i vanliga fall....och ska man sätta en så stor motor, så långt fram, kommar man försämta allt i allafall. Så om chassit vrider sig, kan kvitta. Det kommer att bli skit av det iallafall. Varför inte böra det rätt från början. Flytta motorm bakåt... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: Stadga upp balkarna på e30 (vridstyvhets fråga)
Jag tog bort mina balkar då det underlättar när man skickar i & ur motorn 20-30 ggr för att testa bygga om mm _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Tror mycket av varför den där balken sitter där är för att kylaren är monterad på den original. E36orna bla. har ingen balk där framme.
Motorn kommer flyttas så långt bak som möjligt utan att modifiera sönder chassiet och kommer nog inte ta i. Skulle bara underlätta att få i motorn då man kan rulla in den underifrån och sen bara hissa upp den på plats. Men ska tänka efter när jag börjar kapa där om det är nödvändigt! Tack för att ni hjälper till och ventilerar lite åsikter! _________________ Jesper Henriksson |
||
|
Handlar det mest om att balken är i vägen när man ska meka med bilen finns det en klart underskattad lösning...nämligen att göra balken demonterbar. En smart bult/skruvlösning blir lika bra som original men väldigt smidig när det ska skruvas.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Hela frontpartiet på bilden är bara tunplåt och sitter med ett fåtal punktsvetsar (jag har bytt den) gissningsvis gör den ingen skillnad alls för vridstyvheten, den håller kylare, motorhuv, frontplåt på plats.
Du kan tex inte bogsera eller lyfta i den, då viker sig hela balken (jag har provat) Rambenen hålls isär av framvagnsbalken, men E30in är väldigt klen i karossen, särskillt som dom flesta är rostiga i skarven mellan hjulhus/torped. Bättre o lägga ner jobb mellan fjäderbenstorn o kaross + fjäderbenstag, så kan man kapa bort allt framför hjulhusen om man vill. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1723 besök totalt |