Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 178, 179, 180 >> 87 besök idag (877890 totalt) |
Nya bromsar införskaffade
Gjorde igår klart affär på lite bromsar till bettan. Det bidde M3 E36 3.2 ok, belägg,skivor,spindlar,huvudcylinder och servoklocka. Allt till en human peng, grejorna kommer att göras vid och läggas på hyllan till kommande uppgradering av bilen, att köra dessa bromsar innebär ju tyvärr att jag måste växla upp till 16" Förhoppnigsvis kommer bromsarna den dagen dom är på plats att ge mig lite bättre feedback, rent funktionsmässigt har dom jag har idag funkat bra men stundtals tycker jag dom känns veka på något oförklarligt vis.. Stort tack till Martin G för din insats, guld värt och du vet att jag hade gjort detsamma! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Spakstället UA!
Jaha då var en lång dag strax slut, precis som jag.. Har pillat med bilen hela kvällen och påbörjat en del saker jag vill ha gjort innan resan till Nürburgring. Tanken var att det skulle renoveras bromsar idag men så bidde det inte, en viss vit M3 E30 ägare skulle renovera sitt spakställ och detta har jag haft på gång i kanske ett år så jag tyckte att vi skulle göra det paralellt. Det visade sig vara en del saker jag inte redde ut men med gemensamma krafter (här var jag snäll mot mig själv) fick vi ordning på det. I stort sett allt är bytt från lådan till näven så att säga, själva spaken kommer från Z3 1.9 och skall generera knappt 30% kortare lägen har jag för mig. resterande var lite lager,bussningar,stag,gummi, brickor och sådant som allt bidrar till den där goa tighta känslan ni vet :-) Utöver det bytte jag olja i diffen då den var bränd och luktade värre än skit, alltså RIKTIGT illa. På sikt skall ny diffkåpa på plats men det blir nog i vinter eller nåt, iallafall samtidigt med att nya utväxlingen kommer på plats. Jag har även bytt min yttertempmätare (tunga jobb) och hoppas slippa läsa minusgrader vid uppstart. Bromsrenoveringen får vackert vänta tills nästa gång det finns tid, utöver det har jag något litet missljud vid startmotorn när jag precis startat upp bilen, detta måste kollas upp och sen vill man såklart gå över bilen och se om man hittar några andra direkta brister. Hur blev då spakrenoveringen? Jo den blev riktigt kort i lägena och sjukt tight, jag gissar att den mjuknar upp en del men då vi skar ur gummit runt vissa delar och fyllde med speciallim så blev det rätt stumt, känslan jag har nu är helt annorlunda än förut, sportigt och stelt på ett manligt vis dock inte överdrivet. Det skall bli gott att få ordning på bromsarna oxå , originalbelägg i all ära men gud vad bortskämd man blir med XP8:orna, bettet är från en annan värld. Vem vet bettet kanske blir ännu bättre än förra omgången XP8 när det blir nytt belägg mot ny skiva, har noterat att dom inte gnisslat alls i sista omgången och det kanske är viktigare än man tror med nytt mot nytt? En ljusinställning skall tydligen göras oxå har jag hört ![]() Åtgärdslistan inför ringen har betats av en del alltså Brobizz för smidig överfart SE-DK-DK-DE (oj va små dom blivit) Plockat bort öglan bak o stängt igen luckan , hörde dom inte gillade att den satt på nere på ![]() Renoverat spakstället Bytt diffolja Tack till http://www.nfs.nu för all hjälp ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jaha dags för konbana i dag, arangemanget är i närheten av exotiska Knislinge i ovandelen av skåne.
blev väl en timmes sömn i natt, kunde fan inte somna trots att jag låg och räknade får som hoppade över häckar, försökte memorera ringen (gick åt pipan) osv.. Alltså alldeles för trött idag, nåja bilen blev precis tvättad men damsugningen hoppade jag ![]() Rapport från dagen kommer så fort den tagit slut ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Racerapport Konbanekörning på Bivaröd
Jaha då var det slut, en skit rolig dag som hade det mesta... Började dagen tidigt för att packa bilen med allt, då Bivaröd ligger 13 mil bort vill man gärna ha med sig lite extra saker i form av verktyg osv, bilen var väldigt smutsig så en snabb tvätt bidde det oxå. 07.30 mötte jag upp min vän i sin M3 E36 för en intressant färd upp till stället i fråga, det blev lite småvägar med inspirerad körning och trots att bilen var fullastad känner man hur härligt svängglad den är, jag tröttnar verkligen inte på kärran.. Koordinater inknappade i GPS:en visade sig vara helt felaktiga och en del anda hade samma problem, till slut hittade vi några på en mack som skulle dit och vi kunde leka följa John, ett kort tag senare var vi framme. Det gick inte att ta miste på att där fanns massor med kompetenta bilar, vilka som skulle drifta respektive köra konbana visste vi inte då. Efter anmälan och besiktning placerade vi ut våra saker, bytte hjul, trixade till lite camber.spände upp fjädring, kolla oljan och lite sånt. Förarmötet var på G men vi eller någon annan verkade inte veta var? Till slut gick vi bort till där vi trodde det var, det visade sig vara fel ställe och vi fick hoppa in i bilarna och köra ett par kilometer bort till konbaneaktivitetens eget förarmöte, det visade sig att vi skulle vara ganska långt bort och där hade ju dom som visste redan placerat ut alla sina saker, ahhrg lite störigt men vi orkade inte flytta våra saker utan lät det ligga på andra stället. Nåja, förarmötet hade tydligen varit kort och vi fick en minigenomgång, banan var på papperet ganska enkel men dom hade gjort en miss så att det blev lite tvärtom som på skissen i en del av banan, i mitt lilla huvud blir det för jobbigt och det skulle visa sig :-) Körningen började ganska kvickt vilket många verkade uppskatta, folk var såklart taggade. Vi var kanske 25 bilar eller nåt i den stilen och det var högst blandat, lite hondor,nån Cossie, en RS4,en subba, en Evo, Golf med pys, Speedster, Gt3, och en riktigt läcker silverfärgad 323ti :-) Först ut var GT3:an, han var nog lite taggad han oxå för det blev lite väl mkt gas i början och en kort stund senare tappade han fästet och det såg lite ruskigt ut ett tag men det redde sig. Själv stog jag en bit längre ner i startfältet och funderade på banan, jag blev som vanligt lite osäker och misstänkte jag skulle köra fel, när det väl var min tur pumpade kroppen ut adrenalin i vanlig ordning, iväg bar det och konerna passerades på ett vettigt sätt kändes det som, ner i vändningen och på samma sträckning igen fast baklänges. Här kom en miss då jag äntrade sista sektionen på tillbakavägen fel. Det bidde en körning till direkt och även här gick körningen bra tills jag gjorde samma misstag igen AHHHHRRGG!! alltså 2 felaktiga körningar direkt vilken start. Fick då berättat att där fanns små röda plastkupor på den sidan man inte skulle köra och så fort jag såg dom blev det hela lite ljusare, nu jäklar skulle det köra och det skulle köras rätt oxå heheh... Ganska snabbt blev man klar över att ett par av bilarna var extra snabba, en riktigt fräsch Audi RS4 var toksnabb men ännu snabbare var en Mitsubishi Evo som gled igenom banan i ett smått otroligt tempo. Vädret blev bara bättre och bättre och solen riktigt stekte oss ute på den öppna landningsbanan, skugga var något exotiskt och kalla drycker hade sålt slut snabbt om det funnits. Väntetiderna blev rätt långa med tanke på att vi var en 20-25 bilar och alla fick vars 2 varv, som tur var hade vi trevligt och stog och ljög för varandra och sparkade lite däck så tiden gick relativt fort ändå. Än en gång blev det min tur, full concentration, iväg med ett lätt hjulspinn, in med 2:an och avverkade första slalompartiet, allt flöt på vettigt och nu var det järnet bort mot sektion 2, här hann man minsann peta i 3:an innan det var dags att växla ner och slinka igenom det bortersta partiet. Längst bort blir det en helomvändning sådär perfekt tight och sedan tillbaka samma väg, vändningen är en sak som man säkerligen kan ta in eller tappa massor med tid på beroende på angreppstaktik. En lagom kombination av att glida fram och att sladda runt körde jag med och det kändes vettigt för mig, igenom första partiet, full gas och in med 3:an ett kort tag, hård broms och 2:an genom sista partiet, en knix på slutet gör att farten kommer ner lite innan mål och det är bra. Rundan kändes helt ok och tiden var vettig för att vara tidigt på dagen. Det tog inte så lång stund innan det var lunchdags och då stack vi bort till driftingarrangemanget en bit bort och hamstrade mat och dryck, kroppen skrek efter näring och allt smakade riktigt gott! Någon drifting fick vi inte se live då även dom hade lunch, det var uppenbart att som publik är driftingen ratraktivare att titta på då banan är byggd så att publiken står runt hela banan i stort sett och sedan händer det liksom mer med rök och däcksskrik och allt det där. Efter lunch var man taggad igen och nu ville man ju jobba ner tiderna lite, vi stog ganska långt fram i kön och ganska snart var det min tur igen, den här gången gick det också ok men några tider att tala om blev det inte, jämna medelmåtta tider verkade jag få nöja mig med. Startmotorn på bilen visade tydliga tecken på utmattning och för att spara den blev det till att putta bilen framåt i kön, i den här värmen och utan så mycket att dricka blev man mörare ju längre fram på dagen vi kom, värmen var skoningslös men det struntade man såklart i här skulle köras! Min tur igen och till en början flöt det på bra, i vändningen missade jag en växel och tappade tempot helt, utan att fokusera och med lite irritation i kroppen slarvade jag mig fram genon banan, i mitten på första sektionen efter vändningen påbörjades en sladd som slutade i ett par returer varav den sista blev en 360, lite snopen fortsatte jag utan att köra resten av slalomen, inget hände så det vara bara att ta nya tag. Resultatmässigt så var det 3 bilar som kördes fort och dom var relativt säkra i sina positioner, Evon var outstanding, en RS4 på andra placering var säker på sin placering och min polare som körde M3 E36 var 3:e snabbaste bil i stort sett helda dagen även om en Opel speedster gjorde allt för att gör det hela spännande. Själv hade jag i vanlig ordning medelmåttiga tider, jag var snabbare än en Porsche GT3 men långsammare än en Mazda 323, så det handlar mer om kompetens än kärra det var rätt uppenbart. Dagen löpte på och dom 3 eftermiddagstimmarna käkades upp i rena rama pacmantempot, jag rundade av min egen dag med två identiska tider på hundradelen och det här med jämna tider är positivt för då börjar man ha koll på banan, hade dom varit låga också hade det varit änu roligare :-) Nåja vi hade skitkul hela dagen och min polare körde ordentligt mkt snabbare för varje omgång, mot slutet hade han tider som var mkt nära RS4:an och betänk då att den har 4 hjulsdrift vilket är en trevlig feature i en konbana. Jag var mycket nöjd med dagen och nu började man känna att kroppen var i behov av vätska och lite vila. Efter att ha samlat ihop oss åkte vi bort och bytte däck och började packa ihop oss, prisutdelningen resulterade i en buckla till polaren i sin M3:a och det börjar bli tjatigt, förra helgen var det samma sak hehehhe, grattis iallafall Christoffer!! Vi tackade för oss och fortsatte att återställa våra bilar och samla ihop våra saker. På vägen hem lovade jag visa en Ystadsbo i en Honda vägen hemåt och vi började så smått att rulla, ganska snabbt hörde jag ett ljud jag inte kände igen och jag tyckte det luktade bränt gummi. Efter att ha lyssnat en del bestämde jag mig för att lyfta vä framhjul och det visade sig ligga an ORDENTLIGT, efter lite funderande insåg jag att jag hade satt en bakfälg fram och tvärtom, 1 timmes sömn natten innan gjorde en mer förrvirrad än vanligt, efter att ha switchat över däcken körde vi vidare, vilken tur man hade verktyg med sig så det gick smidigt. Jag tyckte dock inte lukten försvann och jag var tvugen att stanna en bit längre fram, hittade inget nu men ännu en bit fram fick jag en idé, tröttheten var uppenbar då jag hade gjort samma fel på andra sidan, det var verkligen i sista stund jag stannade för det hade blivit en ful skåra på insidan av däcket och en stunds körning till så hade vi fått ett trasigt däck. Det var bara att plocka ut mutterdragare,domkraft osv och byta däck en gång till :-) Vad är det man säger 3:e gången gillt? Till slut var allt ok och efter att ha investerat i lite dryck ställdes kosan mot söder, tröttheten brukar alltid komma som ett hammarslag i huvudet när aktiviteterna är slut och så var det nu också, en lång rak väg hem gjorde en tvungen att koncentrera sig för att inte nicka till, väl hemma blev det att slänga sig på soffan och pusta ut, det hade varit en alldeles underbar dag, rolig körning, bra stämning,sjukt bra väder och trevliga funkisar på konbanan. Nu är det inte så lång tid till bilen skall bekänna färg på Nürburgring och det finns fortfarande en del att göra på bilen som tex bromsar skall renoveras och startmotorn måste nog bytas. Men mer om det i en blogg längre fram! Video från ett av mina varv kommer snart, så länge bjuder jag på ett av mina misstag under dagen. http://www.youtube.com/watch?v=hc8i4 EDIT: Länk till ett varv på konbanan: http://www.youtube.com/watch?v=sNSUc _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re: Racerapport Konbanekörning på Bivaröd
Kul läsning Johan! Vi får hålla ögonen öppna efter när nästa anmälan kommer ut, det verkar vara körning den 13:e september nästa gång. Det ligger lite bilder från dagen här: http://www.carkings.se/forum/index.p _________________ ![]() BMW 120d BMW M3 E92 |
||||
Re: Racerapport Konbanekörning på Bivaröd
Tyvärr blir det nog till att välja här, skilsmässa eller konbana ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Förberedelser inför ringenresan
Ännu en trevlig kväll i goda vänners sällskap har genererat lite saker att bocka av på listan inför ringenresan. Nummer ett på listan var att renovera frambromsarna, skivorna var slut och dom hade överhettats samma skiva var även sprucken överallt i ytan till följd av överhettningen. Gummipackningarna till kolven i oken var riktigt riktigt kassa men efter lite tålamodskrävande jobb från Tobbe satt nya originalgrejor på plats. För övrigt gjorde jag resten själv, nya skivor, nya XP8:or, rengörning av okhållare, ok, smörja lite här och lite där och ihopa med alltsammans. Efter det blev det till att lufta bromsarna och när det är gjort har man en riktigt trevlig och god känsla i pedalen. Höger kränghämmarstag är defekt och skall bytas innan resan något jag upptäckte när jag var där och rotade runt. Jag passade även på att ställa krängaren i "komfortläget" alltså det mjukaste av dom 2 stegen som jag kan välja på. Vi har även hörnvägt bilarna idag och min egen lilla kärra fick följande nuffror. Vikt 2008 1260kg Vikt 2009 1147kg (efter 8.5kg avdrag för soppa mm.) Diff 113kg ![]() Edit: Dessa var lite ungefärliga och slutresultatet blev något annorlunda. Egentligen så är det ju intressant vad den väger vid bankörning och isåfall drar vi även av för diffen gat/ban däck/fälgar och detta genererar då en viktminskning på 17.6kg vilket blir 1129kg ![]() Övriga parametrar för hörnvägningen kommer inom kort men med mig på plats var det trevliga siffror fram och för lätt höger bak (80 pounds lättare än vä sida), vi testade att slänga in ett knappt 20kg tungt batteri på höger sida men diffen blev mindre än jag hade gissat så här krävs nog lite klurighet för att få till det. Riktigt roligt var det i alla fall att experimentera lite. Vägningen som gjorts är långt ifrån perfekt utförd men detta ger i alla fall en hum om hur läget står till, en dag skall det minsann göras en redig CW på bilen, det förtjänar den efter allt pill med den. Saker kvar att göra inför resan är följande Byta startmotor Byta bränslefilter Byte höger kränghämmarstag Montera Z3M förstärkningar i fjäderbenstornen fram Gå över bakbromsar Justera ljuset Ratt och stol skall ses över då det glappar lite Gå över andra punkter som är av vikt såsom bussningar,lager,vätskor mm. Inga tunga punkter egentligen men bilen har ju funkat bra, den går lite varm när man pressar den hårt och det är ordentligt varmt ute, men den når inga kritiska höjder och med lite värme på så går den snabbt ner till mitten. Dock blir det väl att man tar med sig lite reservdelar till bilen i form av däck,bromsdetaljer,vätskor och annat smått och gott. Snart är det bara en vecka kvar tills avfärd, jag känner mig inte stressad än men jag hoppas slippa stressmeck, en startmotor skall raggas fram och när den är bytt blir jag rätt lugn då resten är sådant jag fixar själv tror jag ![]() Stort tack till Need For Speed för all hjälp ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Bifogar en liten illustration över vår hörnvägning, se det som en grov översikt utan intentioner på att vara perfekt, kommentarer i stil med BANTA vänster sida av kroppen 30kg!, eller annat vettigt emottages tacksamt.
![]() ![]() Jag bifogar även förra årets upplaga och Jo jag vet att jag har gainat en hel del i vikt ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Kanske läge att byta fläktkopplingen....... Om du har problem med tempen. Du åker på den förr eller senare.
Kan var skönt att veta att den är fullt frisk...... _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Re:
Känner mig inte så orolig då den till vardags alltid är lugn, elfläkt med termostat kommer, jag vet dessutom en som fick grejor över som var perfekt för mig kärra ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Idag är det vilodag och batterierna laddas, fixade dock till förarbältet som varit tokigt monterat ganska länge, gick över ratten som glappade ordentligt, tokenkelt att lösa då centrummutterna lossnat
![]() Såg även över min förarstol som glappade lite men det var nog inom toleranserna då det är ett skjutbart underrede och ett visst mått av glapp får vara ok. Hade helt glömt bort hur bra det var med nya XP8:or och skivor, herrejösses vad bra det är med bilbälte när man kör in bromsarna ![]() ![]() Passar även på att lägga upp en länk till ett helt varv på konbanan 23/8 i Bivaröd. http://www.youtube.com/watch?v=sNSUc ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Inga större saker gjort idag,fick iallafall bytt bränslefilter vilket troligtvis inte var gjort sedan den var ny, allt som höll det gamla på plats var i uselt skick. På med ett nytt och lite rostfria slangklämmor så blir det så här tjusigt!
![]() Gjorde även ett tappert försök att justera mina framljus men dom blev utdömda i förskott nästan ![]() Även mina förstärkningsplattor till fjädebenshusen fick jag vara utan då dom ansågs onödiga, jag tjafsar inte om detta utan litar på min omgivning. Har även påbörjat en rengörning av interiören då den sett tråkig ut länge. Blir till att putsa upp den lite inför långresan. Det ser ut som en beifahrer är på G kan man säga ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Förstår inte alls nu ![]() ![]() Idag blir en lugn dag för bilen, mest puts och kanske en damsugning ![]() Inte så mycket i huvudet just nu utöver den där grisen ni vet ![]() ![]() Kvar att göra på bilen innan avfärd Byta startmotor (tydligen ett drygt jobb ![]() Byta kränghämmarstag höger fram Byta plastbiten över bränslefiltret (tungt jobb ![]() Se över bromsarna bak Putsa rutor/Damsugning/putsa inredning en smula Packa bilen full med däck/verktyg/vätskor/reservdelar ? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Mmms om det stämmer som dom säger att polizie har snörpt åt lite med reglerna går det nog inte att skruva på en plåt där bak, taxa igenom biljettluckan och bara ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Byte startmotor = måndag kväll om du kan
Ljusinställningen från kupén sänker ljusbilden om allt är rätt, så det skulle inte ställa den på tok för högt som i detta fallet. Kan ju vara omkastat inne i strålkastaren förstås, men jag hade nog skruvat tillbaka originalen istället... |
||||
232100 sekunder kvar sen bär det av mot
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Skall bli så gott och komma hem igen. Känns jobbigt när man varit borta så länge, är ju i stort sett exakt 2 år sedan nu. Extra skoj med en medpassagerare ner så går tiden lite fortare och så slipper jag höra mig själv sjunga. Idag blir det lite pill med bilen, så även imorgon. På onsdag blir det till att fylla bilen med allt som skall med och det blir en hel del. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Näst sista mekket innan ringen
Idag blev det mer mek med bilarna, näst sista dagen på lyft sedan håller vi tummarna för att allt håller. Tanken var att byta startmotor idag men så bidde det inte, jag började pilla med bakbromsarna och det slutade med att beläggen, skivorna,sköldarna,hjullager skall bytas, dock nöjde jag mig med att idag montera nya bakbelägg från en E34, det lät illa från bakbromsarna när man backade och när jag tog loss skivan trillade en del saker till handbromsen ut, även här noterades ett ordentligt slitage. Renovering av detta hade vi inte grejor till och tiden börjar tryta. Handbromsdetaljerna strippads bort och dom vitala saker som behövdes och som inte köps nytt sparades ner i en liten påse. Efter att ha filat,skrapat,smörjt osv hade vi till slut fina bromsar även bak om man nu bortser från handbromsen. Jag passade även på att montera ett skydd över bränslefiltret, det gamla hade levt ett hårt liv så jag gissar dom gör någon nytta. Jag var i valet o kvalet angående att göra ett oljebyte men det är nog 3-400 mil sedan sist och oljan såg ljus o fin ut så jag tror jag håller mig ett tag. Oljekylaren gör ju oxå sitt för att hålla oljan vid god vigör. Imorrn blir det startmotor,kränghämmarstag och lite annat smått som tex planering av vad som skall släpas med i form av verktyg osv. ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Då var det slut på skruvandet inför vår resa till Nürburgring eller åtminstone med saker värt att nämna.
Vi höll på ett bra tag med att byta startmotor då det var trångt som in i helskotta Utbytesstartmotorn var givetvis inte en likadan men vi hittade en 3:e som var mer lik. Tyvärr hjälpte inte detta, utan problemet kvarstår och min högst oproffsiga gissning är att det är något med startkransen men jag vet egentligen inget om detta så tiden får helt enkelt utvisa. Vid återmonteringen glömde jag koppla på backljuskontakten men det får jag försöka ta imorgon och byta torkarblad och packa bilen och tvätta bilen och massor med annat. Jag fick bytt det defekta kränghämmarstaget och efter demontering såg man att det var HELT slut. Skönt att det kom på plats iallfall. För övrigt har jag pillat med mitt kamerafäste och sågat till det så att det blev kanske 50% mindre och sedan lackat det. Filmning på ringen är inte tillåtet så fästet får bli diskret så får vi ser hur det går. Det känns som att onsdagen blir relativt stressig men det kan man kanske leva med då det blir desto roligare sen. Bilen känns mkt trevlig nu utöver backljus,handbroms och missljudet vid start. Kanske en framvagnsinställning hade varit en idé men jag fick aldrig någon kontakt med vår lokala expert på området sen rann det ut i sanden. Jag hoppas inte detta medför några problem kommande vecka. Näe nu är det minsann dags att packa lite. Det är nu mindre än 90000 sekunder kvar till avfärd ![]() Grymt stort tack till Need For Speed för all hjälp igår ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 178, 179, 180 >> 87 besök idag (877890 totalt) |