Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3177 besök totalt |
Staga upp (broms)huvudcylinder?
Tydligen väldigt effektivt på miator - ska fixas snarast! Ni med andra bilar; har ni också flex i torpedväggen? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
||
Torpedväggen flexar hmm... ganska mycket på Imprezan iaf.
Man kan se bromscylindern röra sig med blotta ögat - hej då pedalkänsla Jag tror det har nåt att göra med Japansk kvalitetstål, återvunnet från konservburkar ![]() En firma i Auistralien har tagit fram denna enkla lösning: http://www.mrtrally.com.au/shop/imag på bilden är motorrummet "något" rensat för att man ska kunna se nåt. _________________ Ola Gustavsson |
||
Det där är ju faktiskt en grymt bra idé. Skulle tro att alla huvudcylindrar rör sig när man trampar hårt. Framförallt vi som kör utan servo. _________________ Daniel Steiner |
||
Staga upp (broms)huvudcylinder?
Det är samma problem med BMW M3 E30. Syns inte så mycket uppifrån men upptäckte det när jag låg under bilen och luftade bromsarna en gång. Det flexar bra rejält. Måste gå att hitta en mer diskret lösning. _________________ bmw bmwsson |
||
Vet man vilket håll det flexar behöver man inte bulta fast huvudcylindern; det kan räcka med ett stöd. Jag har sett en lösning där någon bultade fast en liten gängad maskinfot under fjäderbenstaget (för de som har ett sånt...).
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Det måste ju vara bättre att staga pedalstället inne i bilen.........så slipper man brytningen i servo/h-cyl.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Verkar betydligt bökigare på min bil, men när bilen står så att jag kan krypa in och kolla i verkligheten (kollar i verkstadshandboken nu...) ska jag göra det. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Re: Staga upp (broms)huvudcylinder?
De flesta standardbilar har torpedväggar i karossplåt med pressade förstyvningar runt huvudcylindern (HC) och ett tvärsgående veck därunder, med förväntat resultat. Oftast kan jag nog lova att det är mest verksamt att svetsa en eller flera böjförstyvningar ner från HC till "golvet". Därefter en liten balk uppåt. Men jag börjar fundera på om det spelar sån stor roll egentligen? På en banträffbil/vardagsbil som man är ganska van hur den reagerar. Du vet hur mycket eftergivlighet som finns där och kanske behöver den också. Vid tex tå-häl, så är det väl vanligare med stort "spel" i gaspedalen som sabbar detta än att spelet föreligger i bromspedalen? Vi människor ska ju vara bättre på att dosera kraft än position (jfr joysticksen i JAS) men hur bekväma är vi vanliga dödliga med tex "bromsbulan" i en Citroen CX? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3177 besök totalt |