| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Översätta gasflöde för migsvets
|
5 besök senaste veckan (7642 totalt) |
|
Var och köpte en begagnad 5l gastub med Misongas i dag. Fick med en gasregulator med dubbla klockor. Problemet är att klockan som visar gasflödet är graderad i bar. Kan man översätta flödet från bar till liter eller behöver jag en annan regulator? Tacksam för svar. mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||
|
Du kan köra med den, men du har ingen aning om vilket flöde du har då. Men visst funkar det... ställ sekundärtrycket så att det pyser lagom ur munstycket.
Men bättre o för ett lättare liv: lägg den på hyllan o tjacka en av rätt typ... en eller ett par hundringar på feltema.. kommer inte ihåg vad en sån kostar där, men priset var klart anständigt när jag köpte en _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Snarare en bra metod, man ska inte elda på med för mycket gas i onödan. är ofta renheten som avgör hur mycket gas man behöver. rent lite gas, smutsigt mer gas. Har snålställt min gas ordentligt då jag är noga med att slipa innan. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
|
Har ett svagt minne att jag sett en typ av regulatorer som är graderade både i bar och i liter.
Är nästan helt säker på att det var till Mig. Då borde man ju kunna översätta rakt av från bar till liter. Ingen som vet? mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||
|
nej och nej, men lite ja
Bar är ett tryck, flöde är vad det låter som. Det är som så att har man en tryckskillnad över en strypning, dvs bar på mätaren och atmosfärstryck i andra änden på svetsslangen så får man ett flöde. Svetsslangen är inte konstruerad för att vara en strypning. Det gör att redan vid ett litet "bar" så kommer du att få ett för stort flöde. om du snor ihop en strypning.. gissningsvis ett i storleksordningen 0,3 mm hål o sätter precis efter regulatorn så skall du kunna få ett linjärt samband mellan bar och flöde (så länge det inte kommer upp i gasens ljudhastighet i strypningen). Det finns färdiga formler för att beräkna strypningar och åtminstone teoretiskt skall du kunna beräkna strypningen så att 9 bar motsvarar 9 liter per minut. köp en färdig regulator, det är inte värt det jobbet. När du svetsar så vill du koncentrera dig på svetsningen och inte hålla på o trixa/böka med regulatorn. ______________________ "Har ett svagt minne att jag sett en typ av regulatorer som är graderade både i bar och i liter. Är nästan helt säker på att det var till Mig." Ja Bar för att se hur mycket som är i tuben, liter för flödet till svetsmunstycket köp en färdig regulator
_________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Bar och liter är enheter för för helt olika storheter (tryck respektive volym). Dessutom tror jag inte du menar liter utan liter per sekund, dvs volymflöde. Det är alltså inte "översättningsbart". _________________ Pär Hylander |
||
|
Som agaton skrev, finns flödesmätare som du mäter flödet direkt vid gaskåpan, bör finnas på en affär som säljer svetsar etc.
Sen är det viktigt att inte använda för högt gasflöde, det finns då stor risk att det höga flödet drar med sig syre ner i svetsen med porer som följd. Så lågt som möjligt är bra för börsen och svetsfogen _________________ Joakim Eriksson Audi A6 2.4 - 1999 Audi 80 Competition - 1994 Audi S6 2.2 20vt - 1996 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (7642 totalt) |