Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2118 besök totalt |
Första intryck från en förstagångsbesökare
Igår morse var jag och en polare in om ringen innan vi körde till Spa för o kolla F1. Det var mitt första besök där och det var en del intryck som överraskade mig. Det första var hur fruktansvärt kaotiskt det var vid påfarten. Hetsk stämning bland de alldeles för många människor som var där. Infrastrukturen är ju en total katastrof. Parkeringsplatserna är för få, av och påfart går ihop och skapar KAOS! Annars så var det trevligt. Vad beträffar själva banan så var det en del som överraskade som sagt: Efter att ha sett timtals med filmer från ringen så har man ju byggt upp en bild av hur det kommer att vara och den stämde väl egentligen till största delen, men att man hade så bra sikt så pass långt fram i Hatzenbach hade jag inte väntat mig, inte heller att det var så pass kort sträcka från Quiddelbacher höhe till Aremberg. I Aremberg hade jag föreställt mig en betydligt större yta /avåkningszon innan staketet, men det fanns ju inte så mycket. Kompen i Fuchsröre är imponerande, betydligt högre än i Eau Rouge, även om själva kurvkomplexet inte var lika upphetsande som sin belgiska "motsvarighet". Precis som med Aremberg så hade jag väntat mig större öppna ytor vid Adenauer Forst, som förövrigt nyper precis lika mycket som i TV-spelen ![]() Efter det så var det mesta faktsikt som jag föreställt mig, borsett från att Bergwerk nyper ännu mer än jag förväntat mig. ![]() Efter högern efter Breidscheid så stod förresten en rejält frontmulad M3 som blåst om oss strax innan Quiddelbach på polarens varv... Redan där sa jag att den såg orolig ut. Den betedde sig som en gammal bil vars dämpare för länge sedan tagit slut. Karusellen var som förväntat och likaså hela vägen fram till Döttinger Höhe. Jag blev inte förvånad över höjdskillnaderna, kanske delvis pga att jag var i trakterna för några veckor sen, dock utan att besöka själva nordslingan. Det är en mycket trevlig bana, vars största problem verkar vara just det. Mitt varv var relativt fritt, jag blev omkörd endast av tre bilar, medan min polare hade oturen att råka ut för trafikkaos. Banan känns inte som en racingbana utan mer som avlyst landsväg, men lockar mig mycket ändå. Jag är klart imponerad och är sugen på att åka dit igen ![]() (fast de får gärna jobba på infrastrukturen runt banan) |
||
Vi var där under DTM helgen och parkeringen var då också en riktigt katastrof. Parkeringsvakter försökte styra upp kaoset men det gick sådär. Jag förstår inte hur man kan ha det så trångt trots att det finns så mycket plats runt om. Är det byggförbud där ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
om man inte gillar stressen med mycket bilar på parkeringen finns ju alltid gräsplätten på andra sidan gatan
![]() Jag tycker inte det är några större problem med parkeringen - om de bygger större och finare tror jag det bara kommer inbjuda till att fler bilar kommer och därmed fler bilar på banan.. ajajaj ![]() |
||
En idé hade kanske varit att man var tvugen att dra sitt ring card för att komma in på parkeringen med bil annars hänvisades man till apostlahästarna, på detta vis slappa alla som bara parkerar och står och glänser.
Kortet kanske till och med skall vara laddat med lite pengar eller varv, jag har inte koll på hur dom funkar ring carden.. Det måste ju gå att styra upp det bättre än idag tycker man. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Problemet är att alla vill vara där samtidigt, dvs på helgerna och under sommarmånaderna. Då jag har möjligheten har jag bara åkt dit under vardagskvällar (4 ggr i år) och unvikigt Augusti helt.
Men det var tämligen fullt den 6e Juli också inklusive gräsparkering på andra sidan gatan, dock inget kaos. När det gäller banan tunnas det ut väldigt snabb, det är knökfullt vid påsläppet men så fort det har flytit 2-3 varv så har många fått nog, framåt 18.30 är det oftast nån bil före vid automaten och inte många att passera på banan, då är det kul, de som åker då åker bra och man kan tuffa på riktigt fint. Detta förutssätter att det inte blir totalavstängning innan dess förstås, tyvärr ganska stor risk (2ggr av 4 för mig). Ska åka dit senare i September igen och sen under hösten, då är det mycket lugnare. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
"Måns W: Du nämner kompresionen på Spa. Har du fått köra där din lyckost? Efter ringen är Spa den bana i.a.f. jag skulle tycka det vore roligast att ha prövat på."
Japp ![]() Jag körde där 13 och 14 Juli i år med RMA. En UNDERBAR bana!!! och Eau Rouge/Radillion är en underbar kurvkombination! |
||
Re:
Absolut!! ![]() ![]() Det känns som om Jag drar det länsta strået här, då 30 mil i min Mazda knappast kan benämnas som komfortabelt eller speciellt upphetsande. Möjligtvis bullrigt ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2118 besök totalt |