Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
924 vs 944?
1 besök senaste veckan (1757 totalt)
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
924 vs 944?

Hej!

Det är så att jag alltid har velat ha en 944:a, och har stora planer på att snart införskaffa mig en sådan, men nu är jag lite osäker på om man inte ska köpa en 924:a istället o rusta upp tills den når samma pengar som en vanlig 944:a?

Skulle säkerligen få råd med en bur, r-däck, ngn rolig turbo, sportstol etc innan jag är uppe i priset av en 944:a väl?

Vad är det för skillnader i uppförandet hos en 924 o 944 på bana?.
senare 924 ska ju ha 944 motor oxå, borde ju nästan vara piggare än 944:an pga lägre vikt då?

jag vill ha lite mer info om 924:an, hur dyra är de i reservdelar gentemot 944:an?. Kan man få tag på glasfiberdelar billigt ?

m.m.

rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Finns nog en hel del skrivit i ämnet redan här på forumet (sök å kolla..)...

Hur som helst så kan man sammanfatta skillnaderna så här, du kan säkert göra en hel del med en 924:a för mellanskillnaden upp till en 944:a (20-25 för en fin 924:a och 40-50 för en 944) men du kommer liksom inte runt det faktum att motorn i 944:an är bra mycket trevligare (på köpet får du dessutom bättre bromsar å en del annat). Att sätta turbo på en vanlig 924:a går säkert men det är ytterst tveksamt om det är lönt, bättre att köpa en 924 Turbo istället (och få 944:ans hjulupphängningar osv.).

924S är modellen med 944:a motor, 150 hästar 86-87:a och 160 hästar 88:a, lite lättare (dock inte så mycket) än en 944:a och med bättre luftmotstånd...inte alls fel mao!!

Glasfiberdelar finns det en hel del till båda modellerna (det är ju egentligen bara skärmarna som skiljer dem åt).

Reservdelarna är billigare till 924:an eftersom den har fler delar som inte är Porsche delar utan VW/Audi.

oavsett vilken du väljer får du en trevlig bil som med relativt lite ändringar går jättebra på bana!

Torslanda
Här sen Nov 2002

En 924S är en 944 med 924 kaross. Det ända som jag kan komma på som skiljer är att 924S har bärarmar i plåt fram (det kanske även tidiga 944:or har ). En skaplig 924S håller ungefär samma pris som motsvarande 944.

En 944 är aldrig rostig (nästan iallafall) det gäller inte 924:or...........

Tycker att du skall satsa på en 944:a. Pruta Köpte mig en 944S -87 i sommras som var helt OK, lite småplock att fixa till. Den var billig.......

Skåne
Här sen Dec 2002

Har en viss erfarenhet av dom här kärrorna..så detta är min uppfattning
LT sport går bort pga låg motoreffekt, sisådär bil helt enkelt.
24 turbo, trevlig bil, bra effekt..kan få ganska bra snurr i dom med lite trim. Dock tröttnar man att köra med den turbolaggen. Trivdes aldrig riktigt med den :-( Fast den gick bra...med hiskligt turbotryck!
44a går bort tycker jag!
44b sena modellen, går nästan lika bra som 24T, men klart trevligare med den nyare inredningen, trevligare sitt komfort (inte samma lodrätta ratt ställning) Tyckte att det var en klart bättre byggd bil än dom tidigare. Mer lätt hanterlig än 24 turbo!
24s har jag ingen erfarenhet av...men som tidigare nämts så är det igentligen en obreddad 44a.

Sen har Porsche andra trevliga modeller...men har man förälskat sig i en vagn så har man :-)

Stockholm
Här sen Dec 2002

Tidiga 944;or (dvs. t.o.m. 85A) har samma plåtbärarmar som 924:an (både S, Turbo och den vanliga). Å sen har 924S samma inredning som tidiga 944:or ( i princip exakt samma som i de tidiga 924:orna fast av lite bättre kvalitet).

44:or från 85B och framåt har alubärarmar och en modernare inredning (jag misstänker att jag är en av få som gillar den gamla bättre...)...sen finns det ju 944S, S2, Turbo osv. med mer effekt...finns som jag ser det ingen anledning att välja bort varken den vanliga 924:an eller "944A"...båda är klart prisvärda och kul sportbilar!

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Ett sent inlägg efter nyåret här då...

Jag skulle nog satsa på en tidig 944a om jag skulle välja igen. Jag har en ganska risig 924:a men håller med tidigare talare om att motoreffekten är blygsam. Räknar dock med att den duger att lära mig svänga med.

Spana runt och lägg pengarna på ett friskt objekt (undvik rost och lär dig vilka de dyra reparationerna är!) så har du mycket vunnet. Objekt med risig inredning och möjligen kass lack vore ju drömmen?

och kör hårt sen!! Som nån vis människa här menade (ej bokstavligen): "Skruva inte för mycket, på sommaren vill man ju ha en åkklar bil hellre än att ligga i garaget."

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Magnus K skrev:
objekt med risig inredning och möjligen kass lack vore ju drömmen?

...säger han som envisas med att sätta tbx inredningen i svängbilen... *retas*

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Jag skulle nog inte tycka att en 924turbo skulle vara ett helt fel köp, tror de som behövs på en sådan maskin är en moderna turbo t.ex. från mitsubishi td04hl serien som sitter på volvo och saab. 924an har ju ett stenålders aggregat och responsen skulle bli bra mycket bättre med ett modernt aggregat.

Allmänt banåkaforum
924 vs 944?
1 besök senaste veckan (1757 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande