| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Letar efter 16V topp med 95mm cylinderdelning
|
5741 besök totalt |
|
Kanske helt tokigt projekt, men toppen flödar för dåligt och jag tittar alternativ. VW KL för litet. Ford Pinto/BDS för litet. BMW M42 har ett mått på 91mm Opel c20cx har ett mått på 93mm Honda H20 har ett mått på 94mm Vatten och oljekanaler går att ordna till. Drivning av kammen helst med rem Det vore fördelaktigt om det var insug på vänster och avgas på höger sida. Saab H motor? Mitsubishi eller Nissan? Borde vara en motor med 87-90mm i borr men jag har inte med ideér
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Kan tyvärr inte heller ge dig svar på din fråga, men kan hjälpa dig välja bort några toppar
De flesta, om inte alla, av Nissans 16v toppar har avgas till vänster så de passar ju inte ditt önskemål. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||||
|
Re: Letar efter 16V topp med 95mm cylinderdelning
Mercedes 190e 16v. världens näst högst flödande 4cyl standard topp.... 95,5mm i borr, kjedjedrift tyvärr.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Volvo B230 16V
Alternativt alutopp från S40 med 4 cylindrar, borr/slag låter bekant men jag har inte mätt cylinderdelningen. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
B230 har 96mm i borr, gissar att cylinderdelningen är några mm till. Den lilla fyan är väl den av Porsche utvecklade Modular motorn (4,5&6cyl) och då har den 83m i borr vilket troligen är för litet. Men tack ändå. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Den ligger över 300cfm vill jag minnas. Den vore toppen
Cosworth kunde sina saker
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Re:
orginaltoppen är 2V och flödar katastrofalt dåligt. Orginal är ca 150 cfm och även maxportad och större ventiler blir det inte mer än 200 cfm. Nu har jag turbo och kan tvångsmata till de effekter jag önskar. Toppen är till en 924 racekollega som siktar på betydligt högre nivåer. Skulle det visa sig att det gåar att modifiera en annan topp så funderar jag att hoppa på tåget
Fördelen är ett block och vevparti som är kraftigt överdimensionerat vilket inte många motorer är idag. En femma eller sexa är för lång och saboterar balansen. 944/968motorn kostar alltför mycket att plocka ur +500 pålitliga hästar ur. Well, en Audi 20V turbofemma är marginelt längre och klarar effektmålen med råge. Dessutom samma motorfamilj så det utbytet vore inte helt fel, men tekniskt är det inte orginalmotorn längre. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Re:
En tanke bara på en motor som är bortglömd å BILLIG på skroten! Mercedes motorer ur modellprogrammet 1993-2003 som heter M111 är enligt uppgifter ruskigt välbyggda de med. En motor som specielt skall vara överdimentionerad är den i E220 (w124) samt C230 (w202) (ej kompressor) den är på 2.3 L (2295 cc) 16-valve med borr/slag på 90.9 x 88.4 mm och ett komp på 10:4. = 150hk & 210Nm enl fabrik, men gav visst lite till i bilarna.... blocket & veven härstamar från M102 motorena som Cosworts sa var överspecade från fabrik... De skall gå att borra dessa block till 95mm å på så sett få ut 2.5l De finns folk som har tvångsmatat dessa maskiner duktigt å fått sanslösa resultat... Kammar & kolvar är lättare att tillgå till dessa motorer än till M102. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Intressant...
Delar M102 och M111 samma grundkonstruktion? Det förvånar mig att man bygger en motor med borr på 89mm och har gods över till att borras till 95,5mm. Den blir onödigt lång/tung, stora lagerytor, torsionskrafter i veven osv. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Fyller på med sånt jag vet så slipper du fundera på dem... Audi 4.2 har 90mm, Audi 3.6 har 88mm.
Vad har Porsche 928? 928 _(och alltså 944 och 968) är ju galet långa motorer - nu är de ju tyvärr inte på nåt sätt skapelsens krona men de kanske funkar? EDIT: Insåg att den har 100mm i borr och alltså inte funkar - puh, skönt... Slapp du den!! Porsche Cayenne då? Vad har den? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
|
Re:
Well, det är igentligen en dubbel golf motor så borr är nog snarare 81,0mm och 84,5mm. Annars hade den perfekt, med tanke på hur kamdrivningen ser ut. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Här finns en lista på Fordmotorer:
http://samwe.com/EngDim.htm eller http://www.fordracingparts.com/downl Mest gamla saker dock och man får räkna om från tummar till millimetrar. Jag hittar uppgift om att Ford Duratec (Mazda...) ska ha 96 mm i bore spacing, borr på 87,5 mm. Men bore spacing är inte bekräftat... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Jag tror att Henka menade att cc måtten mellan cylindrarna är 88 och 90mm. _________________ Markus Hasselgren |
||||||
|
Mätte på en av mina 16v toppar i garaget idag och cylinderdelningen är ca 103 mm. Är ju även kedja på dessa. Sprang förbi en Nissan CA18DET på väg ut ur garaget och den verkade ha ungefär 91 mm i cylinderdelning. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
|
Re:
Tråden handlar om cylinder spacing. Således postar jag cylinderspacing. Men en fråga - måste det vara precis 95mm? Borde väl funka med lite mer eller lite mindre bara förbränningsrummen går att "korrigera" så att det funkar? Eller? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
|
Re:
ju längre motor ju mer fel blir det _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
|
inte borr som efterfrågas utan cc mått cylindar _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Lite diff på måtten kan ju funka. Tänker på skillnaden på volvos b23 och b230 motorer som använder samma toppar men där 230 maskinen är förlängd 3mm mellan 2'a och 3'e cylindern. ///Jerry Lundgren _________________ K-Jetronic är fränt Jerry Lundgren |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5741 besök totalt |