| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
|
1, 2 >> 7291 besök totalt |
|
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
Är du seriös med att spara vikt? Här är en tråd med bra och knasiga idéer på hur man kan spara vikt.
= Titanium fittings for brake lines Viktbesparingen är 10 gram per montering jämfört med rostfritt stål!
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Re:
om urborrningen görs genomgående sparas flera kilo på oljan som rinner ut
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Aluminiumkardeler i kablarna istället för koppar, sparar nog ett par kg på en lite modernare bil.
Svårt att hitta alukabel i mindre dimensioner bara, brukar mest användas i kraftledningar... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Dock krävs grövre dimension om man kör alukabel, så varken vinst eller förlust viktmässigt.
_________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||
|
Re:
Densitet (g/mL, Kg/L): Alu 2,7 Koppar 9,0 Resistivitet (ohm*meter): Alu 27n Koppar 17n Så för att få samma resistans i en alukabel som i en kopparkabel så behöver du öka arean från tex 17mm2 till 27mm2, då minskar vikten till 47%... Men Alukablage är ju förmodligen mera utmattningskänsligt samt oxiderar mycket lättare än koppar. Visst vill man ha kabelbrott inuti isoleringen nånstans i motorhärvan (oftare än vanligt)... Kortare och färre kablar kan ingen argumentera emot. LiFePo-batteri så nära startmotorn som möjligt är ju en tanke (tex mitt i triangeln startmotor-huvudsäkring-generator). Annars är ju hålborrade titanskruvar ett härligt alibi för att plöja en OLWpåse extra
|
||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Men allvarligt talat, rör för bränsle, kylvätska och motorolja i aluminium? Det borde väl funka bra?
Slang eller koppar/stålrör väger ju massor i jämförelse. Hålborrade kamaxlar finns i en del motorer, måste finnas mer grejer att spara vikt på! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Senaste viktminskningen i min bil var backspegeln som fick gå....
orginal vägde ju BLY jämnfört med en liten i plast på sugkopp. + att jag kunde montera den LÅGT så viktpunkten sänktes ytterligare ngn mikrometer....
_________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||
|
Här kommer ett till:
Standard Porsche bolts weigh 100 grammes each, and as all Porsche owners have found out to their distain, they rust and look very unappealing. our Ti bolts weigh 65grammes each and dont rust ! A weight saving per car, unsprung mass of 0.7KG Iofs om det rostar kommer det att väga mindre med tiden. Det är därför italienska bilar blir snabbare med åren!
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Färgkombinationen på den här bilen gör det nästa outhärdligt att titta.
MEN - ta dig en titt på all viktbesparing... Han tror han ska komma ner till 1000 kg, från 1400! http://forums.rennlist.com/rennforums/964-forum/493604-america-gs-consolidated-thread.html Front Suspension: - one piece cast titanium uprights with carbon fiber cooling ducts - ceramic ball wheel bearings - titanium adjustable ball joints - carbon fiber a arms - titanium/aluminum drop links - titanium/aluminum track rods - integrated 300M ion impregnated axle/center screws - titanium centerlock hubs with integrated titanium driving pegs - 350 mm x 34 mm carbon ceramic brake disks with floating 2618 aluminum bells mounted with titanium bobbin systems with air gaps - carbon fiber/titanium venturi-effect integrated left and right suspension links, cross-member and under-tray with access door - titanium fasteners to this will be attached: - carbon fiber struts with integrated angle adjustment - true 4-way adjustable titanium/aluminum dampers with blow off pistons --electron beam welded hard chromed titanium outer shafts and titanium hard chromed inner shafts -- connected by stainless steel braided Raychem covered hoses with machined fittings with -4 titanium quick disconnects to reservoirs with integral adjusters - aluminum integrated front spring caps/spacer sleeves/nut sleeves - beta c titanium main and helper springs with ultra high molecular weight plastic transition pieces - aluminum 4-way spring rate adjusters with integrated titanium locking mechanism - aluminum lithium monobloc 8 titanium piston calipers with air gaps, two pads per side, quick release pad pins, titanium quick disconnects in place of bleed screws and titanium quick disconnects in the lightweight stainless steel braided Raychem covered hoses with machined titanium fittings between the calipers and the chassis hard lines - 4130 zinc passivate coated anti roll bar with 5-way adjustable 4130 machined ends with orkotr bushings, titanium bushing stops, titanium mounting brackets and titanium fasteners - titanium/steel center lock nuts - one-piece forged magnesium center lock wheels with titanium pressure shims. osv. Osv... Light weight, Titanium, Carbon Fiber, Gold, aluminum lithium... words/phrases you will see used often when you start going over the threads... and no, forget about trying to buy any of this stuff... some of the people here have been lucky enough to receive something for their help testing a part...
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Re:
Såna har jag på rs2:an, visste inte att om det när jag skulle byta däck första gången, satan va snopen jag blev, sjukt lätta Men, folk har köprt med muttermaskin och dragit hjulen innan = dom ser ut som skruvmakaroner= får köpa nya= dyrt
_________________ A l e x l i n d a h l |
||
Har för mig att man använder silverkabel i flygplan och diverse high-tech räsers. |
||
|
Alla gamla porschar har väl lättviktsmuttrar på hjulen ? dom på min 924 turbo hade ärgat bort så mycket att jag nästan inte fick av dom. Ligthweigth it is
. Nu sitter där istället äkta stålmutter
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re:
dom kunde lättat bromsskivorna istället, vilka monster! jaja, är väl lite OT dethär kanske.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Kortare bultar är väl ett enkelt sätt?
Tycker att man ser många äldre bilar med "för långa" bultar. Ett toalettbesök innan man rullar ut på line up kan ge några hekto
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
|
1, 2 >> 7291 besök totalt |

