Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
1, 2   >>
7291 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!

Är du seriös med att spara vikt?

Här är en tråd med bra och knasiga idéer på hur man kan spara vikt.



= Titanium fittings for brake lines

Viktbesparingen är 10 gram per montering jämfört med rostfritt stål!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Den här urborrade titanoljepluggen spar nog mer än 10 g.


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Den här urborrade titanoljepluggen spar nog mer än 10 g.


om urborrningen görs genomgående sparas flera kilo på oljan som rinner ut

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Aluminiumkardeler i kablarna istället för koppar, sparar nog ett par kg på en lite modernare bil.
Svårt att hitta alukabel i mindre dimensioner bara, brukar mest användas i kraftledningar...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Re:

Anders Karlsson skrev:
Aluminiumkardeler i kablarna istället för koppar, sparar nog ett par kg på en lite modernare bil.
Svårt att hitta alukabel i mindre dimensioner bara, brukar mest användas i kraftledningar...


Dock krävs grövre dimension om man kör alukabel, så varken vinst eller förlust viktmässigt.

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



En annan favorit är att fräsa bort nå'n mm av godset på motorblock i gjutjärn.
Minns att man kunde spara 3,5 kg på ett 2 liters Opelblock.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Hedlund skrev:
Dock krävs grövre dimension om man kör alukabel, så varken vinst eller förlust viktmässigt.
Joho då, vikskillnaden är bra mycket större än resistansskillnaden.
Densitet (g/mL, Kg/L):
Alu 2,7 Koppar 9,0
Resistivitet (ohm*meter):
Alu 27n Koppar 17n

Så för att få samma resistans i en alukabel som i en kopparkabel så behöver du öka arean från tex 17mm2 till 27mm2, då minskar vikten till 47%...

Men Alukablage är ju förmodligen mera utmattningskänsligt samt oxiderar mycket lättare än koppar. Visst vill man ha kabelbrott inuti isoleringen nånstans i motorhärvan (oftare än vanligt)...

Kortare och färre kablar kan ingen argumentera emot. LiFePo-batteri så nära startmotorn som möjligt är ju en tanke (tex mitt i triangeln startmotor-huvudsäkring-generator).

Annars är ju hålborrade titanskruvar ett härligt alibi för att plöja en OLWpåse extra

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Syrrans lady cup Lancia A112 hade en lättningsborrad generator!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Jag har lättborrat min gaspedal av plast!


...men för att kompensera det har jag lagat rost med dödsmetall...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tidigare har det väl florerat en bild på en bil med buren byggd i avloppsrör av plast.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Men allvarligt talat, rör för bränsle, kylvätska och motorolja i aluminium? Det borde väl funka bra?
Slang eller koppar/stålrör väger ju massor i jämförelse.

Hålborrade kamaxlar finns i en del motorer, måste finnas mer grejer att spara vikt på!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Senaste viktminskningen i min bil var backspegeln som fick gå....

orginal vägde ju BLY jämnfört med en liten i plast på sugkopp.
+ att jag kunde montera den LÅGT så viktpunkten sänktes ytterligare ngn mikrometer....

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Här kommer ett till:

Standard Porsche bolts weigh 100 grammes each, and as all Porsche owners have found out to their distain, they rust and look very unappealing.

our Ti bolts weigh 65grammes each and dont rust !

A weight saving per car, unsprung mass of 0.7KG

Iofs om det rostar kommer det att väga mindre med tiden.

Det är därför italienska bilar blir snabbare med åren!


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Färgkombinationen på den här bilen gör det nästa outhärdligt att titta.

MEN - ta dig en titt på all viktbesparing...

Han tror han ska komma ner till 1000 kg, från 1400!

http://forums.rennlist.com/rennforums/964-forum/493604-america-gs-consolidated-thread.html

Front Suspension:
- one piece cast titanium uprights with carbon fiber cooling ducts
- ceramic ball wheel bearings
- titanium adjustable ball joints
- carbon fiber a arms
- titanium/aluminum drop links
- titanium/aluminum track rods
- integrated 300M ion impregnated axle/center screws
- titanium centerlock hubs with integrated titanium driving pegs
- 350 mm x 34 mm carbon ceramic brake disks with floating 2618 aluminum bells mounted with titanium bobbin systems with air gaps
- carbon fiber/titanium venturi-effect integrated left and right suspension links, cross-member and under-tray with access door
- titanium fasteners

to this will be attached:

- carbon fiber struts with integrated angle adjustment
- true 4-way adjustable titanium/aluminum dampers with blow off pistons --electron beam welded hard chromed titanium outer shafts and titanium hard chromed inner shafts -- connected by stainless steel braided Raychem covered hoses with machined fittings with -4 titanium quick disconnects to reservoirs with integral adjusters
- aluminum integrated front spring caps/spacer sleeves/nut sleeves
- beta c titanium main and helper springs with ultra high molecular weight plastic transition pieces
- aluminum 4-way spring rate adjusters with integrated titanium locking mechanism
- aluminum lithium monobloc 8 titanium piston calipers with air gaps, two pads per side, quick release pad pins, titanium quick disconnects in place of bleed screws and titanium quick disconnects in the lightweight stainless steel braided Raychem covered hoses with machined titanium fittings between the calipers and the chassis hard lines
- 4130 zinc passivate coated anti roll bar with 5-way adjustable 4130 machined ends with orkotr bushings, titanium bushing stops, titanium mounting brackets and titanium fasteners
- titanium/steel center lock nuts
- one-piece forged magnesium center lock wheels with titanium pressure shims.


osv. Osv...


Light weight, Titanium, Carbon Fiber, Gold, aluminum lithium... words/phrases you will see used often when you start going over the threads... and no, forget about trying to buy any of this stuff... some of the people here have been lucky enough to receive something for their help testing a part...









thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



Re:

Erik B skrev:
Här kommer ett till:

Standard Porsche bolts weigh 100 grammes each, and as all Porsche owners have found out to their distain, they rust and look very unappealing.

our Ti bolts weigh 65grammes each and dont rust !

A weight saving per car, unsprung mass of 0.7KG

Iofs om det rostar kommer det att väga mindre med tiden.

Det är därför italienska bilar blir snabbare med åren!


Såna har jag på rs2:an, visste inte att om det när jag skulle byta däck första gången, satan va snopen jag blev, sjukt lätta

Men, folk har köprt med muttermaskin och dragit hjulen innan = dom ser ut som skruvmakaroner= får köpa nya= dyrt

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141





Hål väger inte mycket. Hålsågen är din kompis.
Status 816 kg med 10 liter bränsle.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Citat:
Hedlund skrev:
Dock krävs grövre dimension om man kör alukabel, så varken vinst eller förlust viktmässigt.
Joho då, vikskillnaden är bra mycket större än resistansskillnaden.
Densitet (g/mL, Kg/L):
Alu 2,7 Koppar 9,0
Resistivitet (ohm*meter):
Alu 27n Koppar 17n

Så för att få samma resistans i en alukabel som i en kopparkabel så behöver du öka arean från tex 17mm2 till 27mm2, då minskar vikten till 47%...

Men Alukablage är ju förmodligen mera utmattningskänsligt samt oxiderar mycket lättare än koppar. Visst vill man ha kabelbrott inuti isoleringen nånstans i motorhärvan (oftare än vanligt)...

Kortare och färre kablar kan ingen argumentera emot. LiFePo-batteri så nära startmotorn som möjligt är ju en tanke (tex mitt i triangeln startmotor-huvudsäkring-generator).

Annars är ju hålborrade titanskruvar ett härligt alibi för att plöja en OLWpåse extra


Har för mig att man använder silverkabel i flygplan och diverse high-tech räsers.

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Alla gamla porschar har väl lättviktsmuttrar på hjulen ? dom på min 924 turbo hade ärgat bort så mycket att jag nästan inte fick av dom. Ligthweigth it is . Nu sitter där istället äkta stålmutter

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



Re:

Cédric skrev:
Alla gamla porschar har väl lättviktsmuttrar på hjulen ? dom på min 924 turbo hade ärgat bort så mycket att jag nästan inte fick av dom. Ligthweigth it is . Nu sitter där istället äkta stålmutter


dom kunde lättat bromsskivorna istället, vilka monster!

jaja, är väl lite OT dethär kanske..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 398



Kortare bultar är väl ett enkelt sätt?
Tycker att man ser många äldre bilar med "för långa" bultar.

Ett toalettbesök innan man rullar ut på line up kan ge några hekto

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Johan Tryggvesson skrev:
Kortare bultar är väl ett enkelt sätt?


Gör man dom bara tillräckligt korta blir man av med vikten från alla 4 hjul också

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
1, 2   >>
7291 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande