| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olja till E30 M20B25, och uppstarts- / inkörningstips
|
1 besök senaste veckan (4035 totalt) |
|
Hejsan! Ska starta upp min nyrenoverade motor till helgen men kan inte bestämma mig för vilken olja jag ska köra. Har nog bestämt mig för att köra någon av Mobils oljor och då är det Mobil 1 0W-40 eller Mobil 1 5W-50 Motorn ska gå som sugmotor till en början men ska överladdas med turbo, målet är nästa år. Så vad tycks, 0W-40 eller 5W-50? Eller kanske någon helt annan olja? Ska starta en nyrenoverad motor för första gången också, tips emottages gärna! och inkörningen, något speciellt att tänka på? _________________ Emil Ballovarre |
||||
|
Re: olja till E30 M20B25, och uppstarts- / inkörningstips
Använd en billig mineralolja och byt oljan oftare istället, mitt tips. Syntetoljan "smörjer för bra" så kolvringar inte slits in som de ska tex. (jag minns inte riktigt vilka motordelar det var) Inkörningar finns det många läror om, vad är bytt? Det finns en inkörningspasta man sätter på tex kamaxel vid nymontering, för att det ska finnas en smörjfilm där innan oljepumpen byggt upp tryck. Just oljetryck ska du försöka uppnå innan du startar upp den, dra runt på startmotorn utan tändstift tills oljetryckslampan slocknar. Vissa motorer kan behöva specialtrix för att oljefylla pumpsystemet när det stått tomt och skottar luft i början. Jag läste i manualen för megasquirt att vissa motordelar kan vara rekommenderade att gå en viss tid när de nymonterats. Därför rekommenderades man att starta upp en nyrenoverad motor med tidigare bränsle/tändningsstyrning bara för att vara säker på att den startar och går den tiden. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
Re: olja till E30 M20B25, och uppstarts- / inkörningstips
Toppen renoverad, original kam, vippor och fjädrar i bra skick, ram- och vevlager, kolvringar, oljepump, vattenpump, mm Tycker Mobil har rättså bra priser på sina oljor: 499:- för 4 liter 5W-50. (Castrol 0W-30 som BMW Kristianstad rekomenderar kostar 766:-/4 liter... med 15% rabbat....) Men det där du sa om smörjningen, jag kanske skulle kört in motorn på en mineralolja? Vill nog köra syntet sen i alla fall, vet inte varför men...
_________________ Emil Ballovarre |
||||
|
Köp enklaste mineraloljan av rätt viskositet för din bil på Biltema e.dyl. Och kör in de nya lagren ca 40-50 mil, byt sedan till den oljan du tänkt köra på. Är man petig byter man ut oljefiltret efter några timmars drift.
Låt bilen gå varierat, utan att segdra på växlarna, med gradvis ökande varvtal efterhand under inkörningsperioden. Har du en helt ny kam/lyftare så ska du hålla lite varv ca 2500-3000 direkt vid uppstart ett par minuter. Ska ej gå ner på tomgång under inkörning av kammen. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
en trevlig sak på m20n är att du kan lyfta locket för fördelare som finns i blocket.
Under det finns ett drev man kan plocka bort, sen kan du köra oljepumpen manuellt med typ en borrmaskin så du kör fram olja dels in i pumpen och sen ut i alla kanaler. Se petar du bara tillbaka drevet och locket och startar. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Eller så kan man köra motorn på startmotorn en liten stund med urplockade tändstift och säkringen för bränslepumpen borttagen.
Mina M20 kör jag på Q8 Formula F1 10W-50 då de endast körs på sommaren. Vettigt pris och tillräcklig kvalitet (API-SL). Vettigt att byta olja och filter efter ca 50 mils inkörning med nya grejor. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||||
|
Re:
Ang tillräcklig kvalite kolla vad som fanns när bilen var ny då kommer du upptäcka att så dålig oljeklassning inte finns idag .Sen är det inte fel med bättre olja.
Som skrivits tidigare inkörning med billig mineral olja byt olja plus filter 1-2 ggr. Sen i med lämplig synetolja nu kan man börja köra hårdare _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Jodå. T.ex. Stiga original Gräsklippar olja rak SAE-30 är en API-SF som rekommenderas i manualen (beroende på årsmodell).
Dock inget jag skulle hälla i min motor
BMW rekommenderar dock en BMW Special oil klassad olja (eller högre) i TIS för äldre bilar...
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (4035 totalt) |