Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vill ha in en rolig motor i min Clio- 91
1, 2   >>
5034 besök totalt
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009

Trådstartare

Söker motor, meckplats och /eller någon som vill utföra jobbet mot ersättning.

Någon som har förslag eller har en roligare motor att stoppa i en liten Clio?
Betalar även för att få själva jobbet gjort ifall ngn har meckplats, kunnandet och tiden

Måste eventuellt renovera aktuell orginalmotor (1.8 16V, ca 137 Hk) och funderar på att byta helt istället.

Normalt passar Volvo 440/480 motorer rakt in samt Megane med lite modifiering för infästning osv. Annat?

Tips eller förslag emottages.
I annat fall kanske bilen åker till någon som själv ville uppgradera osv - men bilen är jäkligt kul att köra på konrace och bana så jag vill helst få till det men en roligare motor.

Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: vill ha in en rolig motor i min Clio- 91

Dompan skrev:
Söker motor, meckplats och /eller någon som vill utföra jobbet mot ersättning.

Någon som har förslag eller har en roligare motor att stoppa i en liten Clio?
Betalar även för att få själva jobbet gjort ifall ngn har meckplats, kunnandet och tiden

Måste eventuellt renovera aktuell orginalmotor (1.8 16V, ca 137 Hk) och funderar på att byta helt istället.

Normalt passar Volvo 440/480 motorer rakt in samt Megane med lite modifiering för infästning osv. Annat?

Tips eller förslag emottages.
I annat fall kanske bilen åker till någon som själv ville uppgradera osv - men bilen är jäkligt kul att köra på konrace och bana så jag vill helst få till det men en roligare motor.

Ska det vara värt besväret att göra ett motorbyte borde en klart starkare motor vara valet.

Tex turbosnurra från S40 eller dkv/vw 1,8t eller en type-r motor från Honda.

Alla ligger på runt 200 hästar och du borde då utan problem kunna regbes som ombyggt fordon. Trimpotentialen är lite olika på grundmotorerna och även karaktären.

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Det givna valet är en Clio Sport motor då slipper du alla problem med besiktning också. Finns massor av sådana konverteringar gjorda i UK. Vill du massera vidare finns det massor av prylar att frambringa.

Just denna motor är på 169hp och kan med ganska enkla medel skrämmas upp till 180-200hp.
http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode . . . .

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Dignell skrev:
Det givna valet är en Clio Sport motor då slipper du alla problem med besiktning också. Finns massor av sådana konverteringar gjorda i UK. Vill du massera vidare finns det massor av prylar att frambringa.

Just denna motor är på 169hp och kan med ganska enkla medel skrämmas upp till 180-200hp.

passar på orginal lådan åxå bara att stoppa i men du behöver ett eftermarknadssprut, om du inte kan skicka f4r boxen på avkodning, men har läst att om man sedan programerar om boxen kan spärren försvinna om man inte använder en emulator till att ta bort spärren..

kunde du köra hela vägen hem??

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Hittade en på CliOSport.net som stoppat i en Volvo T4 snurra, inte ett lätt ingrepp. Som sagt en Clio Sport F4R snurra skulle jag föredra eftersom allt passar.

http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?t=444999

Tony: om man får med kabelhärva/box till motorn behöver man väl inte programera om?

Här finns en länk till en snubbe stoppat en 172 snurra i sin 16v.

http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?t=296184

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Dignell skrev:

om det inte är en identisk motor med vad han har så måste bilen FORTFARANDE reg-bes med nya motorn för att användas lagligt på väg. Ingen skillnad att det är samma märke.

Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Dignell skrev:

om det inte är en identisk motor med vad han har så måste bilen FORTFARANDE reg-bes med nya motorn för att användas lagligt på väg. Ingen skillnad att det är samma märke.

Precis som att någon på besiktningen skulle fatta att motorn är bytt.... Sen om man vill göra det 100% lagligt är väl upp till var och en. Stoppar du i en turbo snurra eller en Honda motor lär det dock vara rätt uppenbart vad du gjort.

Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Intressant.

Clio Sport låter ju som ett bra alternativ och skall motor bytas så ja..starkare alternativ gör mödan lite mer värt

Visst kom jag hem hela vägen Tog sin lilla stund dock men ljudet försvann bitvis också!? nu låter den knappt men sen har ja inte tagit i alls å andra sidan så...

Ja, då är det bara att hitta en bra meckplats och skaffa en ersättningsbil säsongen ut.

Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Dignell skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Dignell skrev:

Precis som att någon på besiktningen skulle fatta att motorn är bytt.... Sen om man vill göra det 100% lagligt är väl upp till var och en. Stoppar du i en turbo snurra eller en Honda motor lär det dock vara rätt uppenbart vad du gjort.

Den dagen det blir en olycka är det tyvärr väldigt stor chans att det kommer tittas nogrannt på motornummer etc. Skulle det då vara fel kan ersättningen bli väldigt dålig

Det brukar ju vara just vid olyckor etc det är bra att ha en laglig bil, kör man utan att hamna i olyckor eller stoppas av polisen behöver man varken försäkring, påställd eller besiktad bil etc.

Göteborg
Här sen Nov 2002

BMW 330i -05
Citera
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
nej men!?

Jag måste utveckla mina sökkunskaper här på forumet. (men samtidigt ville jag se om folk hade andra förslag än det jag kände till så klart).

Tackar för tipset - har tagit kontakt!

Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Funderade lite över det du sa att låta någon annan göra jobbet...

Tror ärligt talat att du får lov att bita i det sura äpplet själv, låda motor + andra delar = minst 15.000kr

om du lusläser den tråden i det brittiska forumet jag postade och ser vilket jobb det är speciellt med kabelhärvan, mycket tidsödande. Så har jag svårt att se att du skulle komma undan med en kostnad på under 15.000 bara för jobbet. För 30.000kr är det bara 10.000 upp på en Clio Sport 00-01.

Förresten verkar det vara plug and play på nästan allt gällande Clio Sport motorn precis som vi trodde. Det enda som behöver byggas om är styrväxeln.

Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Ja...funderar mycket på detta själv...

Tänkte mest att någon kan göra det på mindre än halva tiden jag skulle göra det på med rätt och ALLA verktyg som behövs, meckplats och mer vana. Jag kan då göra mer av det "jag skall göra" och få pengar över förhoppningsvis

Men visst tidsfaktorn verkar ju vara boven i alla dessa bildramor (på denna nivå).
Problemet är att jag i dagsläget inte kan lösa det själv.

Men om dina kalkyler stämmer, vilket dem ju gör, så är det egentligen bara att inse att bilen borde åka för innan allting är klart och man inte kan göra det hela själv så är det enklare att köpa upp sig till en vassare modell.

Tänkte bara att det finns så många duktiga här och någon kanske behöver extra pengar. Man hittar alltid en lösning

Jag såg den engelska tråden och det var ju helt sjukt!!! Tom dem bevandrade på forumet där säger att man aldrig skådat på en ihärdighet. Killen hade ju plockat ut motorn säkert 30 gånger. Om det räcker...

Nåja grubblar vidare! Tack för tipset.

snart dags att köpa in nytt känner jag. synd då bilen är verkligen rolig och ligger bra. perfekt för någonsom kan utveckla i egen geri. Jag kan dock inte riktigt. Läxa till nästa inköp kanske

Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

Dompan skrev:

Tänkte mest att någon kan göra det på mindre än halva tiden jag skulle göra det på med rätt och ALLA verktyg som behövs, meckplats och mer vana. Jag kan då göra mer av det "jag skall göra" och få pengar över förhoppningsvis

Men visst tidsfaktorn verkar ju vara boven i alla dessa bildramor (på denna nivå).

Men om dina kalkyler stämmer, vilket dem ju gör, så är det egentligen bara att inse att bilen borde åka för innan allting är klart och man inte kan göra det hela själv så är det enklare att köpa upp sig till en vassare modell.

Tänkte bara att det finns så många duktiga här och någon kanske behöver extra pengar. Man hittar alltid en lösning

Jag såg den engelska tråden och det var ju helt sjukt!!! Tom dem bevandrade på forumet där säger att man aldrig skådat på en ihärdighet. Killen hade ju plockat ut motorn säkert 30 gånger. Om det räcker...

snart dags att köpa in nytt känner jag. synd då bilen är verkligen rolig och ligger bra. perfekt för någonsom kan utveckla i egen geri. Jag kan dock inte riktigt. Läxa till nästa inköp kanske

Ja jag behöver pengar, har tiden och kunskapen som behövs för att fixa det mekaniska iaf. Elen är det värre med och jag tror att det är där det riktiga knåpet kommer. Sen är det ju mycket svårt att bedömma hur pass mycket tid jobbet faktiskt tar. 15.000 för jobbet kanske är värsta rean, vad vet jag. K-tec racing tar ju ca 37.000 för en Clio Sport konvertering av en vanlig Clio II.

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=2098

Är ju alltid svårt att veta hur pass dyrt det blir i slutet också, du såg ju killen i UK hur mycket problem han haft. Om man gör jobbet åt någon står man ju risken för sådant strul själv.

Då är detta en bättre deal: http://www.blocket.se/stockholm/Renault_Clio_sport_2_0_23329237.htm?ca . . . .

Du får ju säkert lätt 10.000 för den du har nu så det är samma pengar,

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Dignell skrev:
Dompan skrev:

Ja jag behöver pengar, har tiden och kunskapen som behövs för att fixa det mekaniska iaf. Elen är det värre med och jag tror att det är där det riktiga knåpet kommer. Sen är det ju mycket svårt att bedömma hur pass mycket tid jobbet faktiskt tar. 15.000 för jobbet kanske är värsta rean, vad vet jag. K-tec racing tar ju ca 37.000 för en Clio Sport konvertering av en vanlig Clio II.

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=2098

Är ju alltid svårt att veta hur pass dyrt det blir i slutet också, du såg ju killen i UK hur mycket problem han haft. Om man gör jobbet åt någon står man ju risken för sådant strul själv.

Då är detta en bättre deal: http://www.blocket.se/stockholm/Renault_Clio_sport_2_0_23329237.htm?ca . . . .

Du får ju säkert lätt 10.000 för den du har nu så det är samma pengar,

Han behöver nog byta motor i sin för att kunna sälja den, då motorn knackade en hel del efter konbanan på björkvik..

Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Dignell skrev:
Hittade en på CliOSport.net som stoppat i en Volvo T4 snurra, inte ett lätt ingrepp. Som sagt en Clio Sport F4R snurra skulle jag föredra eftersom allt passar.

http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?t=444999

Tony: om man får med kabelhärva/box till motorn behöver man väl inte programera om?

Här finns en länk till en snubbe stoppat en 172 snurra i sin 16v.

http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?t=296184

Vet inte var startspärren sitter på en clio, om det är i rattlås lr mer , så man behöver en heldel mer än bara kablaget och styrboxen enklast är om man har en krockad cliosport och ta allt ifrån.

Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

såhär har han gjort med sin styrbox. emulator

flashed my ecu to group n with rstuner and a friend soldered on an emulator for me!

result is a 100% functioning 172 ecu with a 7500rpm limit instead of 6000/6500 and smooth idle and no more hesitations!!

the difference is phenomenal

was doing about 37mpg on my north circ/m25 commute too, so hopefully that will go up too

cheers to f0xy for the reassuring texts this morning too!

Citera
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Yup. Visst knackar det och motorn måste ut. Nya vevlager och eventuellt vevaxeln...beroende på hur mycket det kostar så kanske det blir enklare att köpa in en ny motor eller en ny bil helt och hållet.
Synd för bilen är rolig att köra! (klart det finns ju andra roliga bilar men då pratar vi en helt annan budget ju)

Tony kan du kanske göra insättning av ny motor och driftsätta dent? Du kan ju sjukt mkt om dessa bilar!

Motorer finns det gott om har jag insett nu. Har en på g eventuellt som passar rätt in...skall kolla styr till den och hur mycket som följer med av den sidan.

Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Dompan skrev:
Yup. Visst knackar det och motorn måste ut. Nya vevlager och eventuellt vevaxeln...beroende på hur mycket det kostar så kanske det blir enklare att köpa in en ny motor eller en ny bil helt och hållet.
Synd för bilen är rolig att köra! (klart det finns ju andra roliga bilar men då pratar vi en helt annan budget ju)

Tony kan du kanske göra insättning av ny motor och driftsätta dent? Du kan ju sjukt mkt om dessa bilar!

Motorer finns det gott om har jag insett nu. Har en på g eventuellt som passar rätt in...skall kolla styr till den och hur mycket som följer med av den sidan.

bor ju så långt bort från dig.
Billigast är ju att stoppa i en orginalmotor igen, nöja sig med effekten. en lättad clio är inte så tråkig.
skall man stoppa i den så skulle jag väl rekomendera kamremsbyte och kolla upp kopplingen.
skall man ha i något annat lr trimma orginalmotorn drar det iväg i pengar.
så jag hade nog kört med en orginalmotor om jag var du, går ju hitta för 2000kr..
iom att du har clio cup fjädring och grejor på bilen så är den kul som den är..

Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Inte kul med motorhaverier. Hade nog med hållt mig till att plocka i en orginal motor igen. Iallafall om man vill åka lagligt och slippa alltför mycket problem med besiktningar och försäkringsbolag.

Men går bilen fortfarande köra Isåfall hade jag plockat ur motorn för att konstatera vad felet är.
Vevlager haveri är ju inte helt ovanligt på dom motorerna. (har själv fått erfara detta) men kan ju ha tur att vevaxel har klarat sig och att man bara behöver byta lagerna.

alternativ om det gått illa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58240&highlight=clio+16v

Renault Clio 16v
Citera
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Tack för förslaget Johhny.

Motorn har varit slöare än andra 16V jag åkt i som haft orginal utan trim så jag misstänker att den behöver ses över rejällt. Den går fortfarande och jag åkte hem med den efter bankörningen. Enligt en Clio guru så får det vevlagren och han menade att vevstaken absolut tagit stryk (jag körde ju ett par varv på banan utan att höra att det mycket riktigt var ett nytt ljud som tilltagit). Av andra har jag hört att fixa en sådan motor är mer jobb än att hitta en begagnad och stoppa in - särskillt som jag saknar era verkstadsresurser.
Så min plan är att stoppa in en begagnad av något slag. Det finns lite roliga alternativ men jag måste betala någon för tt göra det. Jag föredrar det. Går inte den lösningen så har jag ett par org motorer som är testkörda och går att stoppa in - prisförhandlingar pågår

Hur mår din nu då? Skall ta en titt p ådin tråd igen...

Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
5034 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande