Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Luft i oljan?
1192 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Luft i oljan?

Har upptäckt ett missljud i oljekylaren som kommer och går, ett ganska högfrekvent ljud som kan liknas med ett kullager som håller på att skära. När detta ljud kommer sjunker oljetrycket med några hekto, så nu tror nu att det är luft i oljan som är boven. Missljudet kommer slumpmässigt med kanske 5-10 sek. mellanrum och pågår då kanske i 1-2 sek per gång.
Har ju en till volymen ganska liten oljetank med tanke på oljefödet och så läste jag detta på ett annat forum.

Citat:
Make sure the return oil is directed to a curved plate, at the inside of the curve at a tangent to it so the oil has a very gentel impact and swirls around. This will not remove air, but will stop further entrapment. Sufficient capacity of oil to alow time to seperate is the only method. All other techniques are aimed at reducing inclusion rather than removal.The more gently the oil swirls around and down the tank, the more air will escape.The position and design of the pick up also helps to reduce picking up aereated oil.Adequate, but not excessive oil flow also helps, as does a good scraper system to reduce windage inside the engine.Also look to keep oil returning from the overhead gear and valvtrain from impacting the crank, by scavanging it from the rocker box or by directing it to the sump by a path that is clear of moveing parts.

Det som talar emot att det skulle vara luft är att det även låter på tomgång när oljan är kall, förvisso pumpar pumpen ca 15 liter i minuten (teoretiskt) på tomgång.
Det som även talar för är att jag har problem med att fylla upp catchtanken fort.
Nån som tror sig veta vad det kan vara??

www.modsport.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Du kan ju roa dig med att läsa på här:
http://www.106rallye.co.uk/members/dynofiend/breathersystems.pdf

och kolla vad den här gossen fnulat med för att lösa samma problem på sin v8 i en Atom:
http://www.dpcars.net/
Klicka på Atomen och ta dig till sidan 10 eller nåt sånt så hamnar du mitt i oljestrulet. Framåt för lösning och bakåt för bakgrund. Luft i oljan och separation av densamma är väl ert gemensamma problem.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Racetech
Luft i oljan?
1192 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande