| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vill ha in en rolig motor i min Clio- 91
|
5034 besök totalt |
|
Du kan ju ta 2l varianten av samma motor som sitter i Megane. Den borde passa rakt i och har 150hk och lär vara väldigt enkel att stoppa i.
Eller så kör du på Clio Sport motorn men då är det lite mera meck iofs. Fast det är ju roligare att åka turbo än sugmotor men mer strul med besiktning och lite jobb med att dra tryckrör etc. _________________ Renault 5 GTE -88 |
|
Va spekullant på en clio för ett tag sen där dom sa att motorn va en 150 hk från Megane. Så den passar ju uppenbarligen rakt i. Men vet inte om man märkte nån speciell skillnad på effekten.
_________________ Johnny omö Bergkvist Renault Clio 16v |
|
Det är lika lätt att stoppa i F7p,F7R och F4R rent mekaniskt,det andra är lite meckigare styrbox tex man kan inte mappa clio boxen utan man måste bränna chip,megane och clio sport har startspärrar i orginalboxarna man kan ju bygga om F7R motorn (2liter) så att den får fördelare,och extern tändspole som på F7p och köra på clio sprutet, frågan är hur många hk man får då.
F7r motorn har framförallt mer vrid i från botten,den kanske upplevs som lite tråkigare om man gillar att varva eftersom allt händer lite tidigare och lägre varvstopp Clio finns med 2liter original Williams dom tidigare har inte startspärr,tändningen är åxå som på F7p så om man kan hitta en sådan styrbox (pröva england) så underlättar det, williams motorn har lite mindre insug ventiler än megane bägge 2liter F7R och 150hk ,williams har vassare kammar... olika prefix leta efter en F7R-700 så är det williams. (england )
Allt importera en från tyskland, williams 1 har numrerad utgåva (guldplatta på instrumentpanelen) alla har blå mätartavlor.. Dyra brukar dom vara... i england stoppar dom i 2liter i valver (1,8 16v ) och kallar dom hybrid ... finns tom dekaler att köpa.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
|
Tackar för er inlägg!
Det finns ju alterntiv
Jag sneglar i nuläget på en orginalmotor i bra skick och en helt ombyggd motor för seriöst kraft - den vanliga stoppar jag in själv osv men den andra och egentligen alla era förslag kommer jag inte greja rent kunskapsmässigt och i brist på en ordentlig verkstad
Avvaktar svar från lite folk som kan tänkas utföra arbetet mot ersättning - så får vi se. UNder tiden fixar jag klart karossen så den är helt fräsch och klar sedan - för en kul lackering eventuellt. Bilen är ju kul och dumt att bara släppa den... Återkommer. Säg till när ni hittar någon som kan mecka på beställning!
_________________ Dominique Grubestedt Clio 16V - 91 Audi S8 - 99 |
![]() |
Skruva banåkabil
vill ha in en rolig motor i min Clio- 91
|
5034 besök totalt |