Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 9679 besök totalt |
gokart..
Sitter i tankarna att byta bort min skoter mot en gokart. Men jag vet ju inte riktigt hur mycke man kommer kunna ha nytta av en sådan leksak... skotern kan man ju använda så mycke mer fritt. Får man med en sådan gokart köra på tex banmöten? ![]() För jag har för mig att dom brukar ju tävla med sådana kartar på fullstora rejsbanor och kör ju i vissa fall lika fort som stcc bilarna om det jag har hört stämmer.. Någon som har filmklipp när dom kör en sådan kart? vill minnas att Peter Sundfeldt testade en sådan i motorjournalen ![]() ![]() _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
Du kommer garanterat inte att få framföra den samtidigt som bilar. Gocartförare mjuka, bilar hårda
Sedan så kommer troligen en licens samt nån form av vagnbok el dyligt att krävas för framfart på bana med en sån bil. Om det inte är privat hyrt och någon vänlig själ släpper ut dig på egen risk... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
jo "egen risk" vill nog dom flesta att man ska köra under
![]() hiskelig prestanda 0-100 på 2,5 sec och toppfart strax över 200knyck! sen att man sitter 5cm från backen gör ju att farten lär märkas ![]() _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
de där gör 402meter på 8sek, toppar runt 270km/h.
mer än 3g i kurvorna.. hoppas du är vältrännad o har bra skydd, annars har du inga revben kvar efter första kurvan, tro mig! själv kör jag i hobby-klassen Yamaha istället ![]() ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
varför är det inte fler bilintresserade som kör gocart ?? man får ju en sån 6växlad med skivbromsar för under 20000kr dem ser jäkligt läckra ut sen känns det så mycket fortare än med bil är själv väldigt sugen på en
![]() _________________ Jörgen Nilsson |
||||
Annars så kanske en ICC (125cc 6växl) kart är ett bättre alternativ.
Passar bättre på vanliga kartbanor, toppar ändå 220km/h beroende på utväxling. jag köpte min ICC just beroende på närhet till banor, har 3st nära sthlm. ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
Man ser sådana bland formelbilspassen på riktiga motorbanor.
Tisdagsträningarna på Knutan ger ca 2 pass a'15-20 min och är gratis om man är medlem i Hyllinge MS. Medlemsskapet kostar 300 kr/år På Falkenberg kostar motsvarande träning 200 kr/gång om man ej är medlem. Vad jag vill komma till är att om har hyggligt nära till en bana så är det absolut intressant att köra kvällsträningarna! Fast en inte fullt lika vass kart som åker på kartbanor är ju mer lättilgängligt för dom flesta. _________________ Pär Hylander |
||||
Vad har en sådan för effekt och vikt? 35 hk? Det finns väl en klass som heter något istil med Sport 2000 som AndersY kör, vill minnas det var runt 35 hk. Hur skiljer sig dessa åt i körupplevelse och underhåll? Har någon av dom bromsar på framhjulen? _________________ Pär Hylander |
||||
Nyaste Icc bilarna krämar ur sig styft 47-48 kusar vid ca 14.000 giri En likadan bil som på bilden ovan har jag sett idag. Om det är en 1 cylle 250 nyare modell så tar dom ur ca 70+ kusar vid samma varvtal ung. 2 cyllar rotax (superkart) ger ung 100 kusar Själv har jag blivit lite halvt lovad ett träningspass i en icc nästa år iom att jag misas det nu i höst. Kan inte vänta.... ![]() Edit: givetvis har dom bromsar fram och skillanden mellan t.ex en icc och sport 2000 är stor, framförallt i pris och underhåll. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Icc karten har ca 42hk och bromsar på 4hjul. Sports2000 har inga bromsar på framhjulen och är lite långsammare, men billigare att driva. Dom flesta förespråkar sports2000 beroende på dess enkelhet och ekonomi, men jag vill åka med växlar och 4 hjulsbroms så att det blir lite mer "bilkänsla". Talar man om körkänsla så känns Icc karten brutal med sin acceleration och bromsförmåga gämfört med sports2000, men skillnaden i varvtid är inte lika stor som känslan, Tider från Södertälje krc: Icc ca35sek, sports2000 ca 38sek. _________________ Andreas Zolnir |
||||
med min yamaha är det nästan 80km/h i snitt på banan här. Det är rätt okej, men visst har ICC varit roligt o köra... men det är ju helt annan ekonomi på dom.
Min yamaha kräver renovering efter helst 5timmar, men jag kör efter 10 timmar, o det kostar en del. ICC är ju ännu värre när det gäller det här, o kostar ännu mer. Yamahan gör 0-100 på typ 4-5sek, o ICC'n på 2.8, så visst är det lite skillnad ![]() på sviestad växlar de ungefär 70ggr på ett varv med ICC'n (1010meter lång =) btw.. tuffast är när de kör tävlingar, och det är varmt o soligt ute.. bra grepp i asfalten, o stående start i ICC.. då ser man dom gå upp på bakhjulen i starten ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Här är en bild på min föressten.. mocka ratt o tilletstol
![]() 15hk när man köper de standard.. min har balanserad motor, varvar lite mer.. (orginal 15hk är vid 10000rpm), min varvar 15700+ så troligen några hästar till (hoppas jag iaf ![]() Väger 67kilo tankad o klar. Kostade 12500:- i inköpt totalt. ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
förlåt att jag spammar threaden, men jag kom på var Tim kan se en video på karten på hans bild.
gå http://www.alfapower.nu/viewthread.p rätt tuff =) visar hur det känns o köra ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
damnit! gäller att hålla tungan rätt i munnen där ![]() tror man inte fattar hur brutalt dom går. _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
Alla kart klasser har minimivikt, att icc:n är så kvick i accet är pga växelådan och att killarna startar med 12.000 varv för att motorn inte skall bogga _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Hittade en finfin sida med info om alla kartklasser: http://www.lessebomk.nu/Sektioner/Ka
Icc har minimivikt 170kg ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 9679 besök totalt |