Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (4964 totalt) |
Jo, oljan ska vara en "LS"-olja (LS=Limited Slip) ifall man har diffbroms, annars tar lamellerna stryk..
Castrol SAF XJ (75W140) bör funka, men är det nån annan som vet bättre oljor så skriv det.. Ska snart fylla på i mina diffbromsade också ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||
QS-olja har jag goda ärfarenheter av (QS=Qukerstat). Hmm jag och bokstäver
![]() Finnse en H....... jag hatar engelsak i skrift. Vad gäller slutväxalr skall man ha klass GL4 eller GL5 och har man dessutom lamelldiffbroms så skall den som Arne skriver inerhålla LS tillsatser. ps Här namnet på oljan Quaker State High Performance 80W-90 (GL5. Växellåds- och differentialolja för bilar och truckar. Limited-slip. Tävlingsbruk, EP. Påverkar ej gulmetaller ) _________________ Johan Sjölinder |
||
Har kört alla mina år på bana med QuakerState oljan du nämner, har transaxellåda med lammelldiff och det har fungerat utmärkt, kan rekomenderas! ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Har hört att Red Line ska ha en diffolja för LSD-bruk som ger ett "bättre ingrepp mellan lamellerna" samt tål värmen bättre.
Försöker oxå få klarhet i detta då jag oxå ska byta till bromsad klump inom "en snar framtid". Micke: QS har dom på bla American Racing. Kanske vi skulle se om det finns ett vettigt "dunkpris"? ![]() |
||
Redline har lite att välja bland:
http://www.redlineoil.com/redlineoil _________________ /Arne Lindgren |
||
Hmm jag säger inte att RedLine skall vara en dålig olja, men när det står fabrikantenssidor/datablad så tar jag det med en nypa salt.
Allt går att sälja med mördande reklam, t.o.m stekt konsarvetad gröt ![]() Så vad som är viktigt är 1. LS-tillsaserna för diffbromsen 2. GL4 e GL5, hälst då GL5 i en racelåda/bakaxel. 3. En lämplig viskositetsklass, kolla vad tillverkaren av bil/diffbroms rekomenderar. Sen vilken olja som är bäst är tycke och smak. Men välj en från ett känt fabrikat. _________________ Johan Sjölinder |
||
1,3l går det i växellådan sa dom bmw iaf.. sen vad det går i diffen har jag igen aning om
![]() Men sen till min fråga vilka ställen säljer alla dom här oljorna? Tycker det är dåligt utbud i Gävle iaf vad det gäller till växellådorna. Nog för jag inte har frågat där jag köper mobil 1 olja biligt ![]() Som jag har fattat det så ska man inte ha oljan som bmw rekomendrar i växellådan utan syntetolja? och vilken syntetolja ska man välja till växelådan ?? Man blir ju bara yr av allt vad det gäller oljor. ![]() _________________ Teres karlsson ![]() 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Många år senare... finns inte Castrol SAF-XJ längre; ersättaren heter:
SYNTRAX LIMITED SLIP 75W-140 TIDIGARE PRODUKTNAMN: CASTROL SAF-XJ Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 är en helsyntetisk hypoidolja för konventionella och s.k. limited slip differentialer. Ger utomordentliga egenskaper i prestandafordon utrustade med slirbromsdifferential. Är godkänd i slirbromsdifferentialer hos BMW M-serien och Mercedes Benz AMG. SPECIFIKATIONER API GL-5 MB-Approval 235.61 ZF TE-ML 05D, 12D, 16G, 21D BMW LS Rear Axles Recommended for Nissan GTR limited slip axles _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (4964 totalt) |